Bewerking ala Joel Grimes.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Bewerking ala Joel Grimes.

Berichtdoor Erich Snijder » ma feb 25 2013 3:52 pm

Het is alweer enige tijd geweest dat ik hier iets geplaatst heb dus plaats ik maar wat ik op dit moment aan het doen ben en aan het uitproberen.
Ik heb laatst een aantal video's gekocht met les materiaal van Joel Grimes.
Die maakt foto's / bewerkingen die ik wel erg mooi vind en dus ook wil kunnen maken.
Daarbij helpen de video's behoorlijk en het is leuk om te doen.


Hierbij 1 van mijn creaties.

Afbeelding
Erich Snijder

Forumlid
Berichten: 458


Locatie: Cuijk (NB)
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewerking ala Joel Grimes.

Berichtdoor weimaraner » ma feb 25 2013 5:29 pm

Knappe bewerking, zeker dat losmaken van die vacht doe ik je niet na.
Toch wringt het ergens, al kan ik niet precies uitleggen waar.
Alhoewel, misschien is het 't camerastandpunt. De achtergrond lijkt staand/vanaf (mensen)ooghoogte geschoten te zijn terwijl je de hond denk ik zittend gefotografeerd hebt (op ooghoogte van de hond dus). En misschien dat de hond iets meer licht had mogen hebben gezien het zonlicht links op de achtergrond.

Overigens vind ik het kenmerkende aan de platen van Joel Grimes dat hij vrijwel altijd nogal felle "rimlights" gebruikt. Die heb je voor het portret van de hond niet gebruikt al denk ik dat dit wel een goede keuze is geweest - denk dat rims niet zo goed passen bij een hondenportret.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewerking ala Joel Grimes.

Berichtdoor guitargeert » wo feb 27 2013 1:03 pm

Mooie bewerking, al heb ik een klein beetje het gevoel van een gradual filter over de bovenkant van de foto...
Gebruikersavatar
guitargeert

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewerking ala Joel Grimes.

Berichtdoor ErikB » wo feb 27 2013 5:57 pm

guitargeert schreef:Mooie bewerking, al heb ik een klein beetje het gevoel van een gradual filter over de bovenkant van de foto...


Dat is waarschijnlijk niet het geval. Het lichtverschil in de lucht wordt veroorzaakt door de mate van bewolking. Doordat de kijkhoek naar de horizon anders is, kijk je daar niet meer door de bewolking heen. Aan de bovenkant van de foto kijk je wel door de bewolking heen en lijkt de foto dus donkerder.

Natuurlijk is deze hele bewerking zo smaakgebonden als wat. Feedback geven wordt daarom ook wel heel lastig. Persoonlijk vindt ik het helemaal niks. Het ziet er uit als een ver doorgeschoten HDR bewerking waardoor elke natuurlijke kleur verloren is gegaan. Daarnaast vind ik de belichting op de hond en de achtergrond teveel verschillen. Gecombineerd met het standpunt wat bij de hond op ooghoogte is, wat niet klopt met de hoogte waarop je op het standpunt kijkt, vind ik de foto ongeloofwaardig. Het doet mij erg denken aan 2 foto's waarbij de hond voor een landschap geplakt is.
Overduidelijk is dat je direct licht (flitslicht waarschijnlijk) hebt gebruikt op de hond, terwijl op het landschap het licht van links lijkt te komen. Dit klopt niet bij elkaar en dat is ook zichtbaar, het licht is niet goed op elkaar afgestemd.

Dit alles bij elkaar maakt de foto voor mij ongeloofwaardig en niet kloppend en daarmee ook niet mooi. Maar misschien dat dit alles je bedoeling was, en dan ben je dus in je opzet geslaagd... Enfin, smaakgevoelig, uiteindelijk bepaalt de fotograaf wat die zelf mooi vindt..

Overigens zou ik rechts wel even de hoogspanningsdraden o.i.d. weghalen..
ErikB

Forumlid
Berichten: 557


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten