lightroom vs capture nx2

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

lightroom vs capture nx2

Berichtdoor iefie » wo mei 12 2010 12:03 pm

Misschien is het al vaak voorbij gefietst, maar ken het niet vinden.

Wat is het verschil tussen lightroom en capture nx2?
Ik werk zelf met capture nx2, maar neig een beetje naar lightroom, omdat die mij na een test versie toch ook wel aardig leek.
Alleen capture nx2 heb je zo in de vingers en lightroom vind ik een stuk moeilijker.
Is het waard om ook lightroom te gaan gebruiken, en heb is het dan aan te raden om daar een boekje over te kopen? (elzinga) (programma heb ik al maar zonder gebruiksaanwijzing)

volgens mij kan je met lightroom wat verder de kleine details bewerken of?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lightroom vs capture nx2

Berichtdoor willemr » wo mei 12 2010 12:17 pm

Beetje een appels en peren vergelijking volgens mij.
Capture NX is specifiek door Nikon ontwikkeld om het onderste uit je RAW foto's te kunnen halen (die met een Nikon camera gemaakt zijn). Lightroom is generieker qua opzet en is breder inzetbaar.
Lightroom is met name heel handig voor het beheren van je foto's. Binnen LR is het heel eenvoudig om door duizenden foto's heen te zoeken.
Daarnaast kan je het gebruiken om foto's te openen in andere applicaties (zoals Capture NX, Photoshop e.a.). Na bewerking wordt het aangepaste materiaal weer terug geplaatst in Lightroom. Op die manier heb je alles bij de hand.
Overigens kan je met LR ook Capture NX-achtige bewerkingen uitvoeren op je foto's. De ervaring en kwaliteit verschilt per gebruiker. De ene zweert bij het 1 en de ander bij een ander product (zoals met alles :) )

Een vervanging zou ik het dus zeker niet noemen. Meer een logische (geweldige) uitbreiding
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX
Gebruikersavatar
willemr

Forumlid
Berichten: 336


Locatie: The Hillback of Utrecht
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lightroom vs capture nx2

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 12 2010 12:18 pm

Je hebt er al mee kennis gemaakt. Ik zou zeggen, ga er nog even mee verder, ontdek je zo de verschillen. Beter dan wie dan ook het je kan omschrijven. En ja, zo'n boekje van Elzenga kan daarbij handig zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: lightroom vs capture nx2

Berichtdoor GdP » wo mei 12 2010 2:04 pm

Ik ben aanvankelijk met Lightroom begonnen. (2 jaar geleden) Ik vond het eigenlijk maar een matig programma qua fotobewerking. Alleen de beheerskant kon ik mij wel in vinden.
Maar toen ik Nikon Capture NX leerde kennen, was ik gelijk verkocht. Helemaal in combinatie met Nikon Transfer en ViewNX.

Ik heb Lightroom nooit meer gebruikt.

Waar ik nog wel eens aan wil denken, dat is Adobe Photoshop Elements. Het moet inmiddels een heel mooi programma zijn geworden.
GdP



Onderwerp:

Re: lightroom vs capture nx2

Berichtdoor Patrick » wo mei 12 2010 6:01 pm

LightRoom is erg handig om veel foto's snel door te werken. Capture NX is een RAW converter. Een hele goede wat mij betreft; als je het beste uit je bestanden wilt halen kan je wat mij betreft Capture NX het best gebruiken, eventueel in combinatie met PhotoShop.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lightroom vs capture nx2

Berichtdoor wblink » do mei 13 2010 4:33 pm

Combinatie Lightroom met CNX2, DxO, Bibble, NIK, PE, PS?

Het kan allemaal. En er zijn maar weinig prgms die het beheersysteem zo goed voor elkaar hebben als Lightroom. (Ehhhh, naar mijn mening dan).
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: lightroom vs capture nx2

Berichtdoor dotcat » za mei 15 2010 9:53 pm

Ik gebruik lightroom al een tijd vanaf versie 1.4 en naar volle tevredenheid. Het is inderdaad wel een programma wat je moet leren. Boeken van o.a. Scott Kelby kunnen hier goed bij helpen. Ik vind het een aanrader indien je een fotograaf bent die weinig aan bewerking wilt doen maar wel alles uit een raw foto wilt halen, met name in de kwaliteit. Met de nieuwste versie 3 komt daar nog (automatische) lens correctie bij en eventueel perspectief correctie.

.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten