PC of MAC

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor iJoost » zo feb 08 2009 10:51 pm

(Ik zou er niet aan beginnen zo'n Mac. Want dan blijven ze je voortdurend aan je kop zeuren waarom je dat gedaan hebt...)

Als je niet weet waarom dan moet je het vooral niet doen. Er komt misschien ooit een moment waarop je wel weet waarom. En dan koop je 'm dus. Of dat moment komt niet. Ook goed. Maar iemand vragen waarom je dat zou moeten doen... ?! Goede raad is duur. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor Say cheese » ma feb 09 2009 9:26 pm

Bedankt voor alle reacties. Mijn beeld van de mogelijkheden en onmogelijkheden is me redelijk duidelijk geworden. Het advies om de apple-store in te lopen voor advies en om een MAC uit te proberen heb ik ter harte genomen. Even klooien achter zo'n apparaat geeft meer feeling dan alle info online. Het blijft voor mij een hele nieuwe omgeving, maar wel één die me aanspreekt. Die MAC gaat er dus komen.

Sorry, voor alle mensen die mijn vraag zinloos vonden. Ik ben met de serieuze antwoorden wel wat opgeschoten en als je een vraag of discussie zinloos vindt hoef je niet persé te reageren, toch? Ik zou haast zeggen dat het zinloos is om je in een discussie te werpen met de melding dat de discussie zinloos is ter wijl andere daar misschien wél wat uit halen.
Nogmaals, bedankt!
Say cheese



Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor soulpic » ma feb 09 2009 9:29 pm

Ik ben van plan om ook een Imac te kopen eind dit, begin volgnd jaar.
Voor mij zijn de redenen:

- Heerlijk snel
- Makkelijk
- Ben graag creatief bezig dus heb graag de hele adobe mastersuit erop, dan is het handig als je een mac hebt.
- Als ik een windows koop, ben ik misschien goedkoper uit, maar ik wil een goed scherm. Apple heeft weer een goed scherm erbij, bij Windows kost dat wat meer.
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor Olijfje » ma feb 09 2009 9:50 pm

Say cheese schreef:de apple-store in te lopen

Dit kan natuurlijk ook al virtueel waarbij, denk ik, dit vooral een interessante hoek voor je is:
http://www.apple.com/nl/mac/
Ik weet niet of je iets met een school hebt (er zelf heen gaat of les geeft) er is nl ook educatieve korting bij Apple.

En als het zover is, veel plezier met je mac. Je zult er zeker geen spijt van krijgen!
Olijfje



Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor BlaBla » ma feb 09 2009 11:06 pm

Ik lees op verschillende plaatsen dat er in maart een update van de iMac's verwacht wordt...
BlaBla



Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor Say cheese » ma feb 09 2009 11:53 pm

Bedankt voor de TIP. Maar de virtuele MAC presentatie werkt dus niet op mijn PC. Maar ik denk dat ik er wel uit ben.
Say cheese



Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor Olijfje » di feb 10 2009 9:26 am

Ik lees op verschillende plaatsen dat er in maart een update van de iMac's verwacht wordt...

Ja, dat is wel te verwachten, maar wanneer deze te verwachten is blijft altijd moeilijk te bepalen. Bij elke aanschaf heb je altijd het idee, had ik maar even gewacht. Misschien heb je hier wat aan:
http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Hoewel ik ze wel erg 'streng' vind. De MacBook van oktober (4 maanden terug nog maar) wordt nu al aangegeven met een neutraal koopadvies.

de virtuele MAC presentatie werkt dus niet op mijn PC

Nog een reden :lol:
Olijfje



Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor Onno » di feb 10 2009 1:50 pm

Say cheese schreef:Bedankt voor de TIP. Maar de virtuele MAC presentatie werkt dus niet op mijn PC. Maar ik denk dat ik er wel uit ben.


Even Quicktime installeren: http://www.apple.com/nl/quicktime/download/

:-)
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor Kenji » di feb 10 2009 6:55 pm

Say cheese schreef:Op dit moment gebruik ik een PC voor de archivering en bewerking van mijn foto's. Ik gebruik Bridge voor de archivering en PS voor de bewerking. Wat voegt een eventuele overstap naar MAC me op? Welke programma's kan ik dan het best gebruiken voor archivering en bewerking? Graag hoor ik de voor en tegens van beide systemen zodat ik een weloverwogen keuze kan maken.

Alvast bedankt voor de reacties.


Ik ben zelf overgestapt op de Macbook sinds eind December. Had ook net als Say Cheese op dit forum het ene en andere gevraagd over de Macbook.

Binnen een maand Aperture 2, iWorks09, Office 2008, Parallel Desktop, 160GB naar 320HB HDD, 2GB Mem naar 4GB Mem, Apple Keyboard, Converter Cable Mini Display Port naar VGA en DVI aangeschaft. Ik moet zeggen, ben er helemaal gek op me Mac.

Ik raad je zelf aan om 4GB te nemen. Werk veel lekkerder mee. Zelf gebruik ik me Macbook ook als me werk laptop en naast dat ik Mac OS X Mail gebruik, heb ik ook Parallel Desktop geinstalleerd met WinXP om bij me Outlook 2007 te komen (in Mac OS X) die ik vorige jaar gebruikte en waar al me vroegere emails en contacten erin zitten.

Als je ook ermee wil gamen, kan je met Bootcamp Windows of Vista installeren zodat je de keuze heb om of in Mac OS X op te starten of in Windows XP.

Voor Photo Editing gebruikte ik vroeger CaptureNX en Corel Paint Shop Pro X2, nu gebruik ik lekker Aperture 2 en het bijbehorende tools zoals NikSoftware's.

Zelf was ik vroeger als systeem/netwerk beheerder afgestudeerd, maar kom nu tot de conclusie waarom ik vroeger niet eerder was overgestapt op de Mac. Net als wat de andere forumleden zeggen: Eenmaal een Mac, Altijd een Mac :D
Kenji



Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor MartijnM » di feb 10 2009 8:02 pm

Capivara schreef:Een oude (en nog steeds geldige wijsheid) is:

1. Kijk eerst welke applicaties je wilt draaien
2. Kijk daarna op welk platform die toevallig werken.

Hans


Mee eens, de OS (en dus Apple of niet-Apple) keuze is persoonlijk. Zelf ben ik PC gebruiker van het eerste uur (maar heb ook jaren een iMac gehad) en wat me in de commentaren qua performance vaak opvalt is dat 'standaard' Windows-systeempjes worden vergeleken met MacBook Pro's van 3 mille of meer...

Bovendien wordt Windows vaak om zeep geholpen door de 'niet oplettende' gebruiker. Nogmaals, ik doe geen promo-praatje voor één van beide platformen, maar ga ze gewoon zelf proberen/vergelijken en hak zélf de knoop door. Op design van de hardware wint Apple het sowieso big-time van welke fabrikant dan ook! :D

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor BlaBla » di mar 03 2009 3:52 pm

De vernieuwde iMac's staan op de Apple-shop:

- alle modellen met nVidia graphics
- standaard 4GB op de 24" modellen
- goedkoopste 24" is nu 1399,-
- grotere HD's

Er is meer keus in toetsenborden en je moet 19,- bij betalen voor een remote.

MacMini en MacPro zijn ook vernieuwd.
BlaBla



Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor JosK » di mar 03 2009 4:07 pm

Zonder alles te lezen: Mac

Het PC leed is mij de extra centen wel waard....
klijnfotografie.com
Gebruikersavatar
JosK

Forumlid
Berichten: 298


Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor luc » wo mar 04 2009 5:39 am

JosK schreef:Zonder alles te lezen: Mac

Het PC leed is mij de extra centen wel waard....

Sluit ik me volledig bij aan, daarnaast vind ik het heerlijk om op elk moment de mac book dicht te kunnen klappen en desnoods 3 dagen later weer gewoon open klappen en in 3 seconden weer verder gaan waar je was gebleven.

Luc.
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor Boldey » za mar 07 2009 2:45 pm

Ik heb nu sinds een aantal maanden een 20" iMac G5 1.8, en gebruik deze nu naast mijn AMD dual core PC. Wel even wennen, maar ik kruip nu eigenlijk voor alles achter de mac. Ik moet wel zeggen dat m'n PC een stuk sneller is, bijvoorbeeld internetten en Adobe Lightroom. Photoshop werkt dan weer veel beter en sneller op m'n mac. MacOS is een veeeeel prettiger en intuïtiever besturingssysteem, uitermate stabiel ivm Windows. En het beeldscherm van de mac is zo veel prettiger om langere tijd achter te zitten.

Macs zijn duur in aanschaf, maar houden hun waarde veel langer dan een PC, mijn relatief oude iMac doet nu nog zo'n 500/600 euro tweedehands. M'n PC wilde ik in eerste instantie wegdoen, maar ik heb 'm gehouden omdat ik er geen bevredigend bedrag voor terug kon krijgen, terwijl het een systeem is van nog geen jaar oud....

Zodra mijn budget het toelaat ga ik wel voor een nieuwere intel Mac, maar tot die tijd ben ik uitermate gelukkig met deze Mac. :D
Gebruikersavatar
Boldey

Forumlid
Berichten: 919


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC of MAC

Berichtdoor Marten » za mar 07 2009 3:43 pm

Boldey schreef: ....Ik moet wel zeggen dat m'n PC een stuk sneller is, bijvoorbeeld internetten en Adobe Lightroom. Photoshop werkt dan weer veel beter en sneller op m'n mac....

Dat is nog al wat.
Ik lees hier alleen maar opgetogen verhalen over de Mac.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten