Mac - Welke anti-virus software?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor gvdnberg » za okt 04 2014 8:30 am

Begrijp ik nou goed dat alleen Dr.Web dit meldt. En dat anderen steeds hetzelfde citeren? Best raar.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3154


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor Cyrus » zo okt 05 2014 12:02 pm

inmiddels mogen wij de berichten over Mac.BackDoor.iWorm zeker serieus nemen: Apple updatet anti-malwaresoftware tegen nieuw botnet
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor jfbat » zo okt 05 2014 12:47 pm

Maar goed, je roept het ook een beetje over je af als je "gratis" software installeert (u weet wel, photoshop voor gratiz heelemaal nieks!"): http://www.thesafemac.com/iworm-method- ... ion-found/
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor Cyrus » zo okt 05 2014 1:15 pm

Blijven ontkennen.... ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor CaptainHook » zo okt 05 2014 3:14 pm

Ach ja, wie riep er ook alweer dat Macs niet ontvankelijk zijn voor cyber-crimi-zooi?!?!?!? :twisted:

http://tweakers.net/nieuws/98855/apple- ... otnet.html

Apple heeft zijn antimalwaresoftware Xprotect vernieuwd, zodat het beschermt tegen Mac.BackDoor.iWorm; malware die een Mac onderdeel laat uitmaken van een botnet dat onder andere via Reddit wordt beheerd. Er zouden meer dan 17.000 besmettingen zijn.

Een nieuwe versie van Xprotect bevat verwijzingen naar iWorm.A en iWorm.B, zo ontdekte Macrumors. Apple lijkt de nieuwe malwaredefinities stilletjes te hebben doorgevoerd. Met de nieuwe versie van Xprotect moeten Mac-gebruikers worden beschermd tegen Mac.BackDoor.iWorm, die besmette Macs opneemt in een botnet.

Een Russisch antivirusbedrijf ontdekte Mac.BackDoor.iWorm en vond dat er al meer dan 17.000 Macs zijn besmet met de malware. Opvallend is dat besmette systemen gebruikmaken van Reddit om verbinding te maken met het botnet. De beheerders verspreiden een lijst met botnetservers via Reddit, die alleen met een bepaalde zoekterm te vinden zijn. De zoekterm is gebaseerd op de md5-hash van de huidige datum.

Xprotect werd door Apple geïntroduceerd bij OS X Snow Leopard en waarschuwt bij de aanwezigheid van malware op de Mac. Updates worden automatisch binnengehaald.


Zelfs Apple zelf (!) ontkent het niet meer. Ahum
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor jfbat » zo okt 05 2014 3:46 pm

Dank voor de herhaling! :wink:

(en het komt in dit geval dus binnen via illegale downloads)

Cyrus schreef:Blijven ontkennen.... ;)

Nee: kritisch blijven... :wink:
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor wil » ma okt 06 2014 10:41 am

Toch mooi dat Apple zelf hun software aanpast om je te beschermen tegen malware. Geen aparte software nodig die je zelf moet installeren.
Ik heb wel antivirus software geprobeerd op de Mac. Maar het systeem werd er traag door. Tot nu toe zijn er geen virussen voor de Mac, alleen malware.
Er zijn wel meldingen geweest dat er een virus was gevonden voor de Mac. Melding vaak door bedrijf dat ook het antivirus pakket verkocht. :wink:
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor Remcojan » wo okt 15 2014 3:11 pm

M@rcel schreef:Blijkbaar heb ik al jaren geluk; zowel op mijn windows (5 jaar) als op mijn mac (sinds 1 jaar) geen antivirus programma geïnstalleerd gehad en nooit problemen mee gemaakt. Vindt de anti-virus marketing dan ook handig inspelen op een irrationele eigenschap van een mens; angst.

Zou me niets verbazen als de leveranciers van de pakketten een aandeel hebben om de markt levend te houden.

Kortom, ik vindt het onnodig als particulier.


Ik heb hetzelfde: gezond verstand gebruiken werkt beter dan cpu vretende virusscanners. Nooit antivirusspul op mijn pc's gehad, en nog nooit problemen gehad.
Remcojan

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor mqaa » wo okt 15 2014 3:38 pm

Remcojan schreef:Nooit antivirusspul op mijn pc's gehad, en nog nooit problemen gehad.


Hoe weet je dan dat je geen problemen hebt als je geen programma hebt dat hier naar op zoek gaat? De meeste van deze worms, spam bots etc. werken zonder dat je er iets van merkt...
mqaa

Forumlid
Berichten: 427


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor Flavio » wo okt 15 2014 7:30 pm

Mijn god wat een onkunde
Flavio

Forumlid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor bcvthul » wo okt 15 2014 9:39 pm

Och, als je niks hebt, valt er ook niks te halen...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor CaptainHook » wo okt 15 2014 10:10 pm

Ik heb zo'n idee dat vele fruit-adepten niet beseffen wat botnets zijn en wat die doen... :eh:

Daar hoef je zelf geen last van te hebben c.q. wat van te merken, maar je maakt wel onderdeel uit van een stukje malware-netwerk-infrastructuur wat anderen benadeelt. En zelf ben je dan vroeger of later ook aan de beurt!

Maar droom gerust verder in het naïeve idee van het onschuldige interpret. Weltruste. :silent:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor jfbat » wo okt 15 2014 10:17 pm

Ik ben prima op de hoogte van wat botnets doen. Het is altijd fijn om weggezet te worden als naief. Ik denk er dan altijd maar weer het mijne van. Ook welterusten.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor CaptainHook » wo okt 15 2014 10:26 pm

Ik reageerde op de imho simplistische stelling "Och, als je niks hebt, valt er ook niks te halen..."

Iedereen die willens en wetens niet meewerkt aan het inperken van alle stoute jongens en meisjes die er op het interpret rondwaren en cybercrimineel gedrag vertonen, werkt (on)bewust mee aan het in stand houden c.q. faciliteren van dit laakbare gedrag.
M.a.w. waarom zou je dat willen c.q. niet willen bestrijden? :think:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor bcvthul » do okt 16 2014 7:39 am

Ik kan er helaas niks meer van maken, CaptainHook
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten