Vrouw en zoon!

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Vrouw en zoon!

Berichtdoor justme » ma dec 09 2013 9:06 pm

Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor justme » ma dec 09 2013 11:31 pm

Die 1e foto van m'n vrouw vind ik een hele lastige, zo blijkt. Ik leen graag de RAW uit mocht iemand het aandurven, en willen aantonen hoe het anders danwel beter kan. Stuur dan even een pb.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor JanJacob » ma dec 09 2013 11:49 pm

Leuke, spontane foto's voor in het fotoboek. Kinders zijn een mooi onderwerp.

Ik vind 4 er positief bovenuit springen. De compositie en scherpte zijn m.i. het best van het stel.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor DannySan » di dec 10 2013 7:27 am

Hoi Wiebe,

het lijkt wel alsof je uit een 'winterslaap' komt (druk hoor, voor de 2e keer papa worden? :mrgreen:) zoveel topics zie ik van je voorbijkomen.
Ik ga de 'uitdaging' van foto 1 graag met je aan, al weet ik niet hoeveel beter die gaat worden aangezien je deze voor 2 personen die niet in hetzelfde scherpstel-vlak zitten op f/2.0 geschoten hebt.
En zo te zien heb je scherpgesteld op het gezicht van je zoon, daardoor is het gezicht van je vrouw dus - helaas - onscherp.
(ik stuur je wel een pb met mijn mailadres)

Foto 2 lijkt het scherpstelpunt op zijn muts of jas te hebben?

Foto 3 is als profiel wat minder geslaagd, een 'en profile' is het mooist als 'ie echt recht vanaf de 'zijkant' genomen is.
Ook zou ik een lager standpunt hebben genomen.

Foto 4 is leuk en scherp, wellicht was een invulflits een welkome aanvulling geweest? (of eventjes ogen/gezicht ophalen in LR)

Foto 5 is een leuk moment, maar ook hier vraag ik me af waar je eigenlijk precies hebt scherpgesteld?

Het is altijd 'lastig' om familie-portretten te beoordelen; voor jou zijn dit 'monsterplaatjes' van de liefde van je leven en je kleine stoere man.
Ik heb dat 'gevoelsdeel' er niet bij dus moet proberen ze objectief te zien; als je familiekiekjes maakt schiet je toch anders dan 'helemaal denkend om compositie e.d.'.

Groet Danny
Laatst gewijzigd door DannySan op di dec 10 2013 8:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3840


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor Flandria » di dec 10 2013 8:30 am

Ik had om een NEF gevraagd van de eerste foto.
Heb deze geopend in Ps en was eigenlijk verbaasd over jouw bewerking want
het origineel is al prima belicht en heb daar eigenlijk alleen wat de kleur iets verzadiging gegeven.
Dus, de camera belicht goed (best lastige situatie) je bent zelf compleet doorgeschoten met bewerken.

Jouw bewerking: (check het gezicht en arm van je wederhelft)
Afbeelding
NSC_1617 130804 by WiebeTerpstra, on Flickr
Mijn Ps omzetting, geen aanpassing in belichting gedaan, WB gelaten zoals deze is en iets de verzadiging opgevoerd.
Bij het omzetten naar een 1000P hoge JPG heb ik middels USM de scherpte aangepast.
Afbeelding
Flandria



Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor DannySan » di dec 10 2013 8:46 am

Hoi Wiebe,

ook ik heb de NEF ontvangen, en daar zit inderdaad (even quick and dirty vanuit mijn werk via Teamviewer op LR5 thuis) wel meer in qua beeld hoor.
Hierbij mijn bewerking, eigenlijk een standaard bewerking qua belichting/contrast/witten/zwarten/schaduwen. Het gezicht van je zoontje met een radiaal-filter een fractie opgehaald; algemeen verscherpen en ruisreductie, witbalans en vignetje erom en klaar.

(en indien juist geëxporteerd, dus nu ook met exif-info :wink:)
Ik hoor graag jouw mening over deze bewerking.

Afbeelding
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3840


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor Flandria » di dec 10 2013 9:18 am

Wat mij direct opvalt is dat het beeld op voorhand bij jullie blauwer/koeler is.....
Flandria



Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor DannySan » di dec 10 2013 9:21 am

Hoi Flandria,

dat zou kunnen natuurlijk; ik vind - hier bekeken op mijn scherm - het een prima plaatje.
Ik ben altijd heel voorzichtig om de huidtinten niet te veel richting het 'rood' te schuiven (tenminste dat probeer ik) dat zou hier ook kunnen zijn (of het is de witbalans).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3840


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor Flandria » di dec 10 2013 9:27 am

Heb jij nog wat aan de WB veranderd?
Flandria



Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor DannySan » di dec 10 2013 11:24 am

Jazeker, in omstandigheden zoals dit (in de schaduw onder een boom met hard zonlicht erom heen doe ik dat altijd even checken).
Zonder grijskaart of colorchecker blijft zoiets natuurlijk altijd een 'persoonlijk' puntje, gecombineerd met smaak en het wel of niet goed gekalibreerd zijn van je scherm.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3840


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor justme » di dec 10 2013 11:49 am

Ik vind beiden een verbetering ten opzichte van mijn resultaat, daarvoor bedankt!

Het is en blijft een lastige foto dankzij de "ambiance" van het bos en zonlicht.
Als ik zou kiezen uit deze twee, dan gaf ik de voorkeur aan die van Michael. Daar heb ik meer het idee/gevoel dat 'we ons onder het bladerdek bevinden'

Ik hoop nog op een inzicht van JanJacob, die ook om de RAW versie gevraagd heeft!


@Danny
Foto 1
ik zat gehurkt op de grond, enigszins wat omhooggeschoten vanwege het mooie bladerdek. Dit resulteert inderdaad in een niet parallelle focusvlak van mijn beide modellen. Wilde nog wel wat Bokeh-effect bewaren, en durfde niet meer scherptediepte toe te laten.

Foto 2
..."iets met kleine kinderen en stil blijven staan" in combinatie met de verkeerde sluitertijd

Foto 3
Het moment was zeer beperkt, alsmede de mogelijkheid om de compositie te verbeteren.
Roan stond een meter of tien voor de grote zandkuil ( de leemkule )
Afbeelding

er was hierdoor weinig ruimte om zijn bovenlijf voor het zand te 'projecteren'


Foto 4
flitsen was niet mogelijk, aangezien ik van binnen naar buiten geschoten heb
Ogen helderer maken staat nog op een to-do lijst, eerst even goed inlezen in de mogelijkheden binnen LR, anders PS proberen. Tips zijn welkom!

Foto 5
Is nog een oudje ( voor calibratie D7000 ) zal daar ook aan gelegen kunnen hebben.


Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig veel revisie en vlagwerk verricht in Lightroom, daar waar vroeger mijn vrouw dat deed. Ik merk wel dat ik er meer en meer analytisch naar ga kijken, maar uiteraard heb je als vader en gezinslid er een bepaald gevoel bij. Daarvoor schakel ik graag jullie in. :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor Flandria » di dec 10 2013 1:06 pm

#3 vind ik een prachtige foto.
Flandria



Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor DannySan » di dec 10 2013 1:15 pm

Hoi wiebe,

graag gedaan hoor; wanneer spreken we eens een LR-middagje af? :mrgreen: :wink:
Ik vind het al mooi dat je hier gedacht hebt aan de spotmeting en je lage standpunt (foto 1) daardoor heb je überhaupt al genoeg 'over gehouden' voor deze foto!
En geen probleem dat je die van mij 'minder mooi' vind; het was mij slechts te doen om het feit dat er meer 'uit de foto gehaald' kon worden.

Ik probeerde ook slechts op een 'juiste' manier "kritiek" te leveren bij een foto(serie); dat is niet altijd even makkelijk. (ook gezien de discussie over foto's plaatsen en kritiek plaatsen en ontvangen).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3840


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor justme » di dec 10 2013 1:21 pm

Minder mooi vind ik onterecht, beter gezegd is dat hij beter is dan die van mij. de interpretatie van de situatie is een tweede verdieping als je het over persoonlijke smaak hebt. Als je je niet bewust bent van het bladerdak, dan kan die van jou net zo goed. Immers een onderwerp slechts belicht door geel licht kan ook op twee manieren verwerkt worden, toch?


Over de manier van feedback vragen ben ik aan het experimenteren, en ik moet zeggen dat dit me nu wel bevalt. We gaan het zien hoe het uitloopt.

Daarnaast ben ik bang dat het nooit bij 1 LR-middag zou gaan blijven gezien alle mogelijkheden!!!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouw en zoon!

Berichtdoor DannySan » di dec 10 2013 1:27 pm

Daarom was 'minder mooi' ook tussen " "v :mrgreen:
En ik was me wel bewust hoor van het bladerdak, maar al bij het zien van de foto had ik het idee dat er wel 'meer' inzat; vooral omdat je de foto hebt genomen met een dijk van een camera (zoals ik zelf ook mocht ondervinden vorig weekend).
En er zijn een heleboel 'mogelijkheden' in Lightroom, maar die komen redelijk vaak uit dezelfde 'bron' maar kunnen gewoon anders worden toegepast.
Moet je nagaan, met Photoshop zijn er nog véééél meer :wink: (daar ben ik nu heel erg mee aan het leren).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3840


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten