Neutraal, Standaard en Levendig

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor hillie1965 » zo apr 08 2012 3:59 pm

Ik vind mijn foto's soms wat flets overkomen op mijn computerscherm. Nu kwam ik er vanmiddag achter dat mijn D300 op Neutraal stond.
Gelijk heb ik dan ook een foto (RAW) omgezet naar Standaard en Levendig. Deze twee opties geven gelijk al een beter resultaat.
Ik weet van mijzelf, dat ik de Neutraal stand in vergelijking met de andere twee niks vind, maar heeft iemand van jullie advies voor een juiste stand voor al mijn dierenfoto's? Standaard of Levendig?

Hieronder volgen de drie indentieke foto's, die ik vanmiddag in het Lauwersmeergebied heb gemaakt:

Foto 1: Neutraal
Afbeelding
Foto 2: Standaard
Afbeelding
Foto 3: Levendig
Afbeelding
Gebruikersavatar
hillie1965

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Anjum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor a90 » zo apr 08 2012 4:31 pm

Tsja, daar vraag je wat, één advies voor de kleurvoorkeuze stand voor al je dierfoto's ?

Ik denk dat de adviezen uiteen zullen lopen, wat de een mooi vind is voor de ander niet om aan te zien. Bovendien is de ene situatie de andere niet. Er zijn een stuk of 3 factoren die ik laat bepalen wat voor instelling voor de kleur ik kies ongeacht wat voor foto ik neem.

Belangrijk is natuurlijk een objectieve weergave, hoe het er uitzag toen je de foto maakte dus in hoeverre lijkt de opname op wat je hebt gezien. Dan is er de persoonlijke voorkeur sommige foto's komen nu net even wat lekkerder uit met een beetje meer kleur of contrast. Als derde misschien nog hoe het dier het beste tot zijn recht komt dus welke kleuren geven het dier zo gunstig mogelijk weer waarbij je misschien wat meer kunt 'overdrijven' zoals bij insecten.

Je zal zien dat het erg zal afhangen of je nu een koe in de wei fotografeert (waarbij het groen misschien wel te groen wordt) of dat je bv. een vlinder op de foto zet die helemaal geïsoleerd is en je misschien wat meer aan de kleuren kunt veranderen dan je gewend bent.

Met betrekking tot de foto die je hebt geplaatst vind ik de middelste het beste uitkomen. Ik mis echter het puntje van zijn linker hoorn.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor Patrick » zo apr 08 2012 4:34 pm

In RAW schieten en dan achteraf kijken wat je het mooist vindt...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor hillie1965 » zo apr 08 2012 5:46 pm

Ik mis echter het puntje van zijn linker hoorn.


Ja, je hebt gelijk, maar ik heb voor deze foto gekozen omdat de bij de andere foto's (met allebei de hoorns in beeld) de haren weer over allebei de ogen zaten. Groeten van Hillie.
Laatst gewijzigd door hillie1965 op zo apr 08 2012 7:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hillie1965

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Anjum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor flitslicht » zo apr 08 2012 6:25 pm

Volgens mij wil hij/zij helemaal niet op de foto :wink:
flitslicht



Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor Goodje » zo apr 08 2012 8:31 pm

Wat komt volgens jou het meest in de buurt van de werkelijkheid?
Ik vind de foto 3 het mooiste, maar dat blijft denk ik altijd persoonlijk :wink2:

Oeps nummertje was weg gevallen galloper :oops:
Laatst gewijzigd door Goodje op di apr 10 2012 8:01 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Goodje



Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor Galloper » zo apr 08 2012 10:47 pm

Goodje schreef:Wat komt volgens jou het meest in de buurt van de werkelijkheid?
Ik vind de foto het mooiste, maar dat blijft denk ik altijd persoonlijk :wink2:

Welke foto? Er staan er 3 :wink:

Ik ga voor de levendig instelling 8)
Gebruikersavatar
Galloper

Forumlid
Berichten: 606


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor jettiny » zo apr 08 2012 10:57 pm

Je hebt ze behoorlijk dicht kunnen benaderen.
Deze knuffelkoeien ( schotse hooglanders ) leven ook bij mij in de buurt, en moet je er minimaal 25 meter vandaan blijven wordt geadviseerd.
dat was ff off-topic.
Zoals ik ze bij ons zie , zitten ze tussen standaard en levendig in, maar wel wat meer aan de levendige kant.
Lekker duidelijk he. :D

Vrgr
tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor Hasselbox » zo apr 08 2012 11:04 pm

Kies voor die instelling die de bedoeling van jou het meest duidelijk laat zien.
Dat is de enige goede. :wink2:
Gr Hasselbox.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor Riemke » ma apr 09 2012 9:26 am

Ik heb zowel bij m'n D3 als bij de D300 alles op neutraal staan, gewoon omdat ik zelf in de hand wil hebben wat ik met de kleur doe, hoeveel ik verscherp etc. Werk altijd in RAW, dus alles is aan te passen naar de omstandigheden die er waren op het moment dat ik de foto genomen heb.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor Gobert » ma apr 09 2012 9:29 am

Riemke schreef:Ik heb zowel bij m'n D3 als bij de D300 alles op neutraal staan, gewoon omdat ik zelf in de hand wil hebben wat ik met de kleur doe, hoeveel ik verscherp etc. Werk altijd in RAW, dus alles is aan te passen naar de omstandigheden die er waren op het moment dat ik de foto genomen heb.



Me too, in NX2 kun jee de presets altijd nog inschakelen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor iefie » ma apr 09 2012 11:03 am

Waarom maak je zelf geen preset? ik heb zelf een preset gemaakt wat het meest natuurlijke kleur geeft. Dan is hij uit de camera al bijna helemaal goed, en zo niet hoef je maar een klein beetje te sturen.

@ jetiny: weet niet wie dat geadviseerd heeft dat je niet dichtbij moet komen, maar hier in spijkenisse loop je er op nog geen meter langs en doen ze helemaal niks. Of ze bewegen hun kop ff naar je toe en ja dan zijn het hele grote horens :grin:
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor Jur » ma apr 09 2012 11:18 am

Hillie,

Binnen een beeldinstelling (zoals Standaard) heb je ook nog variatie-mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld nog wat spelen met Contrast en Verzadiging. Als je in RAW werkt en NX2 als converter gebruikt is het al heel gemakkelijk: je kunt dan achteraf variëren met de opties van de beeldinstellingen en zien wat je het beste bevalt. Je kunt zelfs tot de conclusie komen dat je doorgaans een standaard-aanpassing op een beeldinstelling wilt toepassen. Die aangepaste beeldinstelling kun je dan ook als een eigen instelling opslaan in de camera. Kijk maar eens op blz. 152 e.v. van de D300 handleiding.

Mvg.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor iefie » ma apr 09 2012 11:23 am

Zo heb ik het ook gedaan. Werkt perfect
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Neutraal, Standaard en Levendig

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » di apr 10 2012 12:12 am

hillie1965 schreef:Ik vind mijn foto's soms wat flets overkomen op mijn computerscherm. Nu kwam ik er vanmiddag achter dat mijn D300 op Neutraal stond.
Gelijk heb ik dan ook een foto (RAW) omgezet naar Standaard en Levendig. Deze twee opties geven gelijk al een beter resultaat.
Ik weet van mijzelf, dat ik de Neutraal stand in vergelijking met de andere twee niks vind, maar heeft iemand van jullie advies voor een juiste stand voor al mijn dierenfoto's? Standaard of Levendig?
Ik schiet RAW, en bekijk pas achteraf naar mijn kleurtemperatuur, verscherping contrast en verzadiging. Belangrijk punt is dat het overall beeld goed blijft: gras moet nog natuurlijk (niet fisher-price) overkomen, scherpte moet niet vreemd overkomen. En dat kun je beter achteraf dan tijdens het fotograferen bepalen.

Let wel op met het corrigeren. Je scherm van je PC kan verkeerd staan, en dan is je kleurbeeld totaal verkeerd...

Jaap
Jaap_van_Ekris




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten