Fotograferen met tegenlicht

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor VincentH » do dec 13 2012 7:22 pm

Hallo forum genoten,
Ik vind het lastig om tegen het licht te fotograferen. Daarom ben ik nu druk in de weer om te oefenen.
Naar mijn idee zijn deze 2 goed gelukt. Graag tips hoe ik dit beter kan doen :)

Gefotografeerd met een d7000 en een 18-200 lens van Tamron.


Afbeelding

ISO: 2500
200 mm
f/6.3
1/8000

Afbeelding

Afbeelding

ISO 2500
85 mm
f/6.3
1/8000

Afbeelding

groetjes,
Vincent
VincentH



Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor Dorus » do dec 13 2012 7:48 pm

Ik vind foto 1 het mooiste.
Waarom heb je gekozen voor iso 2500?
Je hebt ruimte zat met je sluitertijd en ook nog met je diafragma.
Groet, Dorus

D200 met AF-S Nikkor 18-200mm 1:3.5-5.6 G ED
Dorus

Forumlid
Berichten: 107


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor VincentH » do dec 13 2012 7:50 pm

ik wist niet zeker welke ISO-waarde ik moest nemen. Heb voor de zekerheid gespeeld en 2500 genomen
VincentH



Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor jettiny » do dec 13 2012 10:26 pm

viewtopic.php?f=51&t=31887&hilit=brem

De tweede foto in tegenlicht is genomen op 1/200, ISO 100 en F 11.

Voor jou foto zou je denk ik toch beter uit geweest zijn met ISO 100 of 200.
Het contrast wordt groter tussen je onderwerp en het zonlicht, waardoor de randjes mooier oplichten.
Even van verschillende kanten kijken hoe het licht het mooiste uitpakt, en dan de foto maken.
In ieder geval wel opletten dat je niet het zonlicht ( niet te lang ) rechtstreeks in je zoeker/objectief krijgt om schade aan je ogen en sensor te vermijden.
Mooi kan het wel ooit zijn als je de zon net op het randje van je objectief binnen krijgt.
Wel weer wat meer kans op lensflare, maar ook kan dat in sommige opzichten mooi zijn.
Kortom, nog ff doorgaan met testen en uit diverse hoeken de foto's maken.

Succes.Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor henkk » do dec 13 2012 10:50 pm

ik vind foto 1 helemaal niet scherp. Was waarschijnlijk veel kwaliteit te winnen geweest door 2 stops te diafragmeren (is nu ws. volle lensopening). Er is toch geen achtergrond die onscherp moet worden door een grote lensopening. Daarna had je nog 1 of twee stops langzamere sluitertijd en lagere ISO kunnen kiezen. (2500 ISO f/6.3 1/8000 komt overeen met 625 ISO, f/12.6 en 1/500). Niet verder diafragmeren ivm mogelijke diffractie.
Je zou ook kunnen experimenteren of je wel tot 200 mm wil zoomen of minder zoomen en dan croppen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor VincentH » do dec 13 2012 10:59 pm

dank voor de reacties, ik zal jullie tips gebruiken in de praktijk. De volgende keer zal ik de ISO omlaag gooien naar 100 of 200. Ik ga hiermee oefenen en resultaten zal ik hierop zetten :)
VincentH



Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor iJoost » vr dec 14 2012 9:11 am

Naarmate de ISO hoger wordt wordt het dynamisch bereik (het contrast wat de sensor aan kan) kleiner. Dat is naast ruis ook een reden om waar mogelijk de ISO toch laag te houden. Zeker bij foto's waarbij je al het contrast wat je maar kunt krijgen van pas komt (zoals wanneer je de zon in het beeld hebt).

Overigens heb je 'm ook nog een stop overbelicht. Ik zou ze eerder onderbelichten denk ik.

Kleurbalans heb je op automatisch staan waardoor je veel van de intensiteit van het rood/oranje in het licht verliest. Dat kun je wel weer terugbrengen in de nabewerking maar het is wel iets waar je je bewust van zou moeten zijn. Misschien dat je daarom voor vivid hebt gekozen.

En ik zou ze toch ook wel wat scherper willen zien.

Grappig trouwens om te zien hoe alle thumb nails die erin zitten een andere orientatie hebben. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor ErikB » vr dec 14 2012 9:02 pm

Grappig hoe iedereen zijn mening heeft over wanneer een tegenlicht foto goed is.. Of je foto goed is ligt mijns inziens volledig aan wat je wilde bereiken.. Alles is ondergeschikt aan het eindresultaat, als dat eindresultaat vervolgens precies is zoals je wilde, dan maakt een ISO of bepaalde belichting niet meer uit ;)

Tuurlijk zijn er allemaal regels, maar pin je daar niet op vast. Kijk vooral naar of het beeld dat je hebt naar wens is. Je doet deze hobby (hoop ik) allereerst omdat je er zelf van geniet en zelf mooie foto's wil maken. Wat een ander ervan vindt komt op een lagere plaats ;)
ErikB

Forumlid
Berichten: 557


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor iJoost » vr dec 14 2012 10:11 pm

Nou ja, als je 'm beoordelingen zet dan wil je ook wat horen denk ik. Daarom is er nu juist het verschil tussen presentaties en beoordelingen. In beoordelingen gaat het juist ook om wat anderen er van vinden. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor ErikB » za dec 15 2012 9:59 am

iJoost schreef:Nou ja, als je 'm beoordelingen zet dan wil je ook wat horen denk ik. Daarom is er nu juist het verschil tussen presentaties en beoordelingen. In beoordelingen gaat het juist ook om wat anderen er van vinden. ;-)


Klopt zeker, daar wil ik ook niets aan veranderen en het is goed dat iedereen zijn mening en idee deelt. Maar in het krijgen van feedback schuilt ook het gevaar dat je daarin de stijl van een ander overneemt en niet meer doet wat je zelf mooi vindt. Creativiteit is iets van jezelf, je kan daarin technisch leren door te kijken en te luisteren naar anderen, maar uiteindelijk moet het vanuit jezelf komen ;)
ErikB

Forumlid
Berichten: 557


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor iJoost » za dec 15 2012 11:06 am

De moeilijkheid met creativiteit (en kunst helemaal) is natuurlijk dat je altijd wel kunt zeggen dat je "het juist zo bedoelt hebt" als er iets gezegd wordt van je techniek. En dat gebeurt ook regelmatig op dit forum.

De moeilijkheid met (opbouwende) kritiek op een forum is dat je geen idee hebt of degene die het geeft wel weet waar ie over praat. En bovendien leert het internet mensen dat wie het hardst schreeuwt een grote kans heeft "gelijk" te krijgen. En ook dat zie je op dit forum helaas veel.

Kortom, in die context is een subforum beoordelingen (waarbij het zowel over techniek als over creativiteit gaat) een gewaagd iets. Maar wie zich hier begeeft begrijpt dat... hopen we dan maar. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Fotograferen met tegenlicht

Berichtdoor VincentH » zo dec 16 2012 7:38 pm

bedankt Joost voor je kritiek en hulp :) ik ga deze zeker gebruiken

@Erik Het resultaat is idd geworden zoals ik het wilde, maar ik ben een hobby fotograaf en er zijn altijd dingen om te verbeteren, ik wil graag gevroderd worden in fotografie en de regels leren en weten. Dus vandaar dat ik het hierop post ;)
VincentH




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten