Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor Thymen » zo apr 14 2024 3:19 pm

Met al het nieuwe AI-gebeuren en ruis-onderdrukking in Lightroom/Photoshop, en in pakketten als Topaz en DXO, wordt er steeds meer geleund op de video-kaart.

Momenteel heb ik een P2000 (Quadro) kaart in mijn computer, voor CAD toepassing. Maar dat laatste doe ik bijna niet meer. Die P2000 doet rond de vier minuten over ruis-onderdrukking van een 45MP bestand, mij is dat te lang. Ik zoek dus een betere video-kaart. Maar ik heb er geen extra-groot bedrag voor over, ik hoef geen top performance.

Welke kaarten zijn geschikt voor dit soort toepassing, en wat zijn de ervaringen hier? Hoe lang duurt het om een bestand te ruis-onderdrukken dan ongeveer?

O ja, en maximaal twee slots innemend...
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor DannySan » zo apr 14 2024 3:54 pm

Wat is je budget? Ik heb een RTX 3060Ti en een ruisonderdrukkingsbestand in LR duurt ongeveer 4 seconden voor de initialisatie en daarna 8/9 seconden om een DNG te genereren en in te laden.
Hangt ook af van je huidige systeem en power supply, qua voeding naar die eventuele toekomstige kaart namelijk.
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3844


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor DannySan » zo apr 14 2024 4:08 pm

Als aanvulling, lezen/schrijven is ook van invloed op de genoemde snelheid; dus het type harde schijf waar Lightroom op draait en waar je beelden op staan heeft ook invloed op je snelheden.
Ik heb RAW beelden van ongeveer 26 Mb (full 14 bit RAW beelden).
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3844


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor Thymen » zo apr 14 2024 4:29 pm

Lightroom draait op een PCI-express SSD, en is voldoende vlot voor mijn toepassingen. Gaat voornamelijk om de versnelling van de ruis-onderdrukking en zo.

Een RTX 4060 kost rond de €300, dat is ook ongeveer wat ik er voor over zou hebben. Een 3060 kost maar iets minder. Maakt dat Ti in de praktijk veel verschil?
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor DannySan » zo apr 14 2024 6:49 pm

Thymen schreef:Lightroom draait op een PCI-express SSD, en is voldoende vlot voor mijn toepassingen. Gaat voornamelijk om de versnelling van de ruis-onderdrukking en zo.

Een RTX 4060 kost rond de €300, dat is ook ongeveer wat ik er voor over zou hebben. Een 3060 kost maar iets minder. Maakt dat Ti in de praktijk veel verschil?


Een 4060 is méér dan voldoende, de aanduiding 'Ti' bij Nvidia betekent de 'Titanium' versie; en is eigenlijk een upgrade van het basismodel. Dus een 3060Ti is sneller en krachtiger dan een 3060.
Een 4060 is een generatieslag nieuwer, en heeft een andere opzet. Maar het hangt ook af van hoe een programma de grafische kaart aanspreekt. Kijk wel goed naar de aansluiting(en) op de videokaart in combi met je monitor/monitoren (want dat wil nog wel eens per merk/uitvoering verschillen).

De CPU heeft trouwens een grotere rol dan de GPU bij Lightroom; als je een lagere klasse CPU hebt met een veel krachtiger gepaard, dan kan het zo zijn dat de snelheidswinst geen '300 euro waard is'. De CPU en de hoeveelheid geheugen speelt ook mee. Wat voor systeem heb je verder?
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3844


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor Thymen » zo apr 14 2024 7:51 pm

Ik heb een HP Z440, met een Xeon 3.60 GHz processor, 512 GB Turbo Z Drive, 32 GB geheugen, en een Samsung 980 SSD waar de data op staat.

Moet nog wel even controleren of zo'n kaart wel hardwarematig goed wordt ondersteund. HP Z440 heeft PCI 3.0, RTX 4060 heeft 4.0, maar voor zover ik het uitgevogeld heb heeft dat hier niet veel impact op de performance. Ik ga er ook niet mee gamen.

Edit: verder heb ik er 2 4K schermen op aangesloten, via DisplayPort kabels.
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor DannySan » zo apr 14 2024 9:35 pm

Okay dan, al iets meer info; een PCI-e-4 kaart op een PCI-e-3 slot kan wel (backwards compatible) maar je kunt wat snelheid verliezen daardoor. Je verliest meer snelheid nog omdat jouw processor deze kaart niet bij kan houden (ongeveer 40% bottlenecked). Maar ik denk wel dat het sneller gaat dan nu (al weet ik niet precies hoeveel meer).

De 100 punten vraag is, of de stroomvoorziening genoeg is van jouw huidige pc. De nieuwere generatie kaarten worden niet meer (voldoende) gevoed vanuit het PCI-e slot maar hebben een eigen stroomkabel nodig (soms een dubbele). Wellicht goed om te kijken of jouw huidige setup dat ondersteund.
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3844


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor Peter » zo apr 14 2024 9:48 pm

Adobe-apps maken voor de meeste taken jammerlijk te weinig gebruik van GPU's, maar staan ​​centraal in nieuwe functionaliteit zoals de Denoise AI
zou me daar op focussen eerlijk gezegd

check taakbeheer maar, zul je zien dat de gpu bijna niet wordt gebruikt en dat alles op de cpu staat
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7772


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor DannySan » zo apr 14 2024 10:08 pm

Wat het CPU/GPU gebruik is van de diverse apps weet ik niet exact, maar ik zou eerst eens kijken naar de rest van het systeem als je meer snelheid zoekt; al weet ik niet zo wat de 'rek' in dat systeem is. De Z440 is al een stuk ouder, en waarschijnlijk zijn de onderdelen niet universeel te upgraden.
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3844


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor ReneG » ma apr 15 2024 9:38 am

Meestal is er een lichte voorkeur voor NVidia, de drivers daarvan zijn stabieler en worden door Adobe al lang en goed ondersteund. Verder zijn de allerzwaarste kaarten waarschijnlijk een beetje overkill voor Adobe producten, omdat zoals gezegd door Peter veel functies in Adobe geen of weinig baat hebben van een GPU. Bij bepaalde plugins kan het wel een rol spelen als ze de GPU goed gebruiken, dat zie ik ook wel terug bij bijv. Denoise AI. Al heeft die soms ook onverklaarbare vertragingen (dan doet ie 50 foto's in seconden, en dan eentje in dezelfde serie ineens 1,5 minuut).

Dat gezegd hebbende, er zijn ook regelmatig problemen (crashes etc.) bij gebruik van Adobe producten met de GPU. Eén van de eerste adviezen die Adobe daarbij geeft is het 'uitschakelen van hardware acceleratie', wat veel problemen verhelpt. Na jaren redelijk stabiel te hebben gedraaid ben ik een paar maanden geleden na een driver update ineens gedwongen om hardware acceleratie via de grafische kaart uit te schakelen, omdat Lightroom anders crashed nadat ik een foto of 10 heb bekeken (niet eens bewerkt). Waar het aan ligt? Geen idee, en Adobe is alles behalve behulpzaam (kastje/muur etc).

Nu moet ik ook bekennen dat ik weinig tot geen verschil merk in de performance in Lightroom of Photoshop. Ik heb de indruk dat zaken als ruisonderdrukking niet merkbaar trager zijn geworden, maar ik heb het niet gemeten. Na de volgende driver en adobe update probeer ik het wel weer een keer aan te zetten om te kijken of de problemen zijn opgelost.

Moraal van het verhaal: Het doet wel iets, maar stel je niet teveel voor van hardware acceleratie in Adobe producten. In andere tools kan het wel merkbare effecten hebben.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor Thymen » ma apr 15 2024 7:16 pm

Keuze is dus óf geduld uitoefenen, óf diep in de buidel tasten voor een nieuw systeem, óf voor te veel geld te weinig prestatie-winst.

Moet ik toch maar even over nadenken...
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor Thymen » ma apr 15 2024 8:26 pm

edit: laat maar, dit wordt knoeiwerk. Voorlopig maar uit mijn hoofd zetten....

------------ OLD ----------------

.. en de kast opengemaakt. 700W voeding, da's voldoende puf. Maar, er komen twee kabels met 6P Molex connectoren uit, en volgens mij krijg ik die niet aangesloten op een RTX4060. Die vraagt een 8-pins (6+2) connector.

Of zou ik dat met onderstaand kabeltje kunnen oplossen?

Afbeelding

Of beter deze?

Afbeelding
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke video-kaart voor Lightroom / Photoshop?

Berichtdoor DannySan » ma apr 15 2024 10:39 pm

Wat voor voeding heb je aan boord? Ik zou geen verloopkabel inzetten voor een RTX 4070; die trekt toch wel wat power er door heen. Niet alleen het wattage, maar ook de aansluitingen en de stabiliteit daarvan is een dingetje (daarom had ik de voeding al eerder genoemd).
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3844


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten