donker en rokerig

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

donker en rokerig

Berichtdoor annoh » vr mar 01 2024 10:47 pm

In de slums van Mumbai heb je een soort wijk waar veel potten gebakken worden. De ovens zijn zelden aan, even zoeken eer je er eentje vindt die in bedrijf is. Als brandstof worden niet al te schone brandbare materialen gebruikt. De omgeving is zwart en het valt mij op dat een ieder aan het hoesten is. je ziet mensen die er draaien, producten in de oven brengen en er wordt volop gestapeld. Het valt niet mee om het hele proces in beeld te krijgen. Zowel offerschaaltjes als grote potten worden er gemaakt.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: donker en rokerig

Berichtdoor Bert vD » za mar 02 2024 12:36 am

Een eerste reactie. Je brengt alle facetten die je noemt bijzonder fraai in beeld.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: donker en rokerig

Berichtdoor MarcoEos70D » za mar 02 2024 3:14 pm

Het zal aan mijn voorkeuren liggen dat ik bij deze topictitel direct aan een goeie whisky dacht :prost:

Qua foto's doen ze recht aan je titel: ze zijn inderdaad donker én rokerig. Ze laten het proces mooi zien. Mijn persoonlijke voorkeur is toch een iets lichtere foto. Daarom zal het je niet verbazen dat ik foto 4 als losse foto het mooist vind.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Online
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: donker en rokerig

Berichtdoor Skippy » za mar 02 2024 3:42 pm

Ik doe het je niet na om daar en in die omstandigheden te fotograferen. Dat gezegd hebbende zou ik deze toch liever in kleur zien en mis ik oogcontact met de personen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: donker en rokerig

Berichtdoor gvdnberg » za mar 02 2024 6:09 pm

Het ontbreken van oogcontact is jammer, maar geeft wel de toewijding van de mensen weer bij deze processen, leidend tot een mooi eindproduct.
Iets lichtere foto’s spreekt mij ook meer aan. Als serie vind ik deze selectie wel geslaagd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: donker en rokerig

Berichtdoor annoh » zo mar 03 2024 9:36 am

Dank voor commentaar.
Wel of niet oogcontact, goede vraag. Ik wilde de aandacht vastleggen. Daar hoeft voor mij geen oogcontact bij. Op de afdruk, A3 formaat, van de foto met veel rook en man met tray lijkt er wel een soort oogcontact er zijn. Zo heb ik moment van opname ook beleefd.

Zwart wit of kleur. Ik was van plan in India alles in kleur te doen. Van Epson had ik 6 flessen inkt, een A3 printer en A3 papier gekregen om e.e.a. te vervatten in een testverslag. Mijn India serie heb ik toen, in kleur, geprint. A3 formaat, ik heb daar een ringband voor om op te bergen.

Was ik daar tevreden over? Nee. Ik merk bij mij zelf elke keer dat ik bij het zien van een kleurenfoto als het ware verblind word door kleur. Terwijl ik iets wil zeggen met een foto. Als voorbeeld de eerste foto van deze serie. Een pottenbakker die heel melancholisch uit zijn ogen keek. Het ging mij om de melancholie weer te geven. Kleurtjes voegen daar niets aan toe, sterker nog, ze leiden af. Tweede voorbeeld is de lichte foto, vrouw met vaas. Het gaat mij om de aandacht, haar gezicht, zichtbaar door het strijklicht. Op de kleurenfoto wordt je aandacht getrokken door het fel oranje gewaad en de vele goudkleurige sierraden.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: donker en rokerig

Berichtdoor Skippy » zo mar 03 2024 12:24 pm

Bedankt voor de toelichting Anno.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: donker en rokerig

Berichtdoor Karina2 » zo mar 03 2024 12:38 pm

Zowel kleur als oogcontact hadden wat mij betreft afgeleid. De gemaakte keuzes pakken dan ook prima uit, vind ik.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: donker en rokerig

Berichtdoor Laand1965 » wo apr 03 2024 6:22 pm

annoh schreef:In de slums van Mumbai heb je een soort wijk waar veel potten gebakken worden. De ovens zijn zelden aan, even zoeken eer je er eentje vindt die in bedrijf is. Als brandstof worden niet al te schone brandbare materialen gebruikt. De omgeving is zwart en het valt mij op dat een ieder aan het hoesten is. je ziet mensen die er draaien, producten in de oven brengen en er wordt volop gestapeld. Het valt niet mee om het hele proces in beeld te krijgen. Zowel offerschaaltjes als grote potten worden er gemaakt.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding

5
Afbeelding


Wat een prachtige foto's. Zo pakkend weergegeven.
Laand1965

Clublid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten