Portretten...

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Portretten...

Berichtdoor Gabees » za sep 14 2013 10:47 pm

In Frankrijk heb ik op het strand, net voordat er een onweersbui losbarstten en de zon onderging een fotoreportage gemaakt van mijn kinderen (en ons gezin).

Zelf vond ik het licht erg mooi en ben heel benieuwd wat jullie er van vinden:


Normaal wil ik geen andere mensen op mijn portretfoto's maar in dit geval vond ik de surfer wel toepasselijk aangezien we in het surfers-paradijs zaten:

01.
Afbeelding


02.
Afbeelding

03.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gabees

Forumlid
Berichten: 1513


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor jettiny » za sep 14 2013 10:55 pm

Leuke foto's toch !!!
Foto 1 had wat mij betreft iets lichter gemogen, en foto 2 is helaas scheef.
Over het algemeen dus goed.
Persoonlijk hou ik toch altijd van een kiss of licht met een invulflits voor de catcheyes.
Stralen ze wat meer.
Bij foto 2 wel toegepast ?

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor Gabees » za sep 14 2013 11:05 pm

Bedankt voor je reaktie.



Ik had de flitser op mijn camera zitten, maar ik fotografeer sneller dan mijn flitser flitst. En blijkbaar heb ik (heb het namelijk even nagekeken) gekozen voor drie keer een foto zonder flits... wat op zich bij foto 2 raar is want daar zie je de lichtjes heel duidelijk, die toch van de flits zouden moeten komen... Of de exif gegevens worden niet goed weer gegeven... ik weet niet. :shock:

De achtergrondlijn is lastig te zien en als ik de foto " rechtzet " zoals ik denk dat het hoort, vind ik dat de jongen naar voren hangt, vandaar dat ik gekozen heb om het zo te laten. Maar je hebt een punt! :)
Gebruikersavatar
Gabees

Forumlid
Berichten: 1513


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor jettiny » za sep 14 2013 11:22 pm

Het valt mij ook op dat de flitsgegevens niet altijd doorkomen in de exif, rara politiepet :lol:
De lichtjes in de ogen in foto 2 kunnen gewoon van de lichtreflectie zijn van je objectief denk ik.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor plincky » za sep 14 2013 11:33 pm

Foto 2: skateboard in de duinen? ziet er een beetje raar uit. maar verder wel een goede foto.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor Gabees » za sep 14 2013 11:36 pm

Hhaahaha ja klopt.... ze waren daar (op een weggetje door de duinen)aan het boarden, ik vond het wel stoer om het erbij te hebben! hahaha

En het is ook echt iets wat bij hem hoort..
Gebruikersavatar
Gabees

Forumlid
Berichten: 1513


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor plincky » za sep 14 2013 11:48 pm

Snap hem, maar doordat je alleen maar duin ziet verwacht je niet een skateboard maar eerder een surfboard. ziet er nu heel raar uit.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor meneerlex » zo sep 15 2013 8:58 am

Het zijn prachtige foto's in een mooie omgeving met mooi licht! Maar als het als portret bedoeld is, dan zou ik toch de meeste wat krapper hebben gemaakt of uitgesneden. Maar dat is een keuze.

Grt Lex
D7000, 8mm fisheye, 16-85, 90mm macro, 70-300, een 50mm f1.8 een flitsje, een rol ducttape, een webshop en wat los spul...
Gebruikersavatar
meneerlex

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Noord-Brabant
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor meneerlex » zo sep 15 2013 9:03 am

Het zijn prachtige foto's in een mooie omgeving met mooi licht! Maar als het als portret bedoeld is, dan zou ik toch de meeste wat krapper hebben gemaakt of uitgesneden. Maar dat is een keuze.

Grt Lex
D7000, 8mm fisheye, 16-85, 90mm macro, 70-300, een 50mm f1.8 een flitsje, een rol ducttape, een webshop en wat los spul...
Gebruikersavatar
meneerlex

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Noord-Brabant
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor Christhaa » zo sep 15 2013 12:17 pm

Voor mij springt nummer 3 eruit! Gewoon relaxed bij zich zelf.
Nummer 1 vind ik de man in de achtergrond storend, hij hoort er niet bij voor mij.
Nummer 2 klopt voor mij niet.
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor Arend041 » zo sep 15 2013 12:53 pm

1) de man had beter links in beeld kunnen staan, dan zit het hoofdonderwerp rechts, want we kijken meestal van links naar rechts;
2) deze foto is mi te geel, de lucht kan veel neutraler naar grijs toe, de plank stoort me niet.
gr Arend
Gebruikersavatar
Arend041

Forumlid
Berichten: 109


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor Gabees » zo sep 15 2013 1:13 pm

Bedankt voor jullie reaktie's :)
Gebruikersavatar
Gabees

Forumlid
Berichten: 1513


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor Léon Obers » zo sep 15 2013 1:30 pm

Arend041 schreef:1) de man had beter links in beeld kunnen staan, dan zit het hoofdonderwerp rechts, want we kijken meestal van links naar rechts;

Je hebt het niet voor het uitkiezen op een strand met toevallige passanten. Dat is simpelweg reageren op de situatie.
Bovendien met je beredenering van links naar rechts kijken lijkt me de indeling nu juist uitstekend. Je oog wordt namelijk eerst naar het hoofdonderwerp geleid op de twee kinderen, en in tweede instantie pas naar die onscherpe man op de achtergrond. Lijkt me precies de bedoeling. :D

Arend041 schreef:2) deze foto is mi te geel, de lucht kan veel neutraler naar grijs toe, de plank stoort me niet.

Eerder rood/geel. En er zit bovendien IMO een net wat te sterke lichtere "halo" om de jongen heen (met name rondom het shirt) bij het donkerder maken van de omgeving (of het ophelderen van de jongen zelf).

Opname 3 heeft IMO ook een vreemde kleurstelling.
Lucht, jongen en omgeving zijn vrij geel, het shirt van de jongen zelf weer blauw. Er zit dus een soort kiep in de kleurstellingen. De lucht ziet daarbij er het meest vreemd eruit.

Ik weet niet hoe en wat er allemaal aan de beelden bewerkt wordt en in welke software, maar ik denk dat er een niet echt logische methode wordt gevolgd en gereedschappen op een verkeerde wijze worden gehanteerd waardoor dit soort vreemde kleuren worden veroorzaakt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor Arend041 » zo sep 15 2013 1:43 pm

Léon Obers schreef:
Arend041 schreef:1) de man had beter links in beeld kunnen staan, dan zit het hoofdonderwerp rechts, want we kijken meestal van links naar rechts;

Je hebt het niet voor het uitkiezen op een strand met toevallige passanten. Dat is simpelweg reageren op de situatie.
Bovendien met je beredenering van links naar rechts kijken lijkt me de indeling nu juist uitstekend. Je oog wordt namelijk eerst naar het hoofdonderwerp geleid op de twee kinderen, en in tweede instantie pas naar die onscherpe man op de achtergrond. Lijkt me precies de bedoeling. :D

Hier kun je eindeloos over praten (de positie vd man nl), maar ik ben niet overtuigd door jouw argument(en).
gr Arend
Gebruikersavatar
Arend041

Forumlid
Berichten: 109


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretten...

Berichtdoor Christhaa » zo sep 15 2013 1:51 pm

Je kan de foto wel Zo draaiendat het andersom in beeld is :)
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten