podiumfoto's optreden 3J's

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor jan » ma feb 20 2012 11:49 pm

Tijdens het carnaval in ons dorp traden op 19 februari jl. de 3J's op. De meeste foto's zijn genomen met de Nikon 85mm f/1.8D. De foto's zijn onbewerkt als JPEG uit de camera (D7000) gehaald met een wat ik vindt zeer mooi resultaat. De iso voor het 85mm stond op 1600 en voor de 17-50 f/2.8 op 3200. Hoeven jullie in alle exif's te bekijken :wink:
Het standpunt wat ik had kon ik niet veranderen tijdens het optreden.
Ben benieuwd naar eventuele verbeterpunten.
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Mijn dochter staat als jeugdprinses in de grijze jurk op het podium
Afbeelding
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor strangeartefact » di feb 21 2012 12:00 am

Netjes Jan!

85mm en d7000 goede combi ;)

Peter

(d7000 of een semi pro d400 met d7000 generatie sensor mag in mijn toekomst)
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor polleke666 » di feb 21 2012 7:30 am

Mooie concert foto's Jan. Het is moeilijk onder die lichtomstandigheden te fotograferen.
Foto 2 , 4 en 9 vind ik wel de mooiste en aan de exif te zien met de 85mm f/1.8 genomen een licht gevoelige lens dus.
Ik heb zelf alleen maar de 18-200 VRII f/3.5-5.6 een niet licht sterke lens dus. Ik had er meer moeite mee gehad onder die licht omstandigheden.
IDe expressie van de gezichten van de band leden komen zeker tot hun recht in deze serie.
Gewoon mooi gemaakt Jan.
polleke666



Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor jan » di feb 21 2012 8:17 pm

Even een schopje. Zijn er geen verbeterpunten?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor Galloper » di feb 21 2012 8:28 pm

Ik zie alleen verbeterpunten voor mezelf :wink:

Stond je gelijk aan of hoger dan het podium? Ik heb eind januari bij battle of the bands in Leiden geprobeerd foto's te maken. :?
Lijkt me dat bij jou foto's er meer wit licht was? Ik had dus veel rood, geel en groen licht. Dat was opzich weer een les ;)

Ohja en even voor mezelf, een D3100 niet vergelijken met een D7000 qua beeldkwaliteit. ;)
Gebruikersavatar
Galloper

Forumlid
Berichten: 606


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor Tom » di feb 21 2012 8:37 pm

Ik zie steeds van die 'rare' blikken. De techniek is goed, maar de momenten vind ik eerlijk gezegd niet zo. Lastig hoor, om de momenten goed te vangen. Vooral veel oefenen, artiest blijven volgen met je camera, en op het juiste moment proberen af te drukken. Als je de muziek kent kun je de momenten ook wel een beetje voorspellen, het helpt iig :)
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor Jumpjiving » di feb 21 2012 11:26 pm

Mag ik eens proberen?
Foto1 had ik liever wat donkerder gezien,neigt nu naar ruis.
Wel een mooie plaat
Foto 2 en 4 kan ik wel waarderen qua techniek en plaat.
Foto 3mag van mij ook fractie donkerder.
Foto 5 vind ik matig.
De blikvanger op de voorgrond is storend onscherp.
De zanger die wel scherp is valt in het plaatje weg.
Foto 6 en 7 vind ik als plaatje matig.
Foto 8 je had van deze zanger al betere foto's
Foto 9 prima plaat mooi belicht
Foto 10 licht goed plaatje minder
Foto 11 mooie dochter gewoon een goed belichte leuke plaat.

Rare koppen???? het is carnaval......
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor quukske » vr feb 24 2012 8:33 pm

Dat bouwvakkersdecolleté op foto 8 had wat mij betreft achterwege gelaten mogen worden, zelfs met carnaval :mryellow:
quukske

Forumlid
Berichten: 22



Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor jettiny » za feb 25 2012 7:11 pm

Omdat ik de locatie niet ken, en omdat ik niet weet tot hoever je kunt gaan daar met je standpunt, valt een belangrijk deel van eventuele adviezen weg.
Enkele dingen kan ik wel zeggen.
Met wat lef en vragen om toestemming, kom je toch vaak op de plekken die je wil Jan.
Soms moet je echt brutaal zijn, en wel accepteren dat je dan ooit teruggefloten gaat worden.
Als ik een evenement fotografeer, vraag ik altijd aan de artiesten of manager zelf wat er eventueel mogelijk is.
Je mooie objectief en fijne camera, hebben het goed gedaan, echter het vaste brandpunt heeft nu een nadeel gehad nu je "vast" gebakken stond aan je standpunt.
Je kunt dan eventuele composities moelijker maken, doordat je niet flexibel kunt zijn.
Dan ben je beter uit met een zoomobjectief.
Kun je beter overzichtshots maken en close-ups.
Verder weet ik niet of je de mogelijkheid had om wat verlichting mee te fotograferen, dat doet het altijd goed voor het sfeertje.
Ik ben er altijd naar op zoek, alhoewel ik in dit geval besef dat je dan wat meer silhouetopnames krijgt omdat je niet mag/kon flitsen.

Vrgr.
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor jan » za feb 25 2012 11:03 pm

Hallo Tiny,

Ik heb helemaal geen ervaring met podium/concert fotografie. Ben er maar eens aan begonnen en dit was voor mij een mooie gelegenheid.
Flitsen zou hier best wel mogen maar dat is een drama vanwege de grote hoeveelheid rook die door de belichtingsmannen over het podium wordt geblazen :twisted:
Voor de verlichting mooi maar voor het fotograferen niet echt geweldig. Je hebt nu al een constante waas op het beeld laat staan met flitser.
De verlichting kwam van achteren naar voren en het waren vele krachtige led lampen. De videoman klaagde ook al.
Naast het podium waren 2 trappen omhoog en midden achterop 1 naar beneden. Deze foto's zijn genomen vanaf 1 van deze trappen.
Voor het podium heb je een meter ruimte tussen podium en zaal. Hier vandaan kun je dus ook geen mooie overzichtsfoto maken. De zaal in is kansloos met 1500 mensen die allemaal vooraan willen staan :wink:
Ik had voor mezelf wel de eis opgelegd geen flitser (kansloos met al de rook) te gaan toepassen en spelen met iso, diafragma en sluiterijd.
Ik had net de week ervoor een 85mm f/1.8 overgenomen van een clublid en die wilde ik ook eens gaan gebruiken. Wisselen leek me niet echt handig en met de 17-50 kreeg ik geen mooie close-ups. Dus ik worstel nog een beetje wat de juiste gereedschappen zijn voor de diverse podia's. Ik denk zelf dat ik met de aangekondigde (lente/zomer 2012) Sigma 50-150 f/2.8 een mooi objectief zou kunnen hebben voor dit werk. Ik kijk/keek ook naar een Tokina 50-135mm maar ik weet niet in hoeverre het ontbreken van stabilisatie mij parten gaat spelen bij dit Tokina objectief op bijvoorbeeld >100mm.
Zoals het met de D7000 is goed gekomen zal dit ook wel gaan lukken. Kortom al doende leert men.

A1.- Een overzichtsfoto van de band "De mannen van Oranje". 1 dag later. Hier is de vrachtwagen cabine al verwijderd i.v.m. de beperkte ruimte op het podium. De trap waar je tegenaan kijkt was de trap waarop ik zat/stond met de 3J's
Afbeelding

A2.- Vanuit deze hoek had ik nog verder van de 3J's af gestaan en zou rechts van mij de cabine hebben gestaan. Daar waar nu de toetsenist staat opgesteld.
Afbeelding

B.- Podium nog met vrachtwagencabine en zoals te zien staan de 3J's relatief kort op de podiumrand. Dus een echt mooie overzichtsfoto zat er (denk ik) niet in.Of inderdaad van het podium af en dan van beneden naar boven fotograferen maar dan staat er ook in het midden vooraan het podium een storende trap met leuningen.
Afbeelding

C.- Opname van een leeg podium vanuit de zaal.
Afbeelding
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor jettiny » zo feb 26 2012 10:10 am

Wellicht heb je toch iets teveel vrees voor de rook Jan.
En dat is volgens mij niet echt nodig.
Het is niet zo dat je volledige flitslicht weerkaatst tegen de rook, je komt er ook doorheen.
Als je het gewoon eens een keer probeerd, zul je zien dat het meevalt.
Ter herinnering even deze link, die mijn verhaal ondersteund.
viewtopic.php?f=34&t=36246&hilit=+Uje+swingt

Met je Tamron 17-50 mm gaat het niet goed iid op het podium.
Ik heb daar mijn Nikkor18-200 mm ingezet, omdat het toch een avond was van allerlei tests, en die beviel me heel goed.
En dat voor een vakantielens. :lol:

Als ik de zaal inliep om diverse groepjes mensen te fotograferen, dan ging de 17-50 mm er weer op.
Daar is ie dan weer wel zeer geschikt voor die Tamron.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor Boldey » ma feb 27 2012 12:32 am

Ik denk dat het standpunt van bovenaf niet echt werkt, gelijke hoogte of van beneden geeft m.i. veel meer dynamiek. Verder denk ik dat je net iets te veel in je foto's probeert te krijgen, wat het geheel wat rommelig maakt. Bijvoorbeeld foto 6, daar zou ik alleen de zanger pakken en wat ruimte geven voor hem. Foto 9 is de zanger te centraal genomen, de achterkant van zijn hoofd is niet interesant en dan kan je het wat meer ruimte geven. Nu vallen zijn vingers buiten beeld en dat is jammer. Geldt ook voor foto 4.
Ik gebruik ook een Tamron 17-50 2.8, heerlijke lens voor concerten, met name de groothoek en dan van lekker dichtbij. En voor close-ups en drummers een Nikon 80-200 2.8. Camera in M of A, spotmeting en ISO vanaf 1600.
Ik denk dat je foto's nog wel wat meer contrast kunnen hebben, dan isoleer je de muzikanten nog iets meer.
Gebruikersavatar
Boldey

Forumlid
Berichten: 919


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor guitargeert » ma feb 27 2012 12:58 pm

Sluit ik me bij aan, een standpunt wat 'hoger' ligt dan de artiest, geeft vaak een rommelige achtergrond op de foto's. Als je lager staat dan de artiest, is vaak de achtergrond geen enkel probleem.
Verder heel geslaagd, bij artiesten moet je vooral veel klikken om de goede emoties er op te zetten. Voor je 't weet zitten er weer een stel ogen (half)dicht.
Het podiumlicht varieert ook nog wel eens, ik maak zelf een stel testopnamen om de juiste belichting vast te stellen. Vervolgens in stand M de goede sfeerbeelden vastleggen.
Suc6 verder!
Gebruikersavatar
guitargeert

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor jan » ma feb 27 2012 3:40 pm

Bedankt voor jullie opmerkingen daar kan ik wel wat mee. Grappig vindt ik wel te vernemen dat jullie helemaal niet negatief tegen een lager standpunt aankijken terwijl ik dat juist wel zo beoordeelde.
Verder het verschil in inzicht voor wat betreft gebruik van het 17-50 objectief. Ik worstelde daar dus een beetje mee wel/niet, Tiny idem dito terwijl Boldey er juist veel mee doet op het podium.

@Boldey; je schrijft "Ik gebruik ook een Tamron 17-50 2.8, heerlijke lens voor concerten, met name de groothoek en dan van lekker dichtbij". Wanneer je zo dicht bij wilt met deze lens dan ben je al bijna onderdeel van de act. In ieder geval je moet dan al rondlopen op het podium?
Ik had ook even bij je opnames op je site en begrijp je uitleg. Ga me best doen om er rekening mee te houden.

@Guitargeert; De belichting instellen was niet eenvoudig door de snel wisselende situaties. De belichting was ook niet echt afgestemd op fotografie en/of video. Vele lampen, krachtige leds, recht naar voren de zaal in. Ik heb wel nagenoeg alles in de "M" stand en spotmeting geschoten.

@Tiny; Die rook daar worstel ik nog een beetje mee. Wellicht teveel "angst". Eens bij een volgende gelegenheid opnieuw proberen. Er kwam regelmatig een "verse" shot over het podium heen geblazen.

@quukske; Dat bouwvakkersdecolleté op foto 8 had wat mij betreft achterwege gelaten mogen worden Dat had ik inderdaad beter moeten selecteren, zelfs met carnaval :wink:

@ Jumpjiving; Ben n.a.v. je opmerkingen t.a.v. de belichting, plaatje 1 & 3, aan de gang gegaan en dat wordt het wel beter. de andere zaken kan ik nu niet meer zoveel aan veranderen. Het optreden is voorbij.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: podiumfoto's optreden 3J's

Berichtdoor Boldey » ma feb 27 2012 7:07 pm

jan schreef:Bedankt voor jullie opmerkingen daar kan ik wel wat mee. Grappig vindt ik wel te vernemen dat jullie helemaal niet negatief tegen een lager standpunt aankijken terwijl ik dat juist wel zo beoordeelde.
Verder het verschil in inzicht voor wat betreft gebruik van het 17-50 objectief. Ik worstelde daar dus een beetje mee wel/niet, Tiny idem dito terwijl Boldey er juist veel mee doet op het podium.

@Boldey; je schrijft "Ik gebruik ook een Tamron 17-50 2.8, heerlijke lens voor concerten, met name de groothoek en dan van lekker dichtbij". Wanneer je zo dicht bij wilt met deze lens dan ben je al bijna onderdeel van de act. In ieder geval je moet dan al rondlopen op het podium?
Ik had ook even bij je opnames op je site en begrijp je uitleg. Ga me best doen om er rekening mee te houden.


Nee ik kom niet op het podium, maar schiet als het even kan vanaf podiumhoogte omhoog op 17mm, bijvoorbeeld ook tof als een muzikant lekker naar voren staat te soleren oid. Moet je wel tot voor het podium kunnen komen. Met een fish-eye is dit effect nog heftiger, maar die heb ik helaas (nog) niet.

Dit krijg je dan:
http://www.flickr.com/photos/boldey/6915417577/in/set-72157629415228781/

http://www.flickr.com/photos/boldey/6768690347/in/set-72157629048579667
Gebruikersavatar
Boldey

Forumlid
Berichten: 919


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten