Softwarematige achtergrond

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Softwarematige achtergrond

Berichtdoor MartiNikon » vr apr 09 2021 11:38 am

Beste Nikonians,

hoewel ik zelf geen Facebook heb, zie ik regelmatig bij mijn echtgenote foto's langskomen van ijsvogels, waarbij de achtergrond min of meer één egale kleur heeft (vaak okergeel en soms zelfd helemaal wit).
Zelf heb ik een paar foto's gemaakt van een ijsvogel, met een "groot" diafragma, waardoor de achtergrond wel onscherp is, maar waarbij je toch nog onderscheid kon maken
tussen het water en bijvoorbeeld de bomen langs de kant. ik heb nog nooit een ijsvogel gezien tegen een okergele achtergrond. Die is dus softwarematig aangebracht.
Ik bezit Photoshop Elements 2020 en ViewNX/Capture en verder nog een paar "gratis" tools als Photoscape X, RawTherapy en Paint.net, maar vind het leuker om in het veld te staan in plaats van achter
de computer (windows10). Helaas, als je in raw schiet, ontkom je daar niet aan.
Is het nu zo dat die betreffende facebook gebruikers hun foto's, al dan niet batchgewijs, door een editor heen trekken en zo de achtergrond vervangen?
Ik krijg het namelijk niet voor elkaar. Ik ben in staat, ondanks een paar fysieke beperkingen, mijn hoofdonderwerp te selecteren en verder de instructies op het scherm te volgen, maar een soortgelijke
achtergrond als die FB-gebruikers krijg ik niet voor elkaar. Maskers en lagen heb ik eerlijk gezegd weinig kaas van gegeten.

Hoe doen jullie dat? Passen jullie de achtergrond aan en zo ja, met welke tools? Heb denk ik nu zo'n 2 uur naar allerlei YouTube filmpjes zitten kijken (waarbij PE Elements bijna niet voorkomt,
meestal Lightroom/Photoshop) en bezit een paar boeken over zowel Lightroom (Scott Kelby) als Photoshop elements. Vind het ook lastig om het geduld op te brengen om naar dergelijke
instructiefilmpjes te kijken (ben ook geen 50 :lol: meer).

Ik verwacht hier geen uitgebreide handleiding, maar vraag mij gewoon af of jullie met hetzelfde probleem worstelen?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Softwarematige achtergrond

Berichtdoor mozes » vr apr 09 2021 3:33 pm

Heel zorgvuldig je locatie bepalen waar je de foto wil maken.
Achtergrondkleur is vaak gewoon wat riet of een bomenpartij/struiken wat ver genoeg wegstaat, en de tijd van de dag en het aanwezige licht.
80% als het niet meer is zijn gemaakt vanuit een vogelhut, en dan zit het met die achtergrond wel goed.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Softwarematige achtergrond

Berichtdoor ReneG » vr apr 09 2021 4:06 pm

Zoals Mozes al zegt, meer afstand tussen onderwerp en achtergrond. Verder hebben de lenzen in kwestie mogelijk een grotere lichtsterkte/diafragmaopening, bijv. f/4 vs f/6.3. Dat helpt ook wel wat om de achtergrond onscherper te maken.

Als je dat in fotoshop wilt doen, kwestie van een selectie maken van het beestje en alles wat in hetzelfde scherpstelvlak zit, de selectie inverteren en de achtergrond vervagen. Maar dat moet je wel heel secuur doen, anders ziet het er al snel 'nep' uit.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softwarematige achtergrond

Berichtdoor MartiNikon » zo apr 11 2021 12:03 pm

ReneG schreef:Zoals Mozes al zegt, meer afstand tussen onderwerp en achtergrond. Verder hebben de lenzen in kwestie mogelijk een grotere lichtsterkte/diafragmaopening, bijv. f/4 vs f/6.3. Dat helpt ook wel wat om de achtergrond onscherper te maken.

Als je dat in fotoshop wilt doen, kwestie van een selectie maken van het beestje en alles wat in hetzelfde scherpstelvlak zit, de selectie inverteren en de achtergrond vervagen. Maar dat moet je wel heel secuur doen, anders ziet het er al snel 'nep' uit.


Precies. Het ziet er bij mij vaak "nep" uit, omdat ik niet secuur genoeg mijn onderwerp kan selecteren. Ik ga voortaan meer letten op diafragma/achtergrond/lokatie en laat de software voor wat het is. Vind ik eerlijk gezegd ook leuker om te doen. Bednakt voor de tips.

Grt.
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Softwarematige achtergrond

Berichtdoor mozes » zo apr 11 2021 9:20 pm

Visualiseer voor jezelf een fotolijstje er omheen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Softwarematige achtergrond

Berichtdoor MarcoEos70D » ma apr 12 2021 9:13 am

MartiNikon schreef:ik heb nog nooit een ijsvogel gezien tegen een okergele achtergrond. Die is dus softwarematig aangebracht.

Hier gaat het fout in je redenering :wink2:

Een egale achtergrond hoeft geen shopwerk te zijn. De kadering en positionering tijdens het maken van de foto, de gebruikte apparatuur en het licht bepalen veel. En vergeet niet dat ijsvogels nogal eens gefotografeerd worden vanuit hutten, waarbij dus sprake is van bewuste beïnvloeding van de achtergronden.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten