Vlieg

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Vlieg

Berichtdoor Ton van de Wiel » do nov 14 2013 7:19 am

Gisteren kreeg ik van een collega een vlieg omdat hij weet dat ik met macro-fotografie bezig ben. Toch fijn als collegae je insecten brengen!
Jullie weten dat ik mijn onderwerpen altijd levend fotografeer, ik heb nog nooit een beest dood hoeven maken voor mijn foto's. Helaas had mijn collega echter dit beest naar een andere wereld geholpen maar ik heb wel dankbaar gebruik gemaakt van deze vlieg. Gebruikte camera en D7100, objectief mijn ouwe getrouwe 70-210 en ik heb gebruik gemaakt van een balg en een SB-700 flitser. Diafragma ergens in de buurt van 22.

Afbeelding
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Vlieg

Berichtdoor skyfox » do nov 14 2013 8:57 am

Wauw, die ogen!! Heel mooi gedaan zo. Ik ga zeker even je foto's van je levende insecten bekijken :-)
Gebruikersavatar
skyfox

Forumlid
Berichten: 367


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlieg

Berichtdoor peterk » do nov 14 2013 3:45 pm

Leuk shotje jammer dat het hoofdje niet helemaal scherp is.
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlieg

Berichtdoor Ton van de Wiel » do nov 14 2013 3:50 pm

Peter, had diafragma al op 22 staan. Een stop verder en de scherpte diepte werd wel iets groter, maar de algehele scherpte gaat dan erg achteruit.
De focus ligt echt op de ogen, als ik op de voorkant van de kop had gefocused hadden de ogen weer minder scherp geweest. het is een compromis dat je moet sluiten als gevolg van de geringe scherpte diepte.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Vlieg

Berichtdoor peterk » do nov 14 2013 3:53 pm

Ik begrijp je punt maar door met je compositie te spelen is het wel mogelijk om alles scherp op de foto te krijgen.

Het is even wat zoeken draaien en schieten maar de mogelijkheid is er zeer zeker wel.


Gr peter
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlieg

Berichtdoor Ton van de Wiel » do nov 14 2013 4:02 pm

Heb ik inderdaad gedaan Peter. Vlieg overdwars, alle kanten op gehad. Maar ik wilde het accent op de ogen leggen dus dit was de enige positie.
Volgens mij zou ik het wel op kunnen lossen met HDR? Heb daar geen ervaring mee maar dacht dat het met een stilstaand object wel kon lukken. Alleen durf ik me daar nog niet aan te wagen.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Vlieg

Berichtdoor peterk » do nov 14 2013 4:29 pm

Hdr is wat anders je hebt software om de foto's te stacken.

Helicon focus dat is wat je zoekt.
Ik heb hem wel gekocht maar nog niet geprobeerd maar er is wel een probeer versie te downloaden dacht ik.
Je focust op verschillende punten en voegt ze dan samen.
Kijk maar eens op youtube kan je zien wat ik bedoel.
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlieg

Berichtdoor wim hoppenbrouwers » za nov 16 2013 5:21 pm

Heel bijzonder! :shock:
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2
Gebruikersavatar
wim hoppenbrouwers

Clublid
Berichten: 1426


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlieg

Berichtdoor Avado » za nov 16 2013 8:41 pm

wim hoppenbrouwers schreef:Heel bijzonder! :shock:


Inderdaad...
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlieg

Berichtdoor jettiny » zo nov 17 2013 10:09 am

Off topic; Hmm... ik zie een hoopje prut met wat ogen. :(
Ik hou er niet zo van om dode dieren te plaatsen ook al is het een vlieg, maar dat is mijn mening.
Goed inderdaad voor oefenmateriaal maar verder ook niet.

Naar de foto nu.
Wellicht is dit het maximale wat je uit de 70-210 mm krijgt, daar ga ik even vanuit, maar toch moet een macro-objectief je nog betere resulaten opleveren.
Voor mij nu iets te weinig scherptediepte, een stapje terug en de foto wat croppen levert dan meer scherptediepte op, waar ik dan persoonlijk voor zou kiezen.
Maar ik snap het wel hoor :D , je wilt zo dicht mogelijk op je onderwerp om een beeldvullende foto te hebben. :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlieg

Berichtdoor Ton van de Wiel » zo nov 17 2013 3:50 pm

jettiny schreef:Off topic; Hmm... ik zie een hoopje prut met wat ogen. :(
Ik hou er niet zo van om dode dieren te plaatsen ook al is het een vlieg, maar dat is mijn mening.
Goed inderdaad voor oefenmateriaal maar verder ook niet.

Naar de foto nu.
Wellicht is dit het maximale wat je uit de 70-210 mm krijgt, daar ga ik even vanuit, maar toch moet een macro-objectief je nog betere resulaten opleveren.
Voor mij nu iets te weinig scherptediepte, een stapje terug en de foto wat croppen levert dan meer scherptediepte op, waar ik dan persoonlijk voor zou kiezen.
Maar ik snap het wel hoor :D , je wilt zo dicht mogelijk op je onderwerp om een beeldvullende foto te hebben. :D

Vrgr
Tiny


Denk dat je wel gelijk hebt Tiny en ik denk dat je ook wel weet dat ik een groot voorstander ben van levende dieren op de foto zetten. Ik heb hele mooie resultaten bereikt zonder dieren dood te hoeven maken en ik zal ze zelf ook nooit doodmaken. Deze is me als het ware in de schoot geworpen.
Ik heb een heel assortiment lenzen en daar zit al heel wat spaargeld in. Een macro-objectief is best prijzig en dat heb ik er niet helemaal voor over. Ik kan nu met mijn tussenringen en balg best leuke resultaten behalen als ik inderdaad de scherpte diepte beperkt. Het is voor mij roeien met de riemen die ik heb en geld voor nieuwe riemen is er niet. Ik moet eerst nog de Sigma 10-20 toevoegen aan mijn arsenaal en dan is mijn fotokoffer helemaal vol.
Ton van de Wiel




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten