Foto terug plaatsen op SD card na bewerken

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Foto terug plaatsen op SD card na bewerken

Berichtdoor Warzel » zo mar 22 2009 8:59 pm

Hallo allemaal

Ik post dit hier maar omdat ik niet goed weet welk forum het beste past. Zoals bekend heeft de Nikon D90 een HDMI uitgang. Nu wou ik vandaag met wat gemaakt foto's op bezoek bij kennissen. Mooi denk ik, de D90 heeft HDMI zij een Full-HD TV dat wordt smullen.

Echter het lukt met niet bewerkte foto's terug te plaatsen op de SD-card en dan beeld te krijgen op de camera.
Wat heb ik geprobeerd:
De mappen en naam structuur zoals de camera die hanteert gebruikt. Dus: DCIM\100NCD90\DSC_####.JPG waarbij #### een vier cijferig nummer is
De foto's geresized naar een formaat wat de camera zelf gebruikt. Dus: alle foto's naar het formaat 4288x2848 omgezet.
Heb verder met Xnview en Photoshop zitten spelen met Huffman, Progressive, DCT, Subsample, enz... maar daarmee zijn zoveel combinaties mogelijk dat ik daar niet uit ga komen.

Heeft iemand tips hoe dit wel mogelijk is.

Groeten Warzel
Warzel



Onderwerp:

Re: Foto terug plaatsen op SD card na bewerken

Berichtdoor Léon Obers » zo mar 22 2009 10:22 pm

Gewoon de standaard bestanden laten staan op die SD-kaart. Niks bewerken.
Zie blz. 147 van de gebruiksaanwijzing.
Meer op blz. 203
Download simpel de PDF-versie van de D90 gebruiksaanwijzing en doe een zoekfunctie op HDMI.
Je hebt wel een type-C HDMI kabel nodig die niet standaard bij de camera is inbegrepen (apart verkrijgbaar).

Als je al bewerkte JPG-bestanden wilt terugplaatsen op je kaartje, heb je wellicht de complete EXIF-info nodig die oorspronkelijk ook in het opnamebestand zat om de camerasoftware alles op de juiste wijze te laten triggeren. Dus zorg ervoor dat de instellingen van je bewerkingssoftware zodanig zijn ingesteld dat alle EXIF info ook daadwerkelijk compleet in het bestand wordt meegenomen. Verder je formaat in pixels niet omzetten naar een andere waarde dan waar je het standaard mee hebt opgenomen.

Mocht externe bewerkingssoftware niet alle EXIF-info intact houden, misschien beter de bewerkingen in Nikon Capture NX te doen. Fotografeer je in JPG kun je bovendien de werkset met bewerkingen insluiten door het bestand weg te schrijven als NEF om te bewaren als back-up. Het bestand wat je terug wilt plaatsen op de geheugenkaart, wel weer terugschrijven naar JPG. Een gemanipuleerd NEF-bestand zal door de camera niet uitgelezen worden (zeker niet als het bron materiaal een JPG betreft inplaats van RAW zoals hiervoor beschreven).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Foto terug plaatsen op SD card na bewerken

Berichtdoor Warzel » ma mar 23 2009 3:14 pm

foto's die ik terug plaats zijn b.v. gecroped en/of contrast/belichting is aangepast, zeg maar het finale resultaat.
Deze wilde ik graag terug op de SD hebben zodat ik dit via de HDMI op een TV kan laten zien, het aansluiten via HDMI is niet het probleem dat werkt zonder problemen.
Echter de bewerkte foto's weer zichtbaar krijgen op de camera lukt me niet, dit kon ik voorheen met mijn compact camera wel, mits ik zorgde dat de resolutie/naam en folders goed waren.
Als ik een bewerkte foto terug plaats krijg ik nu steeds de melding "bestand bevat geen beeldgegevens"
ik zal met dat EXIF nog eens kijken of daar iets mee is, Xnview behoud in principe de EXIF data, Capture NX werkt hier niet onder vista i.v.m. een Data Execution Prevention error melding.
Warzel



Onderwerp:

Re: Foto terug plaatsen op SD card na bewerken

Berichtdoor Léon Obers » ma mar 23 2009 5:21 pm

Warzel schreef:foto's die ik terug plaats zijn b.v. gecroped en/of contrast/belichting is aangepast, zeg maar het finale resultaat.
........
Als ik een bewerkte foto terug plaats krijg ik nu steeds de melding "bestand bevat geen beeldgegevens"

Croppen kan een probleem zijn, dan heb je andere verhoudingen die mogelijk niet voldoen.
"Geen beeldgegevens" kan duiden op de EXIF info.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Foto terug plaatsen op SD card na bewerken

Berichtdoor iJoost » ma mar 23 2009 6:58 pm

De meeste camera's houden niet zo van het terugplaatsen van foto's en willen alleen hun eigen onbewerkte foto's laten zien.
iJoost




Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten