Oefenen met tegenlicht, loswal Grave

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Oefenen met tegenlicht, loswal Grave

Berichtdoor Jahoe » za dec 14 2013 1:38 pm

D5100
35mm F 1/1.8 lens

Exif:
ISO 200
F /9.0
S: 1/2000

Genomen in A stand

Deze is van een serie die ik gisterochtend heb gemaakt om te oefenen met tegenlicht. Heb ook nog wel een aantal met wat andere composities en met de zon uit het beeld gelaten. Heb flink gecropped (op origineel staat er nog een tweede bankje + prullenbak op en dat vond ik te storend)

Heb in Lr gepoogd om de zon en schittering beter uit te laten komen. Maar wellicht is in deze foto de zon te fel hiervoor geweest, al was het in de verte nog wel mistig.
Zat me af te vragen of een hoger diafragma zou hebben geholpen en hoe ik in Lr evt zonnestralen beter tevoorschijn kan halen. Of had ik belichtingscorrectie moeten toepassen (EV +) , maar dat maakt toch ook niet uit in RAW omdat je dat dan toch in Lr aanpast, of heb ik dat mis en maak je dan wel een betere foto als je dat op de camera al zo goed mogelijk probeert in te stellen (heb ook wel aantal fotos zitten plussen)

Ben weer benieuwd naar opbouwende kritiek en tips/tricks

Afbeelding
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oefenen met tegenlicht, loswal Grave

Berichtdoor Gertjan1988 » za dec 14 2013 11:50 pm

Iso standaard op 100 zetten als je overvloed van licht hebt en toch geen beweging hoeft vast te leggen.

Probeer tijdens het maken van de foto al meteen meer te kaderen, zodat je naderhand dat niet te veel meer hoeft te doen. De poot van het bankje valt nu net weg en een halve vogel rechts en een heel klein stukje wat lijkt op een lamp.

Wel leuke compositie en kleuren komen er ook aardig uit.

Het je de schaduwen veel opgehaald? Hierdoor zie je wat ruis voornamelijk bij de eerste paal en bij het muurtje.
Gertjan1988

Forumlid
Berichten: 70


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oefenen met tegenlicht, loswal Grave

Berichtdoor Jahoe » zo dec 15 2013 2:28 pm

Bedankt voor je reactie. Iso100 is inderdaad beter met zoveel licht, gewoon niet goed aan gedacht. Achteraf had ik inderdaad paar stappen naar voren kunnen zetten. Maar had al een hele serie gemaakt en deze nog snel geschoten voor ik weer naar huis ging. Zal binnenkort ook nog een paar andere uit deze serie gaan aanpakken.

Zal nog ff de schaduwsetting checken, denk inderdaad dat ik die richting 100% heb gezet.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten