Oirschot bij nacht

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Oirschot bij nacht

Berichtdoor gvdnberg » wo okt 25 2023 5:34 pm

Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oirschot bij nacht

Berichtdoor Patrick » wo okt 25 2023 6:41 pm

Ik vraag me bij deze foto af of de beperkte scherptediepte wel een voordeel is. Ik vermoed dat ik liever meer scherptediepte zou zien.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oirschot bij nacht

Berichtdoor annoh » wo okt 25 2023 10:20 pm

@ Gert,
Ik heb een tijd naar je foto zitten kijken. De foto roept een wat verlatenheid op. Geen mens op straat. Straat misschien nat van de regen.

Het lijnenspel spreekt mij aan. Maar, daar wringt het voor mij wel. De lijnen voeren mijn blik ergens naar toe. Ik zie echter in de verte niet iets wat interessant is. En die lijnen gaan een concurrentieslag aan met het scherpe venster links. Is dat een etalage? Mijn blik blijft daar als het ware wat hangen. Wat wil je vertellen met die etalage?
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Oirschot bij nacht

Berichtdoor Tony D » wo okt 25 2023 11:21 pm

Ik vind de belichting van het venster in combinatie met de straat ietsje te fel. Iets minder felle etalage zou het beter doen. Wel knap dat je zowel de etalage als de straat goed uit belicht krijgt.
Ik vind de straat ook een beetje weinig zeggend. Die auto’s storen mij, maar wie ben ik?

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oirschot bij nacht

Berichtdoor gvdnberg » do okt 26 2023 11:55 am

Het was wat later op de avond, zo rond 20:45uur, Het was erg stil op straat en er was nauwelijks verkeer. Waarschijnlijk zat iedereen gewoon binnen op deze regenachtige maandagavond. Juist omdat ik het een uitdaging vond om de stille omgeving EN de etalage goed zichtbaar te maken, heb ik deze foto gemaakt en wat bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oirschot bij nacht

Berichtdoor EdvandeZilver » do okt 26 2023 4:20 pm

Volgende keer iets minder donkere ruimte op links (rechts meer straat), statief mee en diafragmeren op f11.
Misschien krijg je bij de extra scherptediepte er ook nog een beetje mooi ster effect bij.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oirschot bij nacht

Berichtdoor gvdnberg » do okt 26 2023 5:04 pm

Deze foto was ook al vanaf een statief gemaakt. Overigens komt het wittere licht van de etalage extra wit over ten opzichte van de gelige straatverlichting. Het contrast van de frisse lichte etalage ten opzichte van de natte donkere straat sprak mij aan.
Diafragma 11 zou hier wellicht beter geweest zijn, daar had ik even niet aan gedacht.
Bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oirschot bij nacht

Berichtdoor TinoZ72 » do nov 30 2023 2:46 pm

Hoi Gert,
Je hebt een boeiende kijkdoos gemaakt. Roept ook een mooie sfeer op. Zo van: ik zit liever binnen. Verder heb je de etalage (veel licht) en het licht van de straat goed in balans kunnen brengen, top.
Twee tipjes:
Ik ben altijd wel voorstander van ‘ licht id lucht’. Dus had je eerder op de avond gefotografeerd, dan had je het ‘ blauwe uurtje’ mee kunnen nemen. Brengt meer diepte in je foto.
Deze foto leent zich goed voor een meer filmische foto. Een blauw- of groenzweem er doorheen shoppen zou niet misstaan
TinoZ72

Regiocoördinator
Berichten: 24


Locatie: Rijswijk
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oirschot bij nacht

Berichtdoor gvdnberg » do nov 30 2023 4:04 pm

Dankjewel TinoZ72,

Op het moment dat we in Oirschot kwamen was het al donker. Met onze lokale fotoclub gaan we met regelmaat ‘s avonds op pad, maar dan dus echt ‘s avonds ruim na werktijd en de warme maaltijd omdat dan de clubavond begint. Ik zou er ook graag in het blauwe uurtje geweest zijn.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten