Mist

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Re: Mist

Berichtdoor Peter » wo dec 18 2013 10:13 am

Tuihanti

met alle respect voor je betoog over de wijze waarop je de foto's toelicht.., zo weinig snap ik van de rest van je woorden.
Om nu een hele discussie aan te gaan over wijze van communiceren, vrijheid van meningsuiting, stenen gooien in Korea en vijandenlijsten etc etc.. Het hoeft geen betoog te worden !

Het gaat me dus allemaal wat te ver. Het verhoogt tevens niet de sfeer in dit draadje. De vrijheid van meningsuiting is trouwens een relatief begrip. Moderators weten er alles van :wink:

Ik stel (aan allen) voor het nu dus maar bij het oorspronkelijke onderwerp te houden, namelijk de beoordeling van een foto.
Lukt dat niet dan gaat het draadje op slot en dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mist

Berichtdoor Patrick » wo dec 18 2013 1:01 pm

Ik heb gehoord dat het hier interessant was. Kom dus ook even buurten. Ik heb een en ander allemaal een beetje doorgelezen.

Interessante verhandelingen Tuihanti zoals je deze bij dit beeld zet, maar een aantal zaken kloppen denk ik gewoon niet wat betreft kijkrichtingen en zo bij een foto als dit. Bij de meeste foto's trekt iets opvallends de eerste aandacht. In een zwart-wit foto meestal het lichtste deel, als het een high-key opname is juist een donker(der) deel. In een kleurenfoto is het vaak een opvallende kleur. Een die fel is, contrasteert met de overheersende kleuren.

Hier is weer wat anders aan de hand., het witte deel zal de aandacht niet snel vragen; daarvoor is er teveel van aanwezig. Maar dat paaltje, dat scherp is en een in dit geheel opvallende kleur, dat pakt onmiddellijk de aandacht. Waar het ook staat. Dan mag je daarna hopen dat men het slootje volgt naar iets. Als je wil dat dat die schim in de achtergrond is, dan moet je die echt duidelijker laten uitkomen. Je kan het amper zien. Als die schim het hoofdonderwerp van je foto is, dan werkt het hier overduidelijk niet. Het paaltje is het onderwerp van de foto zoals je deze nu gemaakt hebt. Dat er nog een slootje is is ook wel duidelijk maar niet zo spannend. De mist zet hooguit de sfeer en zorgt ervoor dat de nadruk nog meer op het paaltje komt te liggen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mist

Berichtdoor MartijnM » wo dec 18 2013 3:50 pm

Tuihanti schreef:Dan moet dit een topper zijn. :wink:

Gespiegeld, belichting naar 0 en elke andere bewerking weggelaten.


Geen topper, wel beter! 8)

Je bent erg met de theorie/techniek bezig, wat op zich prima is. Daardoor ben je bewust met belichting bezig en dat kan nooit kwaad. Echter, het zone systeem is door het sterk toegenomen dynamische bereik van de huidige DSLR's en mogelijkheden in de nabewerking in de oorspronkelijke vorm toch wel achterhaald. (Ook toen was er al verschil tussen zwart/wit, kleuren en diafilm.) De theorie erachter natuurlijk niet, maar het 'quick & dirty' toepassen ervan is tegenwoordig ruim voldoende en zal tot hetzelfde resultaat leiden.

Zelfs Adams zelf heeft toentertijd al eens benadrukt dan het zone systeem een middel is, niet het doel!

Linkje over het toepassen van het zone systeem in het heden:

http://photography.tutsplus.com/tutorials/understanding-using-ansel-adams-zone-system--photo-5607
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mist

Berichtdoor oud0001 » wo dec 18 2013 3:58 pm

Beste mensen,

Jammer, dat de Talibanti, een zacht eitje is dat niet tegen kritiek kan en zeker geen foto's kan maken. :twisted:
De Talibanti verlaat dit draadje. Koning Flandria en zijn inconsequente hofhouding mogen hier verder gaan zo als hen goed dunkt.
Ik vind het wel goed zo. Ik heb ook geen zin meer om het hier nog langer over te hebben.

In het kader van het consequente handelen zal ik mijn plaatjes zelf wel weghalen.

Regels zijn er om op te volgen. Kritiek geven kent ook regels anders ben je aan het afkraken. Maar, dat mag hier dan bij sommigen weer wel.
Regels zijn er om structuur aan te brengen in chaos en het voorkomen van willekeur.
Willekeur is hier troef. :evil:
Talibanti.

@Patrick: Nogmaals het draait niet om de persoon. zie pagina 1.
@Martijn M: Ik vind dat dus niet beter.
oud0001



Onderwerp:

Re: Mist

Berichtdoor josj » wo dec 18 2013 4:06 pm

Tuihanti schreef: Ik vind dat dus niet beter.


Wat jij vindt doet niet terzake,je plaatst een foto in een beoordelingstopic.
Neem hetgene wat er over de foto gezegd wordt in je op en doe er wat mee.
Lijkt mij niet zo moeilijk.
josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Mist

Berichtdoor oud0001 » wo dec 18 2013 4:07 pm

Maak ik zelf wel uit.
oud0001



Onderwerp:

Re: Mist

Berichtdoor MartijnM » wo dec 18 2013 4:10 pm

Volgens mij heb ik niets afgekraakt en ging ik inhoudelijk in op het toepassen van het zone systeem. Jammer dat je alle reacties over een kam scheert... :huh:
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mist

Berichtdoor Peter » wo dec 18 2013 4:13 pm

Draadje gesloten

Blijkbaar is het zo mistig dat mijn eerdere woorden niet meer opvallen.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten