Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » di mar 30 2021 10:15 pm

Dat afmelden wordt wel op de website vermeld. Maar ik zou toch niet op 2 pc's tegelijkertijd werken
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Richard » wo mar 31 2021 8:45 am

Peter, volgens Adobe heb je helemaal gelijk (dit zie ik bij mijn account):
Afbeelding

Op dit moment heb ik Lightroom Classic aangemeld met mijn account op 2 pc's geopend staan. Wel staat er maar van één pc synchroniseren met de cloud aan.
Zo (lang leve Teamviewer 8) ):
Afbeelding
adobe_03-31_2 op Flickr
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor fberndsen » wo mar 31 2021 9:25 am

Ik heb begrepen dat als je op een punt scherp stelt en herkadreert dat wat je dan als scherpstelpunt in beeld krijgt niet het punt is waarop je scherp gesteld hebt. Dit is wel iets om rekening mee te houden
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Richard » wo mar 31 2021 10:12 am

Klopt, alleen denk ik dat TS en ik zeker dat met de Z6II weinig doet met de scherpstelpunten over het hele beeld.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » ma mei 10 2021 11:40 am

Skippy schreef:
Nikkormaat schreef:Klopt het dat die wel de focus-points van een Nef uit mijn D750, maar niet van een DNG laat zien?

Dat lijkt me logisch, de plug-in leest blijkbaar wel de info uit een NEF maar niet uit een DNG.

P.S.
Met die Z6II zou ik toch maar eens overwegen om door de zure appel te bijten en je software te upgraden. Ik zou helemaal gek worden van de beperkingen en omweggetjes via DNG.


Inmiddels begint de hink-stap-sprong via DNG mij inderdaad behoorlijk te irriteren. Dus toch maar overstappen naar de abonnementsversie. Ik ben niet van plan om in de cloud te gaan werken. Op de website van Adobe wordt mij niet helemaal duidelijk of ik Lightroom of Lightroom Classic moet nemen. Ik vermoed het laatste. Klopt dit?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Skippy » ma mei 10 2021 11:51 am

Even een snelle Google actie op "verschil lightroom en lightroom classic" (zo makkelijk is dat ...) levert deze link met informatie op https://www.derooijfotografie.nl/wat-is-het-verschil-tussen-adobe-lightroom-classic-en-adobe-lightroom/#:~:text=Zo%20is%20Lightroom%20Classic%20enkel,de%20cloud%20te%20hebben%20staan.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » ma mei 10 2021 12:08 pm

Dank je. Niet verwacht dat iemand de moeite zou hebben genomen om de verschillen uit te werken.
Toch blijf ik na het lezen met een vraag zitten.
"Het is mogelijk om verschillende pakketten te kiezen. Zo is het mogelijk om voor het ‘fotografie’ pakket te gaan. Dan heb je zowel Lightroom als Lightroom Classic èn Photoshop in je pakket. Ga je voor een Lightroom-lidmaatschap, dan heb je dus voor hetzelfde geld alleen Lightroom." Zit ik met het fotografiepakket dan toch vast aan de cloud of geldt dat dan alleen voor de simpeler Lightroom er Photoshop?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Karina2 » ma mei 10 2021 1:11 pm

Je hebt met het Adobe fotografiepakket de volgende 3 onderdelen:
1. Lightroom
2. Lightroom Classic
3. Photoshop

Alleen de 1e (Lightroom) werkt volledig in de cloud. Bij de andere 2 kun je je bestanden opslaan waar je wilt. Hoewel je alle 3 bij het pakket krijgt, kun je ervoor kiezen om met Lightroom (de 1e) niets te doen en alleen Lightroom Classic te gebruiken. Daarbij kun je je bestanden dan op je computer of externe harde schijf opslaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » ma mei 10 2021 1:19 pm

Dank je wel. Duidelijk. Ik heb geen idee of ik Photoshop zal gaan gebruiken, maar als ik dat programma er voor dezelfde prijs als uitsluitend een abonnement op Lightroom Classic bij krijg is dat mooi meegenomen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Karina2 » ma mei 10 2021 1:53 pm

Ook al gebruik je Photoshop waarschijnlijk niet direct. Het is een heel zinvolle aanvulling op je Lightroom Classic om je eventueel later in te verdiepen. (Via Adobe zelf en YouTube kun je dan diverse zelfstudie-modules volgen waardoor je het pakket stapsgewijs leert kennen/ontdekken)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » ma mei 10 2021 2:21 pm

Die extra Photoshop is inderdaad interessant voor later. Ik verbaas mij wel over de onderstaande tekst op de website.
" Terugkerende facturering start pas nadat je gratis proefperiode van 7 dagen is afgelopen."
Ik dacht dat een stilzwijgend contract in Nederland helemaal niet mocht.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor ReneG » ma mei 10 2021 4:40 pm

Nikkormaat schreef:Die extra Photoshop is inderdaad interessant voor later. Ik verbaas mij wel over de onderstaande tekst op de website.
" Terugkerende facturering start pas nadat je gratis proefperiode van 7 dagen is afgelopen."
Ik dacht dat een stilzwijgend contract in Nederland helemaal niet mocht.


'Stilzwijgende verlenging' mag, mits het een doorlopend contract is dat maandelijks opzegbaar is. In dit geval is het echter geen stilzwijgende verlenging maar de start van je abonnement na een (gratis) proefperiode. Gedurende de proefperiode kun je er nog voor kiezen om het abonnement niet in te laten gaan en dan kost het niets. Dit is overigens ook de manier waarop veel streaming diensten werken en heel gebruikelijk.

Er zijn wel wat uitzonderingen:
- De 'eerste' periode is niet eerder opzegbaar; als je dus een verplichting voor een jaar aangaat (bijv. tegen korting) is dat niet maandelijks opzegbaar, maar dat wordt het wel (vaak na het eerste jaar). Je ziet vaak dat deze constructie wordt gebruikt voor een 'startkorting', bijvoorbeeld eerste jaar voor de helft van de prijs. Daar kun je dan gedurende dat jaar niet onderuit, maar daarna wel.
- Er is een uitzondering voor tijdschriften, kranten etc. Die mogen elke 3 maanden stilzwijgend verlengen maar blijven maandelijks opzegbaar en moeten het teveel betaalde bedrag dan weer terugstorten.
- Deze regeling geldt niet voor verzekeringen en lidmaatschap van verenigingen!

Zie ook: https://www.weersinkincasso.nl/stilzwijgende-verlenging-van-contracten-wanneer-mag-dit-wel-en-wanneer-mag-dit-niet/
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weergave scherpstelpunt in Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » ma mei 10 2021 6:29 pm

Dank je voor jouw uitleg. Dan lijkt het het veiligst om een maandabonnement te nemen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten