Zet de EXIF erbij

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Zet de EXIF erbij

Berichtdoor Tony D » vr okt 20 2023 11:31 am

Inmiddels worden er steeds meer foto’s geplaatst in deze rubriek. Da’s mooi!
Het zou, in ieder geval voor mij, nog mooier zijn als ook de EXIF gegevens erbij staan.
Bij sommige foto’s kun je die zichtbaar maken door op de foto te klikken en dan via de EXIF-viewer die gegevens te zien.
Velen plaatsen hun foto hier via Flickr. Ook daar is de EXIF wel te vinden, maar dat vraagt extra klikken en scrollen. En er zijn ook foto’s bij waar ik helemaal geen EXIF bij kan vinden.
Het lijkt met dus handig om die gegevens direct bij de foto te plaatsen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zet de EXIF erbij

Berichtdoor ben42 » vr okt 20 2023 5:02 pm

Handig is het wel, maar er zijn steeds meer sites waar de Exif niet (meer) gedeeld wordt.
Voor zover ik weet wordt de Exif er actief afgehaald bij Dropbox (dus ook bij downloaden, de truc is om het in een Zip file te plaatsen), Picase liet ook de Exif niet door en Google picture ook niet.

Misschien een standaard riedeltje maken waar veel info in een lijntje zit.
Camera/Lens/Brandpuntsafstand/Sluitertijd/Diafragma/Iso
En misschien nog wat er achteraan ? (B.v. EV +2 of Crop).

Voorbeeld:
D7200 Sigma 8-16 8mm 1/13 5.6 100

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zet de EXIF erbij

Berichtdoor MarcoEos70D » za okt 21 2023 4:46 pm

Ik vraag me altijd weer af: wat zegt die exif nou eigenlijk nog? Je weet de (licht)omstandigheden van het moment van maken niet, je weet niet aan welke digitale schuifjes er allemaal getrokken is: wat zeggen een paar basale exif-gegevens dan nog?

Alleen als iemand om hulp vraagt en een redelijk onbewerkte foto plaatst, kan ik me het nut ervan voorstellen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Zet de EXIF erbij

Berichtdoor Nikkormaat » za okt 21 2023 5:23 pm

Die basale exif-gegevens laten in elk geval zien welk(e) brandpunt, diafragma (voor scherptediepte) en sluitertijd (voor eventuele bevriezing van beweging) gebruikt zijn.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zet de EXIF erbij

Berichtdoor annoh » za okt 21 2023 7:50 pm

Mijn 3 laatst geplaatste foto's worden heel sterk bepaald door de instellingen. Bij 2 foto's suggereer ik beweging. Kiezen van de juiste sluitertijd is dan belangrijk. Bij de laatste foto, een portret, zie fotografische aankopen, is beperking van de scherptediepte belangrijk.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zet de EXIF erbij

Berichtdoor Tony D » za okt 21 2023 10:16 pm

Precies, en daarom lijkt me het toevoegen van die EXIF zinvol.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zet de EXIF erbij

Berichtdoor Karina2 » zo okt 22 2023 1:25 pm

Even de kanttekening hierbij dat, dat niet altijd mogelijk is, doordat sommige camera/lens-combinaties dit niet ondersteunen, zoals vaak het geval is bij Lensbaby's.
Online
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zet de EXIF erbij

Berichtdoor Tony D » zo okt 22 2023 1:48 pm

Uiteraard: wat niet kan, kan niet.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten