FF Pauze,

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

FF Pauze,

Berichtdoor ben42 » vr sep 08 2023 4:36 pm

Hehe even de camera neerleggen:
Afbeelding
Ik hou wel van mijn supergroothoek, maar af en toe moet je even de camera neerleggen.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: FF Pauze,

Berichtdoor gvdnberg » vr sep 08 2023 9:33 pm

Ik denk dat je een fisheye rechtgetrokken hebt, want ik heb nog nooit een Nikon body met zo’n groot handvat gezien. Het glas is ook wat scheef dus dat versterkt mijn vermoeden. Aan de linkerkant verwacht ik de ingang, of in ieder geval een raam waardoor veel daglicht binnenkomt. Druk is het niet in dit ethablissement, ondanks de twee barkeepers.
Mooi belicht, maar een beetje verstoord door het daglicht links. Ik hoop dat je drankje heeft gesmaakt.
Vertel eens, waar was dit??
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FF Pauze,

Berichtdoor ben42 » vr sep 08 2023 10:18 pm

Lissabon,
Mijn camera staat in beeld, dit is met mijn mobiel gemaakt. Maar mijn camera vervult een belangrijke rol tijdens mijn vakanties, dus die mag ook wel eens op de plaat.

"...groot handvat gezien. Het glas is ook wat scheef...",
Dank je voor die opmerking, ik ben zo gewend aan mijn 8 mm, dat dit soort dingen mij niet eens meer echt opvalt. Wat ik al zei ik ben gek op mijn 8 mm. Daarom ook een mobiel gekocht met een flinke groothoek, maar wel netjes rectilinear en horizontaal vrijwel dezelfde hoek als de 8 mm. Zelf zie ik dit als 'keurige' projectie bijna geen vervorming. Maar de meeste mensen ervaren dit niet zo

Inderdaad rustig, geen andere gasten. En het drankje cider (daarom keerde ik ook in die tent terug), daar heb ik over geklaagd dat ze deze keer toch echt te veel ijs in het glas hadden gedaan.

Voor mij echt even een rust moment, letterlijk FF zitte. Een foto met betekenis (voor mij), daarom kan ik de foto ook niet echt zelf beoordelen.

Dank voor je opmerkingen,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: FF Pauze,

Berichtdoor RVK » za sep 09 2023 10:03 am

Het is vorm vertekening en wordt bepaald door de rectilineare projectie, valt vooral op bij mensen, krijgen ovale hoofden.
Zeker bij da laatste ultra groothoeken valt het sterk op, is te voorkomen door 2 -3 opnames met langere brandpunt te maken en aan elkaar te plakken
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FF Pauze,

Berichtdoor ben42 » ma sep 11 2023 5:06 pm

Zoals RVK aangeeft bij ultra groothoeken (maar eigenlijk bij ieder brandpunt), worden vormen naarmate ze verder van het centrum afstaan uitgerekt. Een bal wordt afgebeeld als een ovaal en de uitrekking naar de rand dat doet afbeeldingen van mensen over het algemeen geen goed.
Maar als je rechte lijnen recht wil houden in een foto (wat ik vertekeningsvrij noem) wilt houden dan kom je niet onder dit effect uit. Ook niet door 2-3 opnames met een langer brandpunt te maken en de foto samen te stellen.
Bij een Panorama afbeelding van de foto, zien de camera en het glas er beter uit, maar de bar wordt dan 'rondgebogen', bij een rectilineare foto van de camera waarbij de camera er wat 'normaler' uit komt te zien rekt het glas weer heel erg op. (En andersom).

De foto (met één oog) zo dicht bekijken dat alle verhoudingen weer kloppen is niet zo practisch. De afbeelding zo groot maken dat je dat met twee ogen kunt doen is ook niet practisch.

Zelf hou ik het erop dat de foto (vrijwel) vertekeningsvrij is, maar dan moet je wel de foto op de juiste manier bekijken en dat is van heel dicht bij.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten