Aanschaf nwe computer vragen.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Cyrus » za okt 18 2014 9:24 am

Met 2GB extra schiet je weinig op.

Overigens heeft het geen zin om in een 32-bits Windows machine meer dan 4GB te steken: er wordt niet meer dan 3GB gebruikt door Windows 7. De enige oplossing is dan om te upgraden naar de 64-bits versie van Windows 7.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Tien » za okt 18 2014 9:26 am

Hij draait al op 64. En naar 8 intern met ssd is een uitstekende low budget verbetering. Meer zou ik persoonlijk niet meer investeren in deze setup (hoogstens nog een goedkope maar snelle tweedehands game grafische kaart als de huidige niet aan de praat wil).

Of toch een mac-mini dan....
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Willem Focus » za okt 18 2014 10:17 am

Een boel info !

Ga nu eerst de NAS eens op poten proberen te krijgen en met Joske13 eens overleggen wat wijsheid is in deze.
Bovendien als ie in de renovatie gaat ook nog eens een goed en betrouwbaar adres zien te vinden die het in en ombouwen doet. Met dat betrouwbaar heb ik namelijk niet echt goede ervaringen.


Iedereen bedankt voor de input !

Groet Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor bjornc » za okt 18 2014 10:51 am

Qua NAS zijn de Synology's en Qnaps de beste keuze.
Ik ben voor de eerste gegaan omdat destijds de OS van de Synology veel fijner was.
Intussen heft Qnap zijn OS ook aangepast zodat ze erg veel op elkaar lijken.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor DannySan » za okt 18 2014 12:30 pm

Als je in de buurt zit Willem kom je maar langs hoor, ik heb een qnap en die bevalt erg goed
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3874


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Willem Focus » za okt 18 2014 12:42 pm

Thx Danny,

maar Bedum is niet echt in de buurt (256 km) vanaf Rijen. :D

Groet Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Léon Obers » za okt 18 2014 12:44 pm

Qua NAS, een model van Synology kan ik beamen als erg prettig en goed doordacht om voor verschillende doelen en "Cloud"-taken in te zetten. Eerder in het jaar eentje bij mijn ex geïnstalleerd (waar ik van buitenaf ook toegang toe heb). Hier gaat er ook een komen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor CaptainHook » za okt 18 2014 1:13 pm

Wat NAS info.

Heb net afgelopen week een DS414 NAS geïnstalleerd met daarin 3 x 3 TB = netto 6TB (RAID5) aan opslag.
Ben nu bezig met dual-LAN (teaming) configuratie tussen m'n PC, managed switch en de NAS. Zodat ik dual GB LAN verbinding heb, om backups zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren.
Tot nu toe ben ik er zeer content mee. :mryellow:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Jacob_O » za okt 18 2014 1:27 pm

Maar als geld ook een rol speelt.....

http://nl.hardware.info/reviews/5090/zyxel-nsa325-v2-review-beter-met-zn-twee

Scheelt nogal wat in prijs met Qnap of Synology.
Niet de snelste NAS, maar zeker ook geen traag systeem.
Persoonlijk ben ik er goed over te spreken.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Tien » za okt 18 2014 4:14 pm

Synology bevalt mij ook uitstekend! Vergeet niet je netwerk goed op orde te maken (liefst bedraad en gigabit). Dat werkt met grote foto's, voorbeelden (previews) in de verkenner/finder en video's wel zo lekker. Synology heeft ook modellen met twee netwerkaansluitingen (de router/switch moet dit ook ondersteunen overigens).
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Redblockman » do okt 23 2014 11:45 am

Ik zou zoals voorgesteld kijken naar het upgraden van het huidige systeem, absoluut een SSD erin steken, de 256GB van de M100 serie van Crucial is een erg goede en niet duur.
Meer geheugen, ja kan... Maar hoe staat het met je geheugen gebruik nu? Zit het vaak vol of heb je altijd wel wat over?
Dit kan je makkelijk in de gaten houden via de task manager.
Grafische kaart is leuk, maar als je alleen foto's bewerkt in Lightroom en misschien beetje surfen/office werk doet met het systeem dan zie ik de nut van investeren hierin niet. Tenzij een eventueel nieuw beeldscherm een resolutie vraagt die je huidige kaart niet kan leveren.

Voor wat betreft Imac en andere alles in 1 oplossingen, iedere keer dat je je systeem vervangt dan moet je verplicht ook weer investeren in een goed scherm. Daarnaast is het moeilijker kleine upgrades uit te voeren die de levensduur van je systeem verlengen. Het hele Apple verhaal zal ik niet op in gaan, Appels horen namelijk op de fruitschaal...
Voor wat betreft lawaai, tsja mijn pc thuis is mits ik de koeling iets terug draai zo goed als onhoorbaar. Dat heeft met verschillende factoren te maken, plaats je kast liefst onder het bureau en niet naast je scherm. Dit helpt zeker in combinatie met draadloze muizen en toetsenborden bij het creëren van een veel opgeruimder bureau.
Als je de lawaai factor van je pc verder terug wil brengen dan zijn er veel meer trucjes. Om bij de basis te beginnen kies een "stille" kast, hierbij heeft de fabrikant bij het ontwerp aandacht besteedt aan een goede airflow die minimale turbulentie enzo veroorzaakt. Vaak is er ook ruimte voor gebruik van grotere ventilatoren, deze kunnen dan op lagere toeren draaien om toch voldoende lucht rond te pompen en zijn zodoende stiller dan kleinere hoogtoerige rommel.
Kies een goede stille koeler voor de processor en niet het standaard Intel ding. Wederom grotere fans, lagere toeren, minder herrie.
Eventueel zou je de kast nog kunnen isoleren met een of ander aan dempingsmateriaal.
Als je nog hardeschijven gebruikt(bijvoorbeeld opslagschijf naast je systeemschijf) kies dan een stiller model en doe dan nog eventeel iets als een elastiekophanging, dit kan zeker in combinatie met de juiste plaats in je kast veel schelen. Van mijn file servertje hoor ik alleen een heel lichte zoem van 2 van de 4 schijven de rest is muisstil. Deze zoem hoor ik ook alleen nog maar als het 's avonds laat is en het is stil in huis, en ik doe mijn best het te horen.
Veel info over het stiller maken van computers vond ik altijd hier http://www.silentpcreview.com
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Willem Focus » vr okt 24 2014 5:57 pm

STEL......ik ga toch naar de groenteman en koop een Imac, waar doe ik dan verstandig aan:

21.5 inch scherm met:

3,1-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 8 GB
Fusion Drive van 1 TB
NVIDIA GeForce GT 750M 1GB GDDR5

Of
27 inch scherm met:

3,2-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,6 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 8 GB
Fusion Drive van 1 TB
NVIDIA GeForce GT 755M 1 GB GDDR5


Ik kan namelijk ook geen 27 inch vinden war een i7 processor in zit. Zou ik overigens wel liever hebben, die 27 !
Heb deze week wel ervaren bij een mede forummer dat mijn "systeem" nogal traag is. Dus die snelheid wil ik ook.

Groet Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Remco v/d Sanden » vr okt 24 2014 6:07 pm

Willem, het verschil in de i5 vs de i7 ga jij in de praktijk niet merken. In benchmarks zal je idd verschil zien, maar in de dagelijkse praktijk is dat verschil eigenlijk niet merkbaar. Meer werkgeheugen bijv. is iets wat je wel duidelijk merkt. Van 8 naar 16, naar 32 etc. zal je merken, en snelle harde schijven zijn zaken die je echt merkt ( maar snel aan went ).
Voor de rest, koop lekker die 27" als dat je ding is.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Drikus70 » vr okt 24 2014 6:40 pm

Volgens onderstaande link is een i5 in praktijk ruim voldoende.

http://www.macworld.co.uk/feature/mac/a ... e-3489917/

"
Whether you should go for an Intel i5 or i7 CPU depends very much on the task you do on a regular basis. Here are some common tasks and whether we think it’s worth upgrading to an i7 processor:

Digital Photography and Image Editing >> Hyper Threading but only when it provides a performance boost, which it rarely does. Mostly Photoshop uses the multiple physical cores rather than the Hyper-
Threaded logical cores. We do not think that Photoshop, Lightroom users or digital photographers get enough of a speed boost from the I7 processor. Stick with the i5.

Spend the money on extra storage or RAM.
"
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Avado » vr okt 24 2014 8:01 pm

Dit kan ik alleen maar beamen. Ik heb zakelijk een i7 met 16 MB intern tot mijn beschikking en thuis een i5 met 16 MB.

Allebei met een SSD en dezelfde GRAKA. Als deze systemen gebruikt worden voor Lightroom of Photoshop (beide CC) zit er absoluut geen snelheidsverschil in.

Ik zou in jouw geval dus zeker voor de 27" i5 gaan met 16 MB intern. Zeker weten dat je hier geen spijt van krijgt.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten