Serie, Harlingen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Serie, Harlingen

Berichtdoor annoh » vr nov 10 2023 11:43 pm

Wat is het moeilijk om een serie te maken! Hoe verschillend mogen ze zijn?
In ieder geval is het onderwerp gelijk. Het licht wisselde, dat bevalt mij wel.

Graag commentaar, het is namelijk ons 'bespreekhoekje'.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Serie, Harlingen

Berichtdoor Tony D » za nov 11 2023 11:44 am

Ik zie hier inderdaad geen toegevoegde waarde van foto 2 en 3, die op zich wel de moeite waard zijn. ( 3 meer dan 2 voor mij).
Het lijnenspel van 1 vind ik mooi, juist ook door de extra versterking van de harde schaduwen onder die trappen. Die ene persoon maakt het af.
Bij 2 zou ik gewacht hebben tot de man rechts uit beeld was, die maakt het voor mij rommelig.
Nr 3 is weer fraai met die bogen erin en die ene figuur.
Alle drie samen vertellen ze mij geen verhaal.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Serie, Harlingen

Berichtdoor Karina2 » za nov 11 2023 12:11 pm

De keuze voor zwart wit vind ik hier een goede keuze, omdat zo de nadruk op de vorm ligt. De verbinding in vorm vind ik sterker tussen foto 1 en 3, ( In foto 2 gebeurt net wat teveel; 3 cirkel/boog vormen, 2 mensen) Foto 1 en 3 samen vormen wat mij betreft een meer samenhangend tweeluik. Het element mens in beide foto's heeft voor mij ook een toegevoegde waarde, omdat het beeld voor mij anders wat te statisch zou zijn. In foto 3 had ik dan misschien wel liever een ander(e vorm) mens gezien, omdat de vorm me nu wat meer doet denken aan een vogel of soort sculptuur(door de wat gebogen houding en capuchon)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1583


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Serie, Harlingen

Berichtdoor Frans Martens » za nov 11 2023 12:21 pm

Ha Anno. Nee dat is zeker niet makkelijk en je hebt het jezelf nog moeilijker gemaakt door een redelijk beperkt onderwerp te kiezen. Het Wouda gemaal lijkt mij een, wellicht iets makkelijker uitgangspunt. De 2 foto's die je plaatste waren al op weg naar een serie...
Laat niet onverlet dat er ook van zo'n brug natuurlijk wel een serie te maken is. Om het iets makkelijker te maken zou je een thema kunnen kiezen; architectectuur, schaduwen, mensen, structuur, natuur etc.
Over de foto's hierboven; nr 1 wel aardig hoewel ik niet zeker ben van de man. Nr 2 vind ik te zwaar aan de rechterkant. Nr 3, de man is nauwelijks herkenbaar als man maar lijkt bijna een banaan, geen fijne vorm vind ik.
Een foto van de brug op afstand zou ik in deze serie wel een aardige toevoeging hebben gevonden. Fijn weekend gewenst, Frans!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Serie, Harlingen

Berichtdoor josti » za nov 11 2023 12:23 pm

Bij komt de vraag boven: wat is een serie? Wil je drie verschillende foto’s maken van een brug of wil je met de drie foto’s een verhaal vertellen? Als het een verhaal moet zijn, dan zie ik het niet. De drie foto’s zelf hebben alle drie fraaie en minder fraaie elementen.
Bij foto 1 vind ik de het lijnenspel mooi en de man diie aan komt lopen een mooie toevoeging. Wel wringt het beeld wat aan de bovenkant voor mijn gevoel en lijkt de foto wat omhoog te lopen naar rechts.
Bij foto 2 is ook de compositie weer mooi. De persoon in het midden roept bij mij de vraag op wat hij ziet. Als liefhebber van symmetrie had ik in de nabewerking de lijnen in nog wat extra rechtgetrokken.
Foto 3 tenslotte is voor mij eigenlijk een zelfde foto als de tweede. Hier lopen de gebogen bruglijnen niet beiden naar de hoeken (weer mijn symmetrie tic). De figuur voegt wel iets toe maar ik zie hem liever het beeld inlopen. De bewolking maakt dat er een lijn in de foto zit. Dat kijkt prettig van linksonder naar rechtsboven.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Serie, Harlingen

Berichtdoor EdvandeZilver » za nov 11 2023 5:37 pm

Eens met de vorige spreker.
Foto 2 en 3 zijn geen aanvulling op elkaar maar een niet nuttige toevoeging om een serie van 3 te creëren. Hie zouden toch meer mogelijkheden aanwezig zijn geweest om je creativiteit bot te vieren.
Wat betreft de technische uitvoering spring nummer 1 er uit. Goede compositie en zwart wit omzetting.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Serie, Harlingen

Berichtdoor HenkvanZuylen » za nov 11 2023 6:53 pm

Ik vindt het erg storend dat de brug er niet helemaal opstaat op foto 1

2 & 3 voegen niks toe naar mijn idee
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 166


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten