Amsterdam 3

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Amsterdam 3

Berichtdoor annoh » wo dec 06 2023 4:09 pm

Afbeelding
Canon R6MK2
1/320 seconde, 1250 ISO
Canon RF70-200 f/4.0 bij f/4.9 en 126mm
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Amsterdam 3

Berichtdoor EdvandeZilver » wo dec 06 2023 4:42 pm

Gave plaat, gezichten passen goed bij elkaar.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amsterdam 3

Berichtdoor gvdnberg » wo dec 06 2023 6:03 pm

Mooie compositie, goed verdeeld zwart/wit, rustige foto. Mooie gelaatsuitdrukkingen van de afgebeelde personen. Ik zou er niets aan wijzigen, prima foto.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amsterdam 3

Berichtdoor annoh » do dec 07 2023 10:09 pm

Dank voor het commentaar.

Even over de totstandkoming van deze foto:
Op weg naar Amsterdam, ik kom uit Friesland heb ik speciaal de trein, en niet de auto, genomen. Een aantal keren uitgestapt. Aan het eind van de dag weer terug, en wederom extra uitgestapt.

Ten tijde van deze opname stond ik te achten op mijn trein. Op het andere perron dit tafereeltje. Bij straatfotografie heb je normaliter weinig tijd. In dit geval had ik wel tijd. Zo heb ik een foto dat moeder (?) en kind in gesprek zijn bijvoorbeeld. Het naar mij kijken, waarbij de 3 personen als het ware 1 geheel vormen, bleef over.

Ik ben nu bezig met voorbereiding volgend projectje.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Amsterdam 3

Berichtdoor henkk » vr dec 08 2023 7:56 pm

Mooi de spiegeling van de blik van de moeder en de poster! Wel een voordeel van trein boven auto hier!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amsterdam 3

Berichtdoor Bert vD » za jan 06 2024 12:42 am

Ik zie het vooral als twee foto’s in één. Voor mij zijn de blik van de moeder en zoon echt. En die vind ik ook geweldig. Wat de reclamefoto (gelukkig gescheiden door een kozijn) bijdraagt vermag ik niet te zien. Ik weet het. Kritiek is makkelijk. En ik waardeer het geweldig dat je zoveel post. Maar voor mij is de linkerhelft genoeg.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Amsterdam 3

Berichtdoor annoh » za jan 06 2024 1:39 am

Het is een wat 'lastige' foto. Wat is het focuspunt? Had ik niet de uitsnede anders moeten maken?

Ik heb mijn oogst van 2023 gepost. Antwerpen, Amsterdam en wat macro. Ik post dus even niks.

Voor 2024 heb ik veel plannen. Over 10 dagen ga ik naar India. Inmiddels heb ik daar 2 fotoklussen. En daarom heen straatfotografie in Mumbai en op zoek naar bewoning aan de rand van de woestijn meer in het noorden. India is een land van kleur. ik werk bijna altijd in zwart wit. Uitdaging! T.z.t. zal ik wat posten.

In het voorjaar organiseer ik een fotoreis naar Polen. Het lijkt erop dat ik net genoeg deelnemers mee krijg. T.z.t. zal ik wat posten. Polen is mooi!!
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Amsterdam 3

Berichtdoor Bert vD » za jan 06 2024 8:50 am

Dat zijn fraaie fotografische ijzers in het vuur van 2024, Annoh. Alvast alle goeds en een fijne tijd daar gewenst.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Amsterdam 3

Berichtdoor ben42 » za jan 06 2024 11:46 am

annoh schreef:Het is een wat 'lastige' foto. Wat is het focuspunt? Had ik niet de uitsnede anders moeten maken?
Over de uitsnede, dat weet ik ook niet.

Maar het focuspunt, dat zijn er veel en op meerdere niveau's. De poster zelf bevat al minstens twee niveau's **). Daar voeg je een derde niveau aan toe wat er zich buiten de poster bevind. De poster, de vrouw en het kind kijken alle drie naar de fotograaf, dat geeft een connectie tussen de drie hoofdfiguren in de foto. Je hebt even nodig om de foto te analyseren, wat zie je namelijk. De compositie is daar een beetje aan ondergeschikt. Het is geen in één opslag foto.
De vrouw kijkt ook duidelijk anders na de foto dan de andere twee. Daar zit wel een spanningsveld in.
Het is duidelijk een foto waar je wat langer naar kijkt. Kudo's.

Ben


**)
De man als hoofdfiguur en de omgeving met kleinere figuren.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Amsterdam 3

Berichtdoor annoh » wo jan 10 2024 11:25 pm

Dag Ben,

Dank voor je beschouwing. Beter had ik het niet onder woorden kunnen brengen!
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten