Lens flare: top of flop

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Lens flare: top of flop

Berichtdoor LYSVIK » zo nov 17 2013 11:40 am

Met gesloten diafragma tegen de zon in fotograferen geeft een mooie stervormige lichtbron maar geeft ook lensflare. Zelf vind ik deze lens flare (lichtvlekken) hier niet storen en het geeft zelfs wat extra's.

Wat vinden jullie?

Afbeelding
Rising water in Dutch Landscape by LYSVIK PHOTOS, on Flickr
Joost Verweij
LYSVIKPHOTOS | VTF
Gebruikersavatar
LYSVIK

Clublid
Berichten: 232


Locatie: Drechtsteden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens flare: top of flop

Berichtdoor jacobus » zo nov 17 2013 11:43 am

Ik heb er geen bezwaar tegen, vind het zelf erg mooi.

Jacobus
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens flare: top of flop

Berichtdoor MarcoD750 » zo nov 17 2013 11:51 am

Zeker niet erg hoor, en ze zijn redelijk makkelijk weg te halen.

Mooie plaat.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens flare: top of flop

Berichtdoor iJoost » zo nov 17 2013 11:52 am

Hij heeft wel een wat storende groenzweem. Maar die trek je er met een beetje Levels en Curves zo uit.
iJoost



Onderwerp:

Re: Lens flare: top of flop

Berichtdoor jettiny » zo nov 17 2013 1:19 pm

Top !!
Mooie plaat zo.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens flare: top of flop

Berichtdoor LYSVIK » zo nov 17 2013 3:46 pm

iJoost schreef:Hij heeft wel een wat storende groenzweem. Maar die trek je er met een beetje Levels en Curves zo uit.


Heb het even bekeken in Aperture, kan in levels inderdaad nog wat opschuiven naar het blauwe kanaal.
Joost Verweij
LYSVIKPHOTOS | VTF
Gebruikersavatar
LYSVIK

Clublid
Berichten: 232


Locatie: Drechtsteden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens flare: top of flop

Berichtdoor iJoost » zo nov 17 2013 4:59 pm

Kleurkanalen "opschuiven" wordt het meestal niet beter van. Een andere gamma (middelst pukje in Levels) in een of meer van de kanalen werkt beter, dan verlies je geen data aan de uiteinden.
iJoost



Onderwerp:

Re: Lens flare: top of flop

Berichtdoor ruilof » za nov 23 2013 8:46 pm

Ik denk dat je rond de zon geen lensflare hebt, maar eerder stofjes op de backlens van je objectief. Lensflare heeft een zekere regelmaat en loopt van de lichtbron weg. Dat is hier niet het geval. Onder in de foto zie ik een weinig echte lensflare, maar naar mijn idee te weinig om mooi te zijn.
Ik ken dit verschijnsel met de stofjes uit ervaring.
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog
Gebruikersavatar
ruilof

Forumlid
Berichten: 198


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens flare: top of flop

Berichtdoor LYSVIK » zo nov 24 2013 10:21 am

ruilof schreef:Ik denk dat je rond de zon geen lensflare hebt, maar eerder stofjes op de backlens van je objectief. Lensflare heeft een zekere regelmaat en loopt van de lichtbron weg. Dat is hier niet het geval. Onder in de foto zie ik een weinig echte lensflare, maar naar mijn idee te weinig om mooi te zijn.
Ik ken dit verschijnsel met de stofjes uit ervaring.


Ik heb naar aanleiding van jouw opmerking (waarvoor dank) nog eens wat meer foto's in google afbeeldingen bekeken en zie meer vergelijkbare foto's als deze, maar ook foto's waarin de lichtvlekken duidelijk in een spoor weglopen van de lichtbron. De positie en soort van de lichtbron spelen in deze gevallen een rol in de manier waarop lensflare is te zien. Er zijn in google afbeeldingen vergelijkbare foto's van een zon met rondom de lichtcirkeltjes als bij de foto in deze posting. Klik je door op die foto's, dan kom je meestel in pages terecht die gaan over lensflare. Bij creatief gebruik van lensflare zie je wel veel het effect van lichtvlekken die vanaf de lichtbron het beeld inlopen zoals door jou is genoemd. De vorm van de lichtplekken hangt ook af van de manier op het licht wordt gebroken in de lens (van ovaal tot bijna zuiver rond). Nu lijkt het dat de lichtvlekken die zich het dichtst bij de lichtbron bevinden eerder rond worden weergegeven (bij een voldoende gesloten diafragma) dan die welke er verder vanaf zitten.

Het effect van stofjes op de sensor welke bij een gesloten diafragma als zuivere rondjes worden weergegeven is mij bekend. Deze stofjes zijn in mijn ervaring alleen goed zichtbaar wanneer je inzoomt (100%) op je beeld.

Alles bij elkaar ben ik toch geneigd om dit geval voor lensflare te gaan.

Verdere opmerkingen en aanvullingen zijn natuurlijk welkom op dit interessante onderwerp.
Joost Verweij
LYSVIKPHOTOS | VTF
Gebruikersavatar
LYSVIK

Clublid
Berichten: 232


Locatie: Drechtsteden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten