Kikker & bloempjes

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Kikker & bloempjes

Berichtdoor dboomsma » do mei 26 2011 7:17 pm

Dag allen,

Ik twijfel vaak over m'n eigen fotokunsten. Bijgaand twee foto's van mijn hand: de kikker vind ik gaaf, maar de bloemen vrij "standaard". Ben benieuwd naar jullie feedback. Houd je niet in zou ik zeggen; ik wil graag wat leren. Tips m.b.t. kaders/ presentatie zijn ook welkom.

Gr, Doede

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dboomsma

Forumlid
Berichten: 195


Locatie: Druten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kikker & bloempjes

Berichtdoor Rob Smit » do mei 26 2011 7:46 pm

Je hebt de foto van de kikker net op tijd gemaakt, hij glijd bijna weg.

Of je zet de foto horizontaal, kan ook...


Nette foto's verder.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kikker & bloempjes

Berichtdoor Dreamlogic » do mei 26 2011 10:06 pm

Vind het allebei toch leuke foto's, ze ogen op een een of andere manier wel 'verkoopbaar'.
De foto van de kikker vind ik bovendien wel creatief aandoen! Goed gedaan dus!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kikker & bloempjes

Berichtdoor Bob42 » do mei 26 2011 10:24 pm

Foto 1 vind ik leuk, maar die staat inderdaad wel erg scheef.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kikker & bloempjes

Berichtdoor Daniël » vr mei 27 2011 7:33 am

nr 1 is inderdaad scheef. Had je moeten zien of het is gewoon echt expres zo gedaan ;)
Ik vind hem wel iets te groen (verzadiging) en ik denk dat de belichting iets lager mag zijn (dit is wat ik zou doen).

nr 2 is misschien standaard maar het is wel lekker Nederlands. Enig min puntje, vliegje staat erop maar is niet scherp
Daniël



Onderwerp:

Re: Kikker & bloempjes

Berichtdoor Henri » vr mei 27 2011 8:12 am

Ha,ha, grapje....... :D :mrgreen:
D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.
Gebruikersavatar
Henri

Forumlid
Berichten: 192


Locatie: Hilversum
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kikker & bloempjes

Berichtdoor dboomsma » vr mei 27 2011 8:49 am

Dank voor jullie opmerkingen!

Wat ik eruit haal is: iedereen heeft toch echt z'n eigen ideeën.

Bijvoorbeeld: de kikker is uitgesneden van een groter formaat en iets geroteerd. Heb daar flink gestoeid om de foto spannender te krijgen. De kikker horizontaal en het water onder een hoek werd t.o.v. het origineel naar mijn eigen smaak leuker. En ook aan de belichting heb ik getrokken in Lightroom. Hij is vrij groen, maar op mijn (niet gekalibreerde) scherm kijkt hij prettig.

Wat een overwegingen he?

En wbt de vlieg: niet gezien tijdens 't fotograferen... had 'm liever niet in beeld gehad. Zoiets zie ik meestal pas achteraf...

Nieuwe vraag: wat gaat er bij 't schieten en nabewerken door jullie hoofd? Ook net zoveel als bij mij?
Gebruikersavatar
dboomsma

Forumlid
Berichten: 195


Locatie: Druten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kikker & bloempjes

Berichtdoor Daniël » vr mei 27 2011 9:25 am

Expres dus gedaan dat schuine. Lekker tegen de regels in. Groot gelijk.
Waarom altijd het standaard principe doen hè.

Op mijn werk monitor die ook niet gekalibreerd is kijkt het op zich wel goed maar toch iets te groen.

Tijdens het schieten kijk ik goed na elke foto op de scherm. Bevalt me niet wat ik erop zie gaat die weg en doe ik het nog een keer. Histogrammen goed in de gaten houden.
Verder hou ik de compo goed in de gaten. Zoals het vliegje. Als ik hem gezien had tijdens het schieten had ik of een groter diafragma gekozen of mijn scherp stel punt daarop gezet.

Ik hou ook aan dat als ik de opname zo goed mogelijk maak ik minder hoef na te bewerken. Ik wel regelmatig dat ik hooguit wat WB goed moet zetten. Soms ben ik niet tevreden over de belichting en trek ik het wat meer recht zodat ik tevreden ben.

dat doe ik dan hè :wink2:
Daniël




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten