Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor pd5wve » ma dec 17 2012 10:18 pm

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Allemaal. Nog een beetje nieuw hier. Maar wilde toch even een foto laten beoordelen. Ben niet heel lang serieus met fotografie bezig.
Dit is genomen afgelopen weekend in de grote kerk hier in de Rijp. de belichting is erg beperkt. het vroeg het uiterste van mijn camera. ik wilde hem niet flitsen dat was kansloos naar mijn idee. Wie wil de foto onder een kritisch oog nemen?
De camera is een D7000 en de lens een 18/200 van nikon. iso 6400 vandaar ook een boel ruis. diafragma geheel open.
ter info dit is een optreden van Edzilia Robley.
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8
http://www.madebywillemfotografie.nl en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem
Gebruikersavatar
pd5wve

Forumlid
Berichten: 285


Locatie: De rijp
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor Arthur Wolff » ma dec 17 2012 10:33 pm

Eerste foto vind ik ondanks het slechte licht toch heel goed gelukt.
Mooi ook dat je haar blik in de camera gevangen hebt, hoewel je aan de zijkant stond.
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor cstr1 » ma dec 17 2012 10:47 pm

Heb wel even een probleem met de scherpstelling.... of ligt dat aan mij...?
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.
Gebruikersavatar
cstr1

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor pd5wve » ma dec 17 2012 10:51 pm

de 2e foto idd. is scherp op de schouder. zie het nu ook.
Ik moest echt op 6400 iso zitten anders werd het hele maal niets. had ook geen statief mee.
eerste is toch wel scherp of zie ik het beroerd? niets menselijks is mij vreemd
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8
http://www.madebywillemfotografie.nl en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem
Gebruikersavatar
pd5wve

Forumlid
Berichten: 285


Locatie: De rijp
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor jettiny » ma dec 17 2012 10:52 pm

Tja de ingredienten zijn niet goed, en dan is het echt heel moeilijk om goede foto's te maken.
Het 18-200 mm is nou niet echt het ideale objectief voor deze doeleinden.
Je moet echt dan een veel lichtsterker objectief hebben, een 85 mm 1.8 of iet dergelijks.
En dan zoomen met de benen.
Met een brandpuntsafstand van 170 mm en een sluitertijd op 1/50 sec.( foto 2 ) is het vragen om problemen.
Er zit nu echt teveel bewegingsonscherpte in je foto's helaas.

Succes voor een volgende keer.
vrgr
tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor pd5wve » ma dec 17 2012 10:56 pm

jettiny schreef:Tja de ingredienten zijn niet goed, en dan is het echt heel moeilijk om goede foto's te maken.
Het 18-200 mm is nou niet echt het ideale objectief voor deze doeleinden.
Je moet echt dan een veel lichtsterker objectief hebben, een 85 mm 1.8 of iet dergelijks.
En dan zoomen met de benen.
Met een brandpuntsafstand van 170 mm en een sluitertijd op 1/50 sec.( foto 2 ) is het vragen om problemen.
Er zit nu echt teveel bewegingsonscherpte in je foto's helaas.

Succes voor een volgende keer.
vrgr
tiny



Thanks voor de tip had ook al oog op deze lens.
Echter pas alles nieuw gekocht dus weer even aan het sparen. maar hij komt er zeker.
Iemand nog meer tips voor goede redelijk betaalbare lenzen voor dit soort moeilijke situaties?
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8
http://www.madebywillemfotografie.nl en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem
Gebruikersavatar
pd5wve

Forumlid
Berichten: 285


Locatie: De rijp
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor Sorenos » ma dec 17 2012 11:04 pm

Ik fotografeer zelf sinds een tijdje met de 18-105mm concerten in een nog belabberde omgeving. Kan ook wel de rode hel genoemd worden. Kunst is om daar tot niet verder dan 80mm uit te zoomen. Vanwege je eigen trillingen, en dat hoe verder je uitzoomt, hoe hoger de diafragma moet. Daarnaast, wat ik af en toe toch doe, is iso lager stellen. En sluitertijd minstens op 50/1 te houden, en dan ietsje donkere foto's nemen met RAW. Veel foto's kan je daarna toch goed ophelderen, en daarna nog wat ruis wegpoetsen :)

Maar ik vind jouw eerste foto btw super gemaakt hoor! 2e zou ik helaas weghalen, is niet echt een "complimenteuze" foto voor haar eigenlijk :P

Als je een heel beperkte budget hebt, zou je de 50mm 1.8 D of G kunnen overwegen. Maar dan moet je wel dichterbij komen. Dus dat kan alleen als je niet naar al te grote concerten gaat zoals deze :)
Gebruikersavatar
Sorenos

Forumlid
Berichten: 150


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor Adriaan » ma dec 17 2012 11:09 pm

De eerste foto is een mooi beeld met fraaie kleuren.
Heel belangrijk: oogcontact. Tweede foto vind ik minder: ogen dicht en onscherp maar dat komt door de lange sluitertijd.
De eerste is dat ook wel een beetje maar dat stoort wat minder omdat de ogen spreken.
Met dit objectief gaat het niet worden. Een statief staat in de weg. heb je niks aan in deze situaties.
(is handig als je niet bij het podium mag staan en aan het eind van de zaal met je 2,8/300 platen moet maken.
Je fotografeert met een cropcamera dus is een 85-120 objectief lang genoeg.
Wel lichtsterk want 6400 iso is voor deze camera maximaal: dat probeer ik zelfs met mijn D700 te vermijden.
Oja....ik vind die grote signature niet mooi.......sorry :-)
Hoop dat ik je wat op weg heb kunnen helpen.
Groeten: Aad
Gebruikersavatar
Adriaan

Forumlid
Berichten: 158


Locatie: Katwijk
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor pd5wve » ma dec 17 2012 11:15 pm

Sorenos schreef:Ik fotografeer zelf sinds een tijdje met de 18-105mm concerten in een nog belabberde omgeving. Kan ook wel de rode hel genoemd worden. Kunst is om daar tot niet verder dan 80mm uit te zoomen. Vanwege je eigen trillingen, en dat hoe verder je uitzoomt, hoe hoger de diafragma moet. Daarnaast, wat ik af en toe toch doe, is iso lager stellen. En sluitertijd minstens op 50/1 te houden, en dan ietsje donkere foto's nemen met RAW. Veel foto's kan je daarna toch goed ophelderen, en daarna nog wat ruis wegpoetsen :)

Maar ik vind jouw eerste foto btw super gemaakt hoor! 2e zou ik helaas weghalen, is niet echt een "complimenteuze" foto voor haar eigenlijk :P

Als je een heel beperkte budget hebt, zou je de 50mm 1.8 D of G kunnen overwegen. Maar dan moet je wel dichterbij komen. Dus dat kan alleen als je niet naar al te grote concerten gaat zoals deze :)



Bedankt voor de tips en commentaar. Ik heb een 50mm 1.8 en het is niet het budget maar ik net al heel veel uitgegeven en dus weer even wachten.
Wil eigenlijk eerst een studio flitsset hebben. Dit doe ik niet zo vaak....
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8
http://www.madebywillemfotografie.nl en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem
Gebruikersavatar
pd5wve

Forumlid
Berichten: 285


Locatie: De rijp
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor pd5wve » ma dec 17 2012 11:21 pm

Adriaan schreef:De eerste foto is een mooi beeld met fraaie kleuren.
Heel belangrijk: oogcontact. Tweede foto vind ik minder: ogen dicht en onscherp maar dat komt door de lange sluitertijd.
De eerste is dat ook wel een beetje maar dat stoort wat minder omdat de ogen spreken.
Met dit objectief gaat het niet worden. Een statief staat in de weg. heb je niks aan in deze situaties.
(is handig als je niet bij het podium mag staan en aan het eind van de zaal met je 2,8/300 platen moet maken.
Je fotografeert met een cropcamera dus is een 85-120 objectief lang genoeg.
Wel lichtsterk want 6400 iso is voor deze camera maximaal: dat probeer ik zelfs met mijn D700 te vermijden.
Oja....ik vind die grote signature niet mooi.......sorry :-)
Hoop dat ik je wat op weg heb kunnen helpen.
Groeten: Aad



Goede avond Aad,
Jazeker help je me op weg. de keuze van de hoge iso wil ik ook liever vermijden. maar op 3200 iso redde ik het gewoon weg niet. dus nood breekt wetten in dit geval. maar je heb gelijk maar stond daar en wilde gewoon niet flitsen. of had dit in dit geval beter geweest? ik stond voor aan het podium. En die signature ach vind hem ook niet mooi maar ze staan ook op face book en wil niet dat iedereen er mee gaat gooien. Ik fotografeer wel alles in Raw en met lightroom zet ik ze om naar DNG.
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8
http://www.madebywillemfotografie.nl en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem
Gebruikersavatar
pd5wve

Forumlid
Berichten: 285


Locatie: De rijp
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor Adriaan » ma dec 17 2012 11:28 pm

Hey!
Neenee: liever hoge iso dan flitsen: dat lukt zelden: alleen als je kunt bouncen.
Dit is gebounced met een 24-70
Afbeelding
Een beetje ruis is helemaal niet erg met dit soort fotografie.
Afbeelding
200mm op 1600 iso
En je hebt gelijk: beter een beetje korrelig beeld dan geen beeld :-)
Groeten: Aad
Gebruikersavatar
Adriaan

Forumlid
Berichten: 158


Locatie: Katwijk
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor Sorenos » ma dec 17 2012 11:36 pm

Adriaan schreef:Hey!
Neenee: liever hoge iso dan flitsen: dat lukt zelden: alleen als je kunt bouncen.
Dit is gebounced met een 24-70
....

En je hebt gelijk: beter een beetje korrelig beeld dan geen beeld :-)


Als ik eerlijk mag zijn is 1600 iso ook niet gigantisch hoog voor concerten hoor, maar naar mijn mening redelijk normaal ;) Voor gebruik in normaal ligt (zonlicht etc.), is dat natuurlijk wel gigantisch hoog ;)
Gebruikersavatar
Sorenos

Forumlid
Berichten: 150


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor Adriaan » ma dec 17 2012 11:44 pm

Neen Sorenos en zeker niet met een ff-camera. Ik wilde echter het verschil laten zien tussen bouncen en geen flits. Het meeste concertwerk wat ik doe gaat op 3200 iso. 1/125-2,8
Dan krijg je dit:
Afbeelding
Groeten: Aad
Gebruikersavatar
Adriaan

Forumlid
Berichten: 158


Locatie: Katwijk
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor pd5wve » ma dec 17 2012 11:49 pm

Ik zie al ik moet duidelijk een andere lens er bij hebben. Mijn vrouw zal blij met me zijn.
Maar het is duidelijk. enorm bedankt.
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8
http://www.madebywillemfotografie.nl en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem
Gebruikersavatar
pd5wve

Forumlid
Berichten: 285


Locatie: De rijp
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto tijdens opening concert midwinterfeest 2012 de Rijp

Berichtdoor Adriaan » ma dec 17 2012 11:56 pm

pd5wve schreef:Ik zie al ik moet duidelijk een andere lens er bij hebben. Mijn vrouw zal blij met me zijn.
Maar het is duidelijk. enorm bedankt.

Haha een 1.8-85 is mooi genoeg en niet zo duur. Ik fotografeer het meeste met de 24-70 en de 70-200. Die zijn inderdaad wel kostbaar.
Maar je schrijft dat je net bent begonnen....ik fotografeer al 40 jaar ;-)
En zoals ik al schreef; die eerste foto is gewoon een mooie!
Ga lekker zo door.
Groeten: Aad
Gebruikersavatar
Adriaan

Forumlid
Berichten: 158


Locatie: Katwijk
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten