Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor Jahoe » di dec 10 2013 9:55 pm

Hallo,

Recent heb ik een fotografie cursus gedaan (geen bewerking, alleen fotograferen). En ben daarna zelf begonnen om te oefenen met RAW en Lightroom.
Zondagochtend een "fotoshoot" gedaan met onze kat :). En daarna met hulp van youtube tutorials ze bewerkt in Lr5.

Dit zijn dus mijn allereerste RAW foto's die ik ook daadwerkelijk zo mooi mogelijk heb proberen te maken.

Camera is een D5100 en heb de net gekochte 35mm f/1.8 lens gebruikt voor deze foto's. Ik zou graag wat feedback willen horen. Ik vind ze zelf aardig mooi geworden, maar ben geen expert en heb geen geoefend oog. Diafragma had wellicht net iets hoger gekund om de snorharen aan beide kanten scherp te krijgen.
Sommige Lr settings heb ik min of meer zo overgenomen vanuit een tutorial en dat was niet eens voor een zwart/wit foto.

1

Afbeelding


2
Afbeelding
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor Arthur Wolff » di dec 10 2013 11:13 pm

Volgens mij zijn ze prima bewerkt, de scherpte zit ook goed.

Goed gelukt.
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor Geert Huizing » di dec 10 2013 11:28 pm

Ik vind foto 2 beter geslaagd dan 1.
De kop van het beestje is op deze foto mooi scherp en het lijf loopt in de onscherpte weg, dat mis ik een beetje bij 1. Een hoger diafragma zou ik dus niet doen.
De blik van de kat is naar mijn smaak ook mooier in de 2e foto, hij hebt echt iets van: sta je er nou nog met die camera.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor Hasselbox » wo dec 11 2013 12:10 pm

Ga zo door. Meer kan ik niet zeggen.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor JvdKooij » wo dec 11 2013 12:39 pm

Mooie foto's hoor, zal wel zeer vermoeiend zijn geweest voor de kat zo te zien :-D

Bij foto 1 is het wat jammer dat er een witte "punt" boven het hoofd van de kat zit in de achtergrond.
Ik vermoed iets van een kussen of zo?
Als je die had weggehaald van te voren was tie nóg mooier geweest.
foto 2 is ook zeer mooi.

Maar waarom zwart/wit?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor frankreiz » wo dec 11 2013 12:51 pm

Foto 2 is m.i. absoluut gelukt.
Foto 1 mis ik een stukje oor. En is het wit van de kussen net iets overbelicht (wat via LR makkelijk is aan te passen).
Zwart Wit vind ik ook geslaagd.

Ga zo door
Nikon D4s / D700 + MB-D10 / Nikon1 V1 + 10-30mm / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV
Gebruikersavatar
frankreiz

Clublid
Berichten: 206


Locatie: Apeldoorn
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor Jahoe » do dec 12 2013 9:08 pm

Bedankt voor de reacties. Inderdaad wel jammer dat het oor er bij nummer 1 niet helemaal op staat, komt deels door het rechttrekken van de foto in Lr, maar het puntje ontbrak zowiezo al. Is nog even wennen met het zoomen met de voeten met een prime lens ;). Het driehoekje is denk ik een kussen. Ben nog niet ervaren genoeg omdat in Lr weg te gaan poetsen. Idem om een deel van de foto te bewerken met een gradient filter (?).

Voor zwart-wit gekozen omdat ik dat mooi vond en op de camera ook al een deel van de 30 geschoten foto's in zwart/wit had gemaakt. Maar ja in Lr maakt dat niet uit want dan zie je ze default in een kleursetting. Of kan ik ergens in Lr ook weergeven hoe ik hem geschoten heb, of is dat alleen als je in RAW+JPG schiet?

Bij de meeste had het beestje de ogen dicht en die foto's zijn dus toch minder. En natuurlijk zaten er een aantal onscherpe tussen door te lange sluitertijd etc.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor Geert Huizing » do dec 12 2013 9:24 pm

Lightroom geeft van een RAW bestand ook de instellingen weer zoals je hem hebt gemaakt.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor Jahoe » za dec 14 2013 1:26 pm

ja dat dacht ik ook, maar waar precies? Ik zie alleen de WB als " as shot" . Zou graag eenvoudig mijn eigen processing willen vergelijken met wat de camera ermee zou doen (zonder evt in RAW+F te schieten)
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor ebt » zo dec 15 2013 8:51 pm

als je cursor bij witbalans houdt en op pijltjes drukt zie je meer mogelijkheden voor witbalans. de gegevens van je foto zie je onder histogram staan.
bovenin onder het histogram; wel je cursor van de foto afhalen en in het rechtergedeelte plaatsen
hoop dat dit je helpt
groet
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor Jahoe » zo dec 15 2013 10:07 pm

Dank je wel voor je reactie ebt. Echter dat is niet wat ik bedoelde. Als ik in RAW+F heb geschoten en ze gestacked in Lr heb geimporteerd zou ik graag een vergelijking willen kunnen maken met mijn eigen bewerking van de RAW en de JPG van de camera. Het lijkt me dat dat zou moeten kunnen, kan alleen het juiste knopje niet vinden.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste RAW - Lightroom ervaringen

Berichtdoor sjakie » do dec 19 2013 8:46 am

Ik zag deze oude tip staan op internet. Weet niet of dit in de huidge versie ook zo is. Gebruik zelf aperture i.p.v. lightroom.

Edit-Preferences-Import-Treat JPEG files next to raw files as separate photos
D90 Nikkon 70-210. Nikon 50 mm 1.8. Nikon kitlens 18-55.
sjakie

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: IJsselstein
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten