Sssst

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Sssst

Berichtdoor Frans Martens » zo okt 01 2023 9:34 pm

Nog een stilleventje. Het vorige had een rode sfeer, deze een lichte. Wat ook belangrijk vind in een stilleven zijn de zg stofuitdrukkingen van de verschillende materialen.

AfbeeldingSssst 1-10-2023 k by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor gvdnberg » zo okt 01 2023 9:48 pm

Ik vind de keuze van de materialen bijzonder. Met alle harde dode materialen valt de knoflookbol op als enige levende materiaal.
De schelpen zijn de restantren van een levend wezen dat deze schelpen gebruikte, de tegeltjes zijn handgemaakt en gebakken. De achtergrond is een muurtje van bakstenen. Maar die knoflookbol is er een vreemde eend in de bijt.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Frans Martens » zo okt 01 2023 11:34 pm

gvdnberg schreef:Ik vind de keuze van de materialen bijzonder. Met alle harde dode materialen valt de knoflookbol op als enige levende materiaal.
De schelpen zijn de restantren van een levend wezen dat deze schelpen gebruikte, de tegeltjes zijn handgemaakt en gebakken. De achtergrond is een muurtje van bakstenen. Maar die knoflookbol is er een vreemde eend in de bijt.

Ha Gert, dank voor je reactie. De tegeltjes kwamen ooit van de muur uit een keuken..., de schelpen zijn kokkels en waren eetbaar. Dus er is voor mij niet zo moeilijk een inhoudelijk geheel van te maken. De knoflook is trouwens ook niet zo levend meer hoor.
Maar wat ik veel belangrijker vind is de kleursfeer van het geheel en de combinatie van de verschillende materialen dan de relatie die de onderwerpen tot elkaar hebben.
(De achtergrond is overigens geen baksteen maar een houten balk.)
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor gvdnberg » ma okt 02 2023 12:55 pm

Hoi Frans,

Bij mijn eerdere opmerking ben ik geheel vergeten te vermelden dat ik het totaal zeker geslaagd vind. Daarna bedacht ik de eerder geschreven opmerking. Op mijn iPad meende ik horizontaal en verticaal iets te zien dat op voegen leek, vandaar dat ik aan metselwerk dacht en niet aan houten balken.
Misschien iets meet licht in de achtergrond, zodat je ziet dat de spullen ergens op liggen tegen een achterwand. dan zal ook het hout van de achterwand beter uitkomen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor TinoZ72 » do nov 30 2023 2:37 pm

Mooie combinatie van kleuren. Het lijkt een soort van schilderij, n stilleven. Leuke titel dus, creatief bedacht
TinoZ72

Regiocoördinator
Berichten: 24


Locatie: Rijswijk
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor keenoncoolstuff » do nov 30 2023 8:25 pm

Mooie foto, heel mooi belicht zodat de verschillende structuren mooi zichtbaar gemaakt worden. Lekker ingetogen qua kleurenpalet maar zeker niet qua intensiteit. Netjes!

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Frans Martens » do nov 30 2023 10:56 pm

Dankjewel Tino en Rob!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr dec 01 2023 1:22 pm

Heel mooi om te zien.
Goede compositie en fraaie materialen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 843


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Bert vD » zo jan 21 2024 11:57 pm

Frans Martens schreef:Nog een stilleventje. Het vorige had een rode sfeer, deze een lichte. Wat ook belangrijk vind in een stilleven zijn de zg stofuitdrukkingen van de verschillende materialen.

AfbeeldingSssst 1-10-2023 k by Frans Martens, on Flickr

Hoi Frans, ik snap en ken het begrip stofuitdrukking. In de schilderkunst is een stilleven ook een proeve en bewijs van vaardigheid. Maar hoe je dat in de fotografie bedoelt…?!
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Frans Martens » ma jan 22 2024 12:15 am

Bert vD schreef:
Frans Martens schreef:Nog een stilleventje. Het vorige had een rode sfeer, deze een lichte. Wat ook belangrijk vind in een stilleven zijn de zg stofuitdrukkingen van de verschillende materialen.

AfbeeldingSssst 1-10-2023 k by Frans Martens, on Flickr

Hoi Frans, ik snap en ken het begrip stofuitdrukking. In de schilderkunst is een stilleven ook een proeve en bewijs van vaardigheid. Maar hoe je dat in de fotografie bedoelt…?!

Het begint er al mee dat je voor je stilleven voorwerpen kunt selecteren op het materiaal waar ze van gemaakt zijn. Bijvoorbeeld tin, glas, koper etc. Vervolgens zul je je licht dusdanig moeten gebruiken zodat de materialen het mooist tot hun recht komen. De glazende materialen moeten mooi glanzen, zonder dat de hoge lichten worden uitgebeten. Met strijklicht kun je door schaduwen de structuur van bepaalde materialen benadrukken. Door iets achter een glas te zetten benadruk je een specifieke eigenschap er van. Door papier te kreuken wordt het nog "papieriger", wat je dan weer met licht kunt accentueren. Ik hoop dat je nu snapt wat ik er mee bedoel. Met vriendelijke groet, en succes.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Bert vD » ma jan 22 2024 9:20 am

Zo bedoel je dat. Duidelijk. Leuk. Zo snel het (fysiek) kan ga ik er eens mee aan de slag. Bedankt voor je tips. Mocht je meer achtergrondinformatie hebben houd ik me van harte aanbevolen.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Frans Martens » ma jan 22 2024 11:29 am

Bert vD schreef:Zo bedoel je dat. Duidelijk. Leuk. Zo snel het (fysiek) kan ga ik er eens mee aan de slag. Bedankt voor je tips. Mocht je meer achtergrondinformatie hebben houd ik me van harte aanbevolen.

Graag gedaan Bert, ik hoop dat je voorspoedig herstelt en aan de slag kunt met de stillevens. Als je nog vragen hebt aarzel niet, ik weet niet zoveel maar ondertussen wel iets. Gegroet!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten