Marktonderzoekje Software

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Marktonderzoekje Software

Berichtdoor MartiNikon » di sep 07 2021 3:07 pm

Goedemiddag,

naast fotograferen heb ik nog een hobby, programmeren. Ik heb een stukje software ontwikkeld waarmee je de Exif-tool van Phil Harvey kunt "aanschoppen". Alles onder Windows 10, x64. Geen dos-box oid.
Ook kun je de NIK-filters makkelijker aanroepen. Je selecteert een foto en het betreffende NIK-filter. Mijn programma zal dan achter de schermen netjes de commandregel opbouwen en het betreffende filter loslaten op de
geselecteerde foto. Zelf gebruik ik dit programma om al mijn foto's te renamen naar de exif-datum gecombineerd met een onderwerp en dan verplaatsen naar een bepaalde folderstructuur.
Het programma bevindt zich nog in een BETA-fase, maar voordat ik het (uiteraard gratis) ter beschikking stel, wil ik eerst weten of er belangstelling voor is.
Ik ben mij er terdege van bewust dat de geboden functionaliteit ook door Lightroom en NX-Studio geboden wordt en dat niet iedereen zit te wachten op de Exif-tool en de NIK-filters.
Aan de andere kant, ook niet iedereen wil een LR-abbo (ik bijvoorbeeld niet) en vind het soms lastig om 1 foto naar DFine2.exe te slepen en deze daarboven los te laten.
Het programma werkt alleen onder Windows 10 (Mac ben ik niet aan toegekomen en Android beheers ik niet), kan overweg met zowel jpg als nef.
Zouden jullie belangstelling hebben voor een dergelijk, gratis, programma?

Groeten van
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 38


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor MarcvanZuylen » di sep 07 2021 7:54 pm

Zeker interesse (en een PB).
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor henkk » di sep 07 2021 8:08 pm

Hoi Martin, zeker geïnteresseerd in programma's die de workflow kunnen vergemakkelijken. Ik gebruik nu ook vaak de Nik filters (Dfine, Viveza, Sharpener) dus dat is ook een pré. Maakt je programma evt ook een link met Elements+ (bijv. voor stacking)?
Leuk dat je zoiets ter hand neemt !
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor jan24 » wo sep 08 2021 11:01 am

Interesse altijd.
Trouwens leuk, dat je ook daar mee bezig bent.
Succes met de verdere ontwikkeling ervan.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor mozes » wo sep 08 2021 3:20 pm

Het deel over hernoemen en gelijk plaatsen in een daarvoor bestemde map, lijkt mij ook wel wat.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor MartiNikon » do sep 09 2021 9:48 am

Dank jullie voor de reacties. Mijn Nederlandstalige programma zal de volgende functionaliteit bieden: (let op: kan een technisch verhaal worden!)

1. EXIF: Snel tonen van de exif-gegevens. Je kunt hierin ook zoeken en deze exporteren naar een tekstbestand.
Werkt zowel voor jpg als nef (en arw, en cr2, en raw... dankzij de Exiftool van Phil Harvey :clap: )

2. HERNOEM: Geselecteerde foto's (of een hele folder) kunnen behoren tot één onderwerp. Het programma zal dan een folderstructuur maken op je doelschijf,
je foto's renamen naar jjjj_mm_dd_onderwerp_naam en deze plaatsen in de folder jjjj_mm_dd_onderwerp.

Dit klinkt ingewikkeld daarom een voorbeeld.
Op mijn harddisk bevindt zich een folderstructuur: C:\DATA\Fotos. Dit zou ook een externe harddisk kunnen zijn.
In deze folder staan de volgende subfolders: IMPORT, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021. In deze jaarfolders staan de specifieke onderwerpen:
vakantie, honden, kleinkinderen etc. Na een foto-sessie plaats ik alle opnames in de map IMPORT. Vervolgens start ik mijn programma, onderdeel VERWIJDER (zie punt 3).
Foto's die ik lelijk vind worden direct verwijderd. Daarna start ik mijn beeldbewerker (voor NEF is dat NX-studio, voor JPG is dat FastStoneViewer en voor Sony wordt dat Photoshop Elements, alles instelbaar),
vanuit mijn programma. Na eventuele bewerking houd ik dus alleen de foto's over die ik wil bewaren. Daarna kies ik in mijn programma "HERNOEM" (optie 2).
Ik kies altijd alleen voor jaartal (maar je kunt ook maand en dag erbij nemen), en geef een onderwerp op, bijvoorbeeld "Mist in de polder".
Het programma zal per foto de opname datum ophalen (uit de exif) en deze in het formaat jjjj (_mm_dd) gieten. Vervolgens wordt het onderwerp en de oorspronkelijke naam er weer aangeplakt.
De foto krijgt deze naam en wordt geplaatst in de onderwerpfolder.

Dus stel ik heb een foto gemaakt, genaamd MVZ_1234.nef op 9 september 2021. Vanuit mijn D7200 kopieer ik die naar C:\DATA\FOTOS\IMPORT.
De foto behoort tot het onderwerp: "Mist in de polder". Na een klik op [Start], zal de foto heten: 2021_09_09_Mist in de polder_MVZ_1234.nef
en geplaatst worden in de folder: c:\data\fotos\2021\2021_Mist in de polder. De oorspronkelijke foto (c:\data\fotos\import\MVZ_1234.nef) zal daarna niet meer bestaan.

3. VERWIJDER. Het programma toont 1, 2 of 4 foto's tegelijkertijd uit een specifieke folder. Foto's die jij niet mooi vindt, geef je een vinkje. Alle "gevinkte" foto's worden direct verwijderd en
de volgende foto's worden getoond. Ik kan zo sneller een selectie maken dan in NX Studio (maar dat ligt aan mij). Bovendien lijkt de weergave in mijn programma wel iets scherper dan in
het onderdeel "Fotos" van Windows 10 (ook weer een kwestie van schermdrivers/grafische kaart, welke in mijn programma via de codec worden aangestuurd ipv een windows call.
Maar dit mag je direct weer vergeten :crazy: )

4. NIK_FILTERS. Ik heb in het verleden een gratis versie van de NIK-filters bemachtigd. Dit zijn "programma's" in c:\program files\google\NIK collection". Sommige kun je opstarten en dan
vervolgens via een "open dialoog" een foto openen, waarna het filter wordt toegepast. Ook zitten er filters tussen waarbij je de foto moet selecteren in de windows verkenner en deze dan
moet loslaten boven het filter (drag and drop).
Dat betekent dat je 2 vensters open moet hebben en fysiek in staat moet zijn om de foto netjes boven het geselecteerde filter los te laten. Ik vind dat lastig. Ook kan in mijn versie van
de NIK-collction niet elk filter met mijn nef's omgaan (D7200).
In mijn programma selecteer je de foto en vervolgens welk filter. Het programma zal het filter opstarten met de geselecteerde foto. Indien het filter niet om kan gaan met die foto, zal het
filter niet selecteerbaar zijn (maar dat geldt alleen voor mijn versie. Ik moet nog nagaan hoe dit er bij anderen uitziet)

Het programma draait onder windows 10, x64 en zal geleverd worden inclusief Exiftool.exe. De handleiding ben ik inmiddels ook aan begonnen en zal als pdf meegeleverd worden.
De verwachte opleverdatum is 1 november 2021, maar prik mij daar niet op vast.

Voor de toekomst wordt de volgende functionaliteit nog onderzocht:
- meerdere foto's per nik-filter (dus bijvoorbeeld steeds een set van 5 uit 25 die elk hetzelfde nik-filter moeten ondergaan).
- Foto's voorzien van 1 of meer tags zodat je ze snel kunt zoeken.
- Vaststellen/tonen scherpstel punt (voorlopig alleen sony-raw (eis van mijn vrouw), aangezien NX-Studio deze al voor NEF-kan tonen.

Let wel, dit is een hobby-project. Ik ben vroeger opgeleid als programmeur (1990 !!) en doe dit omdat ik het heerlijk vind om softwarematige oplossingen te vinden voor problemen.
Dit programmeren moet dan wel nut hebben. Zomaar iets bouwen voor het bouwen heb ik niet zoveel mee. Vind ik zonde van de tijd. Aangezien ik geen geldboom bezit en dus niet in
staat ben om geavanceerde software aan te schaffen, probeer ik zelf iets te bouwen in de tools die wel tot mijn beschikking staan (Object pascal compiler met Lazarus IDE, gratis onder windows).

Mijn programma bevat functionaliteit die ook door LR, Irfanview, NX-studio, Faststone en vele andere pakketten geleverd wordt. Sommige van die pakketten zijn gratis, anderen moet je flink voor betalen.
Indien je hier aan gewend bent, deze lekker blijven gebruiken. Het is mijn bedoeling om dit programma als "freeware" beschikbaar te stellen aan iedereen die het denkt te kunnen gebruiken.
Ik heb heel veel te danken gehad aan diverse ontwikkel-fora maar ook aan het NCN-forum en wil op deze manier iets terug doen. Echter, ik ontwikkel het in mijn vrije tijd en heb niet altijd tijd/zin om er aan te werken.
Ik probeer het echter wel zo netjes mogelijk te doen en een "bug-free" pakket op te leveren.

Reacties (ook aanvullende "eisen") welkom.

Met vriendelijke groet,
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 38


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor mozes » do sep 09 2021 10:51 am

Top, ik ben benieuwd.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor Franklin » do sep 09 2021 3:06 pm

Super Martin. Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor EdvandeZilver » do sep 09 2021 4:11 pm

Ik volg dit draadje met interesse!
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor whoami » vr sep 10 2021 9:42 am

hier ook interesse. Ben benieuwd
whoami

Clublid
Berichten: 568


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor StaSio » vr sep 17 2021 10:00 pm

Hi Martin,

Mocht je nog iemand zoeken om het programma te testen, stuur me gerust een PB.
Met vriendelijke groet,
Stanley

Website Beheerder
------------------
Website: Siousias Photography
Flickr: Siousias Photography
Instagram: Siousias Photography
Facebook: Siousias Photography
LinkedIn: Stanley Siousias
Gebruikersavatar
StaSio

Serverbeheerder
Berichten: 153


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor henkk » za sep 18 2021 9:07 am

Benieuwd!

Ik heb de gratis Nik-collection trouwens als plug-in in Photoshop Elements en dan werkt het met alle bestanden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marktonderzoekje Software

Berichtdoor MartiNikon » ma okt 25 2021 11:55 am

Pffff, hè hè, programma is zo goed als klaar. Net als de handleiding. Nog net voor de door mij gestelde deadline van 1 november! Vak op zich, hoor, handleidingen schrijven. Ik ben nu op zoek naar mensen die mijn programma willen testen. Ben er van overtuigd dat het programma kinderziektes heeft en dat het mogelijk niet eens wil opstarten. Heb geprobeerd om het zo simpel mogelijk te houden met de standaard instellingen van Windows (sorry Linux/Mac/Android-gebruikers).
De test-set bestaat uit 2 bestanden, een pdf met daarin de testhandleiding en een zip-file met daarin de benodigde software en de uiteindelijke gebruikershandleiding. De pdf beschrijft hoe je de zip-file moet uitpakken, hoe je de applicatie moet configureren en een aanzet tot testen. Ik weet alleen nog niet hoe ik deze bestanden bij de beta-testers krijg. Zal even kijken of WeTransfer iets is. Weet niet of ik "ander-soortige" bestanden via dit forum mag verspreiden. Dus als er forum-leden zijn die deze software willen testen, stuur mij a.u.b. een PB.
Groeten van Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 38


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten