Lightroom 'rendering preview'

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor paparazzo » wo apr 22 2009 10:58 pm

Inmiddels m'n nieuwe camera (D300) ontvangen! Met 4 prachtige lenzen! Had van tevoren al de handleiding en de Thom Hogan Guide gelezen, dus goed voorbereid. Het is even wennen, maar ben tot nu toe errug tevreden!

Maar nu laad ik m'n foto's in in Lightroom. Klik ik op een foto en zie ik hem mooi verschijnen op m'n beeld. Vervolgens komt er een balkje onderin met 'rendering preview', dit duurt een paar seconden, en vervolgens verandert de hele foto! Er valt wat verzadiging weg, de kleuren worden iets anders, en het zwart is minder zwart. Het ziet er storend uit vind ik, vooral omdat de foto in eerste instantie zo mooi weergegeven werd. Nu is mijn vraag: hoe kan dit, en hoe krijg ik de oude foto weer terug? Die ziet er ten slotte mooier uit.

Ik heb wat printscreentjes gemaakt en een vriend van me heeft ze op z'n webruimte gezet! Het is misschien niet zo veel verschil, maar ik stoor me echt aan de 'na'-foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Meer mensen die het niet eens zijn met wat Lightroom verandert aan je foto's? En hoe los je dat op. Door zo goed mogelijk de eerste foto na te gaan bootsen? Moet toch simpeler kunnen?

Oh ja, auto tone heb ik niet aangezeten! En past ie ook niet automatisch toe. Dat heb ik al gecheckt!
paparazzo



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor Boldey » do apr 23 2009 1:45 am

Lightroom is een niet-Nikon programma en gebruikt dus de (oude) Adobe kleur-profielen. CaptureNX gebruikt wel de echte Nikon kleurprofielen, die zien er uit zoals dat in je camera wordt opgeslagen. Of zo ongeveer. Ze hebben inmiddels bij Adobe speciale kleur-profielen gemaakt voor Nikon camera's, die zijn echt erg goed.

Klik hier voor een video hier over, en hier om ze te downloaden. Moet je even registreren. Matt Kloskowski heeft op lightroomkillertips.com ook een aantal presets gezet, zodat je in "custom presets" dit snel aan kan passen, klikkkk. In het "import" menu kun je aangeven dat ze standaard in het door jou gewenste profiel gezet moeten worden, ik heb ze standaard op "D2X mode 3" staan, en heel soms verander ik het, maar dat is vooral een kwestie van smaak.
Gebruikersavatar
Boldey

Forumlid
Berichten: 919


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor paparazzo » do apr 23 2009 10:32 am

OK, ik heb die exe geinstalleerd en die andere templates ook.

Maar als ik foto's importeer, kan ik nergens het kleurprofiel kiezen, enkel maar een template voor de filename, develop settings, metadata, keywords enzovoort. En ook bij de Preferences bij het tabblad 'import' kan dat niet. Waar moet ik zijn? Kan het echt niet vinden!!

Als dit werkt, alvast erg bedankt!!!
paparazzo



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor paparazzo » do apr 23 2009 5:57 pm

OK, ik heb Quicktime even geïnstalleerd, nu kan ik dat filmpje kijken! Ik laat weten of het gelukt is!
paparazzo



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor paparazzo » do apr 23 2009 6:32 pm

Ok nu lukt het. Ik kies Camera D2x mode 3. Dat ziet er het beste uit! Maar het staat nog ver af van het embedded kleurprofiel. Ik vind de huidtinten iets te rood, in plaats van het zacht oranje roze van het Nikon profiel, zoals tie uit de camera komt. Maar in ieder geval bedankt!

Ik vind Capture NX zo onhandig werken. Vind Lightroom veel handiger, maar goed, daar betaal je dus een prijs voor.
paparazzo



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor Thik Hai » ma apr 27 2009 1:34 pm

paparazzo schreef:Maar nu laad ik m'n foto's in in Lightroom. Klik ik op een foto en zie ik hem mooi verschijnen op m'n beeld. Vervolgens komt er een balkje onderin met 'rendering preview', dit duurt een paar seconden, en vervolgens verandert de hele foto! Er valt wat verzadiging weg, de kleuren worden iets anders, en het zwart is minder zwart. Het ziet er storend uit vind ik, vooral omdat de foto in eerste instantie zo mooi weergegeven werd. Nu is mijn vraag: hoe kan dit, en hoe krijg ik de oude foto weer terug? Die ziet er ten slotte mooier uit.


Paparazzo, misschien vind je hier wat je zoekt.
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... profielen/

Groetjes
Cor
Erger u niet, verwonder u slechts.
Gebruikersavatar
Thik Hai

Forumlid
Berichten: 121



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor Onno » ma apr 27 2009 2:56 pm

Dit heeft volgens mij niks met kleurprofielen te maken. Dit is wat er gebeurt.
In eerste instantie wordt de in het NEF bestand opgenomen preview getoond. Deze is in de camera gemaakt met inachtneming van al je camera instellingen. Vervolgens gaat Lightroom een eigen preview maken die uitgaat van de RAW data uit het bestand zonder inachtneming van je camera instellingen.
Alleen Capture NX kan alle camera instellingen meenemen bij het interpreteren van NEF bestanden.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor paparazzo » ma apr 27 2009 6:34 pm

Ja hoor, het heeft alles te maken met kleurprofielen! Heb nu als standaardinstelling het Camera Standard kleurprofiel, en m'n foto's zien er bijna net zo uit als wanneer ik ze voor het eerst zie in Lightroom. Dus ik ben zeer tevreden. Bedankt voor de tips!

Maar het is inderdaad waar dat alle andere instellingen van je camera niet mee worden weergegeven als je Adobe gebruikt, maar daar hoor je mij niet echt over klagen. Het ging vooral om de kleur. Scherpte en ruisonderdrukking etc. doe ik altijd achteraf.
paparazzo



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor Thik Hai » di apr 28 2009 11:46 am

Onno schreef:1. Dit heeft volgens mij niks met kleurprofielen te maken.
2. Lightroom een eigen preview maken die uitgaat van de RAW data uit het bestand zonder inachtneming van je camera instellingen.

Dag Onno,

ad 1. Het heeft inderdaad niets met kleurprofielen van doen. Daarom noemt Adobe deze oplossing dan ook CameraProfielen.

ad 2. Om dit probleem te omzeilen heeft Adobe in overleg met de grote camerafabrikanten cameraprofielen ontwikkeld die de originele (zeg maar de jpg instellingen benaderen). Zo zitten er voor Nikon 8 van deze profielen ingebakken in de huide LR versie. Canon heeft weer andere profielen. Het mooie van LR is dat je bij het kiezen van een cameraprofiel niet het type camera hoeft op te geven. Op basis van de metadata weet LR welke camera is gebruikt en weet a.h.d. welke cameraprofielen geselecteerd moeten worden.

Groetjes
Cor
Erger u niet, verwonder u slechts.
Gebruikersavatar
Thik Hai

Forumlid
Berichten: 121



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor jpauwels » di apr 28 2009 11:53 am

Werken deze profielen ook met camera-raw in photoshop?
jpauwels



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor Thik Hai » di apr 28 2009 1:46 pm

jpauwels schreef:Werken deze profielen ook met camera-raw in photoshop?


Ik ben helaas niet zo bekend met Photoshop. Wel heb ik gelezen dat Camera Raw versie 5.2 cameraprofielen heeft. Dus ik vermoed dat deze LR functionaliteit ook aan de laatste versie van ACR is toegevoegd. Voordat u de laatste versie van Camera Raw downloadt controleer dan eerst of deze versie samenwerkt met uw eigen Photoshop versie.

Succes
Cor
Erger u niet, verwonder u slechts.
Gebruikersavatar
Thik Hai

Forumlid
Berichten: 121



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor jpauwels » di apr 28 2009 2:00 pm

Ik heb fotoshop cs4 dus dat zou geen probleem moeten zijn, ik ga het in iedergeval proberen

bedankt
jpauwels



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor Thik Hai » di apr 28 2009 4:47 pm

Nee, dat zit wel goed. Laat u het nog even horen?
Erger u niet, verwonder u slechts.
Gebruikersavatar
Thik Hai

Forumlid
Berichten: 121



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor ArTe » di apr 28 2009 5:33 pm

Wellicht ten overvloede:
1) het mooie plaatje is op basis van je camera-instellingen

2) Lightroom kan hoog en laag springen, maar camera-instellingen (de daadwerkelijke instellingen op jouw D300, in dit geval) kan Lightroom niet benaderen. Alleen CaptureNX kan daarbij

3) Lightroom kan wel je camera-instellingen "gokken". Dat doet het programma op basis van een set voorinstellingen, de genoemde camera-profielen

4) die camera-profielen werken zowel in Lightroom als in CS4 (ik bezit beide)

5) zoals Adobe aangeeft: "The best way to think about the new camera profiles is that they provide great out-of-the-box results. However, they are only default starting points for further image adjustments and are not (and will never be) substitutes for a photographer's creative vision. Therefore, treat the new profiles as starting points but use the color and tone rendering controls provided by CR / LR (e.g., HSL sliders, Fill Light, Parametric Curves, etc.) to make your desired image-specific adjustments."

6) en mijn ervaring: heel vaak ben je blij met wat een camera-profiel oplevert, maar steeds vaker begin ik toch liever met Lightroom op basis van Raw. Ik gebruik het dus niet meer, ik start met het fletse plaatje

Hoop dat dit helpt,

Arno
ArTe



Onderwerp:

Re: Lightroom 'rendering preview'

Berichtdoor Onno » di apr 28 2009 6:28 pm

Thik Hai schreef:ad 1. Het heeft inderdaad niets met kleurprofielen van doen. Daarom noemt Adobe deze oplossing dan ook CameraProfielen.

ad 2. Om dit probleem te omzeilen heeft Adobe in overleg met de grote camerafabrikanten cameraprofielen ontwikkeld die de originele (zeg maar de jpg instellingen benaderen). Zo zitten er voor Nikon 8 van deze profielen ingebakken in de huide LR versie. Canon heeft weer andere profielen. Het mooie van LR is dat je bij het kiezen van een cameraprofiel niet het type camera hoeft op te geven. Op basis van de metadata weet LR welke camera is gebruikt en weet a.h.d. welke cameraprofielen geselecteerd moeten worden.


Ben een verstokte Capture NX2 gebruiker en had nog niet gehoord hiervan. Wat geleerd vanavond. Dank!
Aardig bedachte work-around van Adobe.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten