Rondje Nieuw Zeeland

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor Vincent » vr jul 12 2013 11:06 am

Ik had al de eer om een aantal foto's in het NCN clubblad te mogen tonen en een tijdje geleden ook al een draadje geopend over de Tongariro Crossing maar dacht toch nog een draadje te openen voor een paar van mijn favoriete foto's uit Nieuw Zeeland. Wellicht ook ingegeven door het 'Jouw mooiste vakantiefoto van 2013' draadje. Ik kan gewoon niet kiezen :oops:

Waarschijnlijk een van de landen met de meeste diversiteit qua natuur en cultuur ter wereld. Maar als natuurliefhebbers en een voorliefde voor landschapsfotografie, hebben wij een beetje minder cultuur, en een beetje meer natuur gezien (en dus ook gefotografeerd). Alles kris-kras door elkaar in 1 optic zonder logische verhaallijn, zelfs niet chronologisch. Gewoon een kleine selectie uit mijn lievelings foto's en herrinneringen aan een fantastische reis!

1. De goud gele stranden van het Abel Tasman park zijn een ware publiekstrekker in Nieuw Zeeland. Tijdens onze kanotocht ging de (goede) camera helaas/verstandig niet mee dus geen hele duidelijke foto's kunnen maken van het kanoën tussen de pinguins en robben. Toch wel een van de must-see locaties in Nieuw Zeeland.
Afbeelding
D3s - 16-35mm f4 @ 1/200 Æ’/13 ISO 200 19 mm

2. Een van de bekenste rotsformaties in Nieuw Zeeland is de Split Apple rock.
Afbeelding
D3s - 24-70mm 2.8 @ 1/400 Æ’/11 ISO 800 70 mm

3. Als 'verplicht' nummertje moet je als ware toerist toch even de grote steden bezoeken waaronder de beroemde Sky Tower in Auckland. De toren is 328 meter hoog, gemeten vanaf de onderste verdieping naar de top van de mast, waardoor het het grootste vrijstaande gebouw in het zuidelijk halfrond. Stadsfotografie is nog steeds niet een van mijn kwaliteiten dus een van de beste pogingen werd deze foto van onderaf. En het was mooi weer ja 8)
Afbeelding
D3s - 24-70mm 2.8 @ 1/8000 Æ’/5 ISO 2500 70 mm (instellen nog niet terug aangepast)

4. Niet alleen mooie stranden, maar Nieuw Zeeland heeft grote regenwouden waar je heerlijk kunt wandelen tussen vele inheemse vogensoorten.
Afbeelding
D3s - 24-70mm 2.8 @ 6' Æ’/16 ISO 200 50 mm

5. Een van de opvallendste verschijningen is de fantail en hoe deze vogel aan zijn naam komt laat zich wel raden. Dit vogeltje lijkt van gezelligheid te houden en blijft continu in je buurt vliegen en wachten. Uiteraard gaat ook bij vogels liefde door de maag en hoopt de fantail eten te vinden in losgemaakte grond door wandelaars.
Afbeelding
D3s - 70-200mm VRII - TC-14 @ 1/1250 Æ’/4 ISO 4000 280 mm

6. Bladeren van jonge palmbomen.
Afbeelding
D3s - 70-200mm VRII @ 1/200 Æ’/2.8 ISO 1000 70 mm

7. Midden in de dichte bossen kom je met regelmaat watervallen tegen zoals in dit geval Thundercreek Falls. De mensen op de voorgrond geven een referentie voor de hoogte van de waterval, en waren blij toen ik hen achteraf om een emailadres vroeg zodat ik de foto kon mailen :wink:
Afbeelding
D3s - 16-35mm f4 @ 1/8 Æ’/20 ISO 200 24 mm

8. Naast hoge watervallen zijn er uiteraard ook minder populaire kleinere watervallen zoals Boyd Creek
Afbeelding
D3s - 24-70mm 2.8 @ 20 sec Æ’/13 ISO 200 38 mm

9. Op weg naar de fjorden bijna de hele dag in de regen gereden. Door de vele regenval was de weg naar de fjorden ook enkele dagen dicht geweest (ivm landverschuivingen) maar deze weg ging gelukkig net open op de dag dat wij die kant op wilden.
Afbeelding
D3s - 16-35mm f4 @ 1/125 Æ’/13 ISO 200 16 mm

10. Omdat vrijwel het gehele fjordenland van Nieuw Zeeland onbereikbaar (lees: erg moeilijk bereikbaar) is voor toeristen gaat vrijwel iedereen naar de enige Fjord met een vaste weg: de Milford Sounds. Zodra de bussen toeristen echter weer vertrokken zijn dan komt het kleine dorpje tot rust en is een schitterende avondlucht boven het fjord de beloning voor hen die daar wel de nacht doorbrengen.
Afbeelding
D3s + 16-35mm 4.0 @ 60' Æ’/16 ISO 200 16 mm

11. Naast kiwi's vindt je op Stewart Island vooral de mooiste ongerepte natuur van het land, rust en prachtige zons op- en ondergangen. Op dit derde eiland van Nieuw Zeeland dat onterecht, maar gelukkig, door de meeste toeristen wordt overgeslagen is maar één klein dorpje waar ook de veer- en visserboten aanleggen. In ons hotel met uitzicht over de haven kon je optimaal genieten van de ochtendluchten.
Afbeelding
D3s + 24-70mm 2.8 @ 2.5' Æ’/20 ISO 200 36 mm

12. Deze huisjes in Bluff zijn representatief voor de bouwstijl (en staat) van een hoop woningen in Nieuw Zeeland.
Afbeelding
D3s + 24-70mm 2.8 @ 1/125 Æ’/14 ISO 200 32 mm

13. Na vier uur met een gids op een gletsjer wandelen krijg je een indruk van de grootte van de ijsmassa maar dit blijkt moeilijk op de foto te vangen
Afbeelding
D3s + 24-70mm 2.8 @ 1/500 Æ’/10 ISO 200 35 mm

14. Niet alleen over het ijs wordt er gelopen maar de route door het ijslandschap dat continu in beweging is en veranderd van vorm gaat niet alleen over het ijs maar ook ertussendoor en zelfs er onderdoor.
Afbeelding
D3s + 24-70mm 2.8 @ 1/400 Æ’/10 ISO 640 24 mm

14. Onder prachtig heldere sterrenhemels is het een mooi kerkje, maar ook bij zonsondergang is de Church of the Good Sheppard een plaatje om te zien (en te fotograferen)
Afbeelding
D3s + 24-70mm 2.8 @ 1/125 Æ’/13 ISO 2500 27 mm

15. De Champagne Pool ligt in een van de meest vulkanische gebieden van Nieuw Zeeland en is door zijn temepratuur continu voorzien van een gordijn van condenserend water (en best nette flare afhandeling van de 16-35mm met zon in beeld)
Afbeelding
D3s - 16-35mm f4 @ 1/2500 Æ’/11 ISO 250 18 mm

16. De Kea is een inheemse papegaaien soort met een voorliefde voor autorubbers en antennes. Na de foto de vogel dus maar snel weggejaagd van onze camper. :P
Afbeelding
D3s - 70-200mm VRII + TC-14 @ 1/1600 Æ’/5.6 ISO 4000 280 mm

17. Curio Bay is ene bekende surfbaai waar speelse en nieuwsgierige dolfijnen erg dicht de kust naderen. In de regel mogen mensen de dieren niet uit zichzelf benaderen, maar zwemmers die zich rustig houden worden al snel omringd door een groep nieuwsgierige tuimelaars (deze foto ook achteraf opgestuurd, het is een dankbare 'taak' om mensen die je 'toevallig' op vakantie op de foto zet zoals ze zelf niet kunnen, achteraf even een emailadres te vragen om de foto op te sturen. Er zaten deze keer flink wat adressen in ons aantekeningen boekje).
Afbeelding
D3s - 70-200mm VRII + TC-14 @ 1/800 Æ’/7.1 ISO 1600 280 mm

18. Glowworms zijn de maden van een vliegensoort die (als een spinnenweb) plakkende draden aan het dak van een rots hangen in de hoop dat een prooidier daarin vliegt.
Afbeelding
D3s - 24-70mm 2.8 @ 1/60 Æ’/2.8 ISO 12800 27 mm

19. Om de kans op succes te vergroten vindt er in het achterste deel van dit beeste een chemische reactie plaats waardoor zij een blauwig licht uitzenden. Als de zaklampen gedoofd worden en je omhoog kijkt dan zie je een van de mooiste natuurverschijnselen die je ooit gezien hebt. Maar door de grot een klein beetje bij te schijnen met een zaklamp krijg je meer een gevoel van hoe dit magische fenomeen er werkelijk uit ziet: klik hier
Afbeelding
D3s - 24-70mm 2.8 @ 13 sec Æ’/2.8 ISO 6400 24 mm

20. Tenslotte toch een beetje cultuur. Een maori tijdens de demonstratie van Maori dansen en liedereen. Een van die momenten dat het dragen van een zware body + glas weer de moeite waard bleek :wink: ISO 10000 en hoger heeft toch wel erg vaak uitkomst gebracht deze reis.
Afbeelding
D3s - 70-200mm VRII @ 1/640 Æ’/2.8 ISO 10000 95 mm

Hopelijk is iedereen die nog weg moet nu een beetje extra in de vakantiestemming :mryellow: , mijn grote vakantie zit er al op dit jaar :frown:
Laatst gewijzigd door Vincent op vr jul 12 2013 12:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor melkman » vr jul 12 2013 11:10 am

Mooi! Fijn licht overal...
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor Angelique » vr jul 12 2013 11:22 am

Wow....hele mooie serie!!!
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
Angelique

Forumlid
Berichten: 476


Locatie: Oldenzaal
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor drnjstj » vr jul 12 2013 12:03 pm

Krachtige composities. Veel verschillende technieken, met meerwaarde toegepast.
Veel verschillende type onderwerpen, maar wel samenhang.

Voor mij een van de mooiste series die ik hier de afgelopen tijd voorbij heb zie komen.
drnjstj

Clublid
Berichten: 498


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor MauritsD » vr jul 12 2013 12:43 pm

Prachtig.

Van de eerste tot de laatste een genot om naar te kijken!
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor Wolf » vr jul 12 2013 12:52 pm

Jij mag vaker op vakantie!!

Mooie serie man!
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor MartijnM » vr jul 12 2013 12:53 pm

drnjstj schreef:Krachtige composities. Veel verschillende technieken, met meerwaarde toegepast.
Veel verschillende type onderwerpen, maar wel samenhang.

Voor mij een van de mooiste series die ik hier de afgelopen tijd voorbij heb zie komen.


Sluit ik me volledig bij aan!
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor D.A. Versluis » vr jul 12 2013 12:54 pm

Heel fraaie serie platen groetjes Dirk Versluis
D.A. Versluis

Forumlid
Berichten: 598


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor jan » vr jul 12 2013 12:58 pm

Vincent, wat een prachtige serie en sterke composities. Begrijp je probleem om in het draadje 'Jouw mooiste vakantiefoto van 2013' die ene te kiezen al zal het ongetwijfeld bij deze serie ook al lastig zijn geweest. Maar zou ik moeten kiezen dan koos ik 10. Die foto vindt ik geweldig de kracht van de wolken, de rust van het water en de bergen daar als katalysator tussen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor Jester » vr jul 12 2013 1:29 pm

Wow, wat een mooie serie. Ook de korte uitleg bij je foto's is heel goed! Wat zijn er toch een hoop mooie plekjes op de wereld... Dankzij je foto's kunnen wij er ook van meegenieten (vakantie achter het buro :lol: ).

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor weimaraner » vr jul 12 2013 8:36 pm

Mooie serie met originele composities en strak afgewerkte beelden - heel mooi!
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor Geert Huizing » vr jul 12 2013 9:25 pm

Werkelijk een genot om deze serie te bekijken.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor Willem Focus » vr jul 12 2013 10:04 pm

Wil je een keer met ons op vakantie? Mag jij de foto's maken !

Diepe buiging.

Groeten Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1445


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor Schoonderbeek » vr jul 12 2013 10:19 pm

Wat een prachtige serie, foto 2 is top.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: Rondje Nieuw Zeeland

Berichtdoor Arthur Wolff » vr jul 12 2013 10:55 pm

Wat een schitterende plaatjes, zou bijna niet een favoriet kunnen kiezen, maar foto 15 vind ik toch wel perfect.
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten