Vastlopen NX-2

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Vastlopen NX-2

Berichtdoor oscarnikonpeterson » ma apr 26 2010 5:12 pm

In bezit van een D700, en nog zoekende naar een voor mij passende lenscombinatie, deze week wat foto's in raw gemaakt met een Tamron 28-200 AF uit mijn analoge tijd. Capture NX-2 loopt echter steeds vast bij het binnenhalen van de raw-opnamen, gemaakt met deze lens. JPG-opnames geven geen probleem.Met foto's in raw, gemaakt met al mijn andere lenzen heb ik geen probleem. Alhoewel de lens binnenkort toch vervangen wordt, intrigeert mij toch de vraag, wat hier aan de hand is. Het scherm geeft aan: Bezig met renderen(?), en het programma loopt dan vast. Wie weet het antwoord?
D700 met daarbij passend glaswerk en acessoires.
Nikon V1 met 10-30 en 30-110, alsmede FT-1-adapter
oscarnikonpeterson

Forumlid
Berichten: 28


Locatie: Spijkcity
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Vastlopen NX-2

Berichtdoor Patrick » ma apr 26 2010 5:15 pm

Kan je ergens zo'n bestand ter download neerzetten?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vastlopen NX-2

Berichtdoor Léon Obers » ma apr 26 2010 5:24 pm

Gaat het dan om één opname waarbij je dat probleem hebt of alle opnamen met die Tamron-lens?
(Er zou namelijk toevallig best een bestand corrupt kunnen zijn, die toevallig met die lens is gemaakt).
En inderdaad een bestand online zetten is handig, kunnen we zien of het hier ook vastloopt. (Misschien in zip inpakken, soms wil er bij browsers wel eens alle data als vreemde tekens te zien zijn bij het proberen binnen te halen als het om een RAW-bestand gaat).
Voor de zekerheid er ook een opname bij doen die het dan wel goed doet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vastlopen NX-2

Berichtdoor oscarnikonpeterson » ma apr 26 2010 5:32 pm

Het gaat om alle raw-opnames met deze lens. Ik ga proberen een bestand on-line te zetten. Kan even duren, want hier heb ik enige assistentie nodig van mijn zoon.
D700 met daarbij passend glaswerk en acessoires.
Nikon V1 met 10-30 en 30-110, alsmede FT-1-adapter
oscarnikonpeterson

Forumlid
Berichten: 28


Locatie: Spijkcity
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Vastlopen NX-2

Berichtdoor JerryBig » ma apr 26 2010 7:29 pm

Zoon hier....

We hebben de NEF via USB stick naar mijn PC overgezet en... voila hij doet het gewoon. Rara hoe kan dit?

Verschillen:
PC Windows XP met Capture NX2 via opwaardering vanaf Capture NX (niet werkend)
PC Windows 7 met Capture NX2 verse installatie.

Zou het hier in kunnen zitten?

Dan nog eens de vraag waarom de NEF van genomen met de Tamron niet gelezen kon worden en die met een willekeurige Nikon lens wel.

PS Ergens de NEF neerzetten ter download is niet zo eenvoudig. Suggesties?
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vastlopen NX-2

Berichtdoor Léon Obers » ma apr 26 2010 10:40 pm

JerryBig schreef:Zoon hier....
We hebben de NEF via USB stick naar mijn PC overgezet en... voila hij doet het gewoon. Rara hoe kan dit?

Verschillen:
PC Windows XP met Capture NX2 via opwaardering vanaf Capture NX (niet werkend)
PC Windows 7 met Capture NX2 verse installatie.

Ik zou zeggen, met een versie installatie gaat het dus wel.
Dan de niet werkende versie de-installeren, en dan een Capture NX2 verse installatie doen.
Zorg ook dat je de laatste updates hebt, dat is versie 2.2.4.
Daarvoor moet eerst dacht ik wel update 2.2.2 zijn geïnstalleerd, wil je er 2.2.4 overheen zetten.

JerryBig schreef:PS Ergens de NEF neerzetten ter download is niet zo eenvoudig. Suggesties?

Ik heb even een ftp-account op mijn server gemaakt. Met de onderstaande link kun je het met "drag & drop" erin schuiven.
Anderen kunnen het het er dan ook weer uithalen. Alleen als mensen er rotzooi gaan neerzetten, sluit ik het account weer.
Werkt alleen met de Microsoft Internet Explorer browser, omdat die een ingebouwde FTP-engine heeft.

EDIT: Nu enkel een link om bestanden te bekijken (geen upload-link) ** HIER **

(Firefox met een add-on gaat het ook als je terugschakelt naar de IE-engine, of een volledige FTP add-on).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mei 08 2010 9:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vastlopen NX-2

Berichtdoor JerryBig » wo apr 28 2010 10:45 am

Foto is ge-upload!!
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vastlopen NX-2

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 28 2010 1:00 pm

Via PB heb ik ook nog een kleine aanvulling gehad van Gerrit (JerryBig).

"Wat we er geloof ik niet bij vermeld hebben, is dat hij vanuit ViewNX de foto naar Capture NX2 stuurde.
In ViewNX was de foto overigens wel gewoon te openen."


Het ter beschikking gestelde bestand kan ik zowel via ViewNX en dan naar Capture NX2 laten openen, alsook rechtstreeks in Capture NX2.
Dus hier geen problemen met het bestand.
Overigens zit er in CaptureNX2 een net zo uitgebreide viewer als wat NikonView NX behelst. Werkt het rechtstreeks inladen wel, kun je ook de viewer van CNX2 gebruiken.

Ik werk nog met Windows XP + Service Pack 3 (zoals jullie onder dat OS daar problemen mee hebben).
Nikon View versie 1.5.2
Nikon Capture NX2 versie 2.2.4

Dus het lijkt me gewoon iets aan de installatie te liggen. Is bij jullie met de XP versie Service Pack 3 geïnstalleerd?
Verder zoals hierboven reeds aangegeven. De-installeer eens alles (NX2), en begin opnieuw alles te installeren vanuit Capture NX2
Dan update naar versie 2.2.2, dan 2.2.4 er overheen zetten.
Mogelijk dat net een verloren lookup bestandje wat een storing zou kunnen veroorzaken dan weer wordt aangevuld.

Verder is de foto met die Tamron 28-200 AF bijzonder futloos, niet scherp, overstraling, en met flink wat kleurrandjes (met name in de glans in het water op de voorgrond) als weergave van slechte lens-eigenschappen. Ik kende de resultaten niet van dit soort "vakantie"-lenzen in full res, maar met zo'n dergelijk resultaat, doe je de eigenschappen van wat een D700 in zich heeft geen eer aan. Mijn God wat een slechte lens. Koop anders op marktplaats of E-bay 2e hands (manuele) Nikon-lenzen, mocht het budget van wel goede maar nieuwe een probleem zijn.

Ik heb een gecorrigeerde versie online gezet, waar ik in de basis-aanpassingen wat settings heb veranderd.
Te downloaden vanaf de server: EDIT: Nu enkel een link om bestanden te bekijken (geen upload-link meer) ** HIER **
(pagina van je browser verversen, anders zie je mogelijk het erbij geplaatste bestand niet).

Bij Camera-instellingen:
- Contrast van "Standaard" naar "Levendig"
- Basis-verscherping van 0 naar maar liefst 7 (Kun je nagaan hoe "fuzzy" die lens is).
(Je zou er ook voor kunnen kiezen de verscherping pas achteraf te doen via andere verscherpingstools).
- Witbalans naar handmatige preset, ----> Daglicht - Direct zonlicht 5200 graden Kelvin.

Bij Snel herstellen:
- De curve iets aangepast.

Bij Camera- en objectiefaanpassingen:
- Nog een Longitudinale chromatische aberratie extra ingeschakeld op maximale waarde 100 om axiale CA wat te verminderen (die kleurrandjes bij de reflectie op het water in de voorgrond). Dat lukt maar gedeeltelijk.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mei 08 2010 9:52 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vastlopen NX-2

Berichtdoor oscarnikonpeterson » vr apr 30 2010 4:45 pm

Leon,

heb de door jou bewerkte foto opgehaald, en getracht in C NX2 te openen. Probleem onveranderd aanwezig. Daarna toch de update opgehaald (2.2.4), welke n.m.m. reeds eerder was geinstalleerd. Daarna konden alle raw-opnames van de oude Tamron 28-200 worden binnengehaald. Bedankt voor de hulp, met de kanttekening dat ik het oordeel over de kwaliteit van de lens volledig deel. Ik denk dat de combinatie van de 24-70 met de 70-200 van Nikon mijn volgende aanschaf zal zijn. Nogmaals dank!

Gerrit sr ,alias oscarnikonpeterson
D700 met daarbij passend glaswerk en acessoires.
Nikon V1 met 10-30 en 30-110, alsmede FT-1-adapter
oscarnikonpeterson

Forumlid
Berichten: 28


Locatie: Spijkcity
Ervaringsniveau: ***


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten