Ideale PC voor de fotograaf

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor Daniël » vr mei 14 2010 7:36 pm

kijk, probeer ook eens torrent files te vermijden.
Daar zit een troep in.
Daniël



Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor jantom » vr mei 14 2010 7:54 pm

Dag Mieke,

Ik moet zeggen dat ik niet alle reacties heb gelezen. Misschien geef ik "dubbele" info door.
Voor jouw werk heb je helemaal geen dure computer nodig.
Je gaat uit van veel te dure componenten - is echt niet nodig. Je processor is te hoog gegrepen en dat snelle geheugen.. Harde schijven zijn niet duur maar waarom 2 interne? Ik heb een rack-oplossing - dan kan je zo een HDD eruit halen (dan hoeft hij niet altijd te draaien).

Ik heb pas voor een vriend wat onderdelen opgezocht (op de site van Informatique) en ik kwam op een bedrag van bijna Eur 600,- (alleen de kast en alles erin).
Als je een wat betere grafische kaart koopt (voor het fotografische werk) dan zit je heel goed. Niet alle grafische kaarten zijn even geschikt; zo zal een supersnelle speel"kaart" waarschijnlijk minder goed presteren.
Laat je informeren bij b.v. Informatique. Goed adres.
Bij Alternate of Mycom of wie dan ook kan je ook terecht. Laat je niet gek maken!
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor André » vr mei 14 2010 8:18 pm

Volgens mij gaat deze discussie een verkeerde kant op. Mijn surfgedrag zal misschien best wel "beter" kunnen, maar ik surf op mijn mac niet anders dan als op mijn windhoos machine. Feit blijft dat ik op die doos erg snel veel puin had, en op mijn mac nooit. Maar laten we discussie tussen mac en windhoos maar sluiten, dat zal altijd een welles-nietes verhaal worden. Ontopic maar weer en Mieke van goed advies voorzien.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor Mieke53 » vr mei 14 2010 8:43 pm

Jongens,
De vraag is (nog) niet voor mij bedoeld maar voor een goede vriend die even niet wist waar ie nu met zijn vraag naar toe kon. Dus waar anders krijg je altijd zoveel hulp als hier op het forum.
Ik heb zelf inderdaad een stel wensen neergelegd bij mijn zoon en die heeft er de spullen bijgekocht. Nu 2 jaar geleden, kwam dat ongeveer op zo´n 650,00 E.
Dus dat moet nu volgens mij ook kunnen.
Harry volgt jullie dus hier goed met de antwoorden. Wat ie uiteindelijk besluit weet ik niet, maar net wat de anderen al zeiden, voor die 1300,00 E heb je wel wat. Maar is het allemaal nodig.......

Maar meer informatie kan nooit genoeg zijn, hoewel hij hier al aardig mee uit de voeten kan.
Mettertijd horen jullie wat het geworden is.

Hartstikke bedankt en fijn weekend allemaal.

Groet,

Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor joepert » vr mei 14 2010 11:32 pm

Ik heb zelf zo'n mooie 27" mac (de c2d variant) en ben er erg blij mee. Het scherm is ook om je vingers bij af te likken. Maar als je al een net scherm hebt is het misschien zonde.
Bij een prijsvergelijking tussen iMac met de machine die flitslicht heeft samengesteld moet je rekening houden met het volgende (ik herhaal wat ik in een ander topic al eens heb geschreven).
Bij de prijs van een iMac inbegrepen zit ook een MagicMouse die nieuw 70 euro moet kosten en een draadloos toetsenbord (kost vast ook zo iets). De ingebouwde speakertjes lijken nog best ergens op. Een hoop aanlsluitingen (firewire, mini Display-port en natuurlijk USB), Apple Airport (wifi), bluetooth, IR. DVD-brander). Nou ja, behoorlijk compleet dus.
En laten we het arbeidsloon niet vergeten. Zelf een computer in elkaar zetten, windows installeren, alle drivers installeren. Ben je weer heel wat uurtjes verder. Vind je het leuk, OK, maar als je daar niet op zit te wachten... iMac: steek de stekker in het stopcontact en klaar is kees.
Al met al kom ik met Flitslicht's berekening met een knap scherm a 500 euro zonder arbeidsuren al op ca 1100 euro uit. Volgens mij heeft de computer van flitslicht dan nog geen wifi, bluetooth, IR en geen DVD-brander en over toetsenborden, speakers en muizen hebben we het ook nog niet gehad. Laten we daar nog 100 euro voor rekenen (lijkt me aan de lage kant, maar OK). Dan wordt het verschil tussen mijn versie van 1499 en die van Flitslicht 300 euro. Wat mijn dual-core chip zou kosten in Flitslicht's setup weet ik niet.
De iMac komt met een besturingssysteem; bij een zelfbouwcomputer moet je ook nog een OEM-versie van Windows kopen a dik 100 euro.
Tja, dan gaan dingen als gemak (niet zelf in elkaar hoeven zetten) en uiterlijk (oog wil ook wat) én de nieuwsgierigheid naar een nieuw systeem (OS X) ook meetellen...
Ik moet zeggen dat ik de meeste standaardsoftware (mail, internet, foto-viewer etc.) die ik nu ben tegengekomen in de mac niet signifcant vind verschillen van die van windows. Mail blijft toch mail en vooralsnog alleen maar rete-irritant dat men kennelijk niet in staat is om met een gebruikersvriendelijke oplossing te komen om mail te importeren van een windows computer.

Kortom: een iMac is een heel fijn apparaat, maar photoshop is photoshop en een PC kan daar imho net zo goed mee overweg. Een iMac biedt een compleet pakket, waarover je niet meer hoeft na te denken. Ook heel fijn. In vergelijking met een complete PC-configuratie is een iMac iets duurders, maar heel veel scheelt het niet.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor terpie » za mei 15 2010 12:46 am

Zo'n i7 (quad core) is misschien wel leuk maar de meeste software maakt nog niet gebruik van die multi-cores.
Zo zal je zien dat een i5 (dual core) met een hogere kloksnelheid sneller zal zijn dan een duurdere i7 met een lagere kloksnelheid. Stond een tijdje terug nog een goed artikel in C't tijdschrift over vergelijking van de verschillende processors.
Als je wilt kun je een hele studie van maken om een PC samen te stellen (welke moederbord, processor, grafische kaart ...).

Informatique.nl is zeker een goede zaak om een PC samen te stellen. Ze hebben ook voorgedefineerde PCs voor
verschillende doeleinden. Ze kunnen je vast goed informeren.
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900
Gebruikersavatar
terpie

Clublid
Berichten: 121


Locatie: Rijswijk ZH
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor flitslicht » za mei 15 2010 10:25 am

terpie schreef: i5 (dual core)


De i5 waar ik het over heb is Quad core:
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-080194

CaptureNX en Photoshop maken wel gebruik van alle 4 de cores; Photoshop misschien niet voor alle filters.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor h.heiligenberg » za mei 15 2010 1:56 pm

Ik ben Harry ,-de vriend waarvoor Mieke dit draadje heeft opgezet.
Ik heb met belangstelling jullie reacties gelezen.

De door mij opgegeven gespecificeerde computerconfiguratie was gebaseerd op een advies van Paradigit Utrecht

Overkill is voor mij ook niet de bedoeling, maar ik wil wel een Pc met zeer betrouwbare componenten
waar ik nog tenminste 3a 4 jaar mee vooruit kan

Mijn vraag is dus:
Welke componenten(graag met merk en type aanduiding - met welke specificaties - zijn volgens jullie minimaal nodig om dit te realiseren
voor een Pc met Windows 7 Pro , 64bit

Naast een Pc kan ik ook via surfspot aan een Mac komen
( 27 inch , Core i5, of i7, Ati Radeon 4850 met 512MB, 4GB intern geheugen voor resp 1655 of 1851 euri

De stelling door terpie:
Zo zal je zien dat een i5 (dual core) met een hogere kloksnelheid sneller zal zijn dan een duurdere i7 met een lagere kloksnelheid. Stond een tijdje terug nog een goed artikel in C't tijdschrift over vergelijking van de verschillende processors
Vraag: Is dit artikel ook op Internet te vinden?


Al vast bedankt voor jullie reactie

Groet en een fijn weekend

Harry
h.heiligenberg



Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor jantom » za mei 15 2010 2:26 pm

Dag Harry,

Kijk eens naar deze info.
En pas aan daar waar behoefte aan is.
Er zit een besturingssysteem bij (Windows 7) en het moederbord is voor 32bits (dat is wat mijn oordeel betreft genoeg).
Prijzen zijn afgehaald van de site van Informatique (en die golden een week geleden).

AOpen QF50J MidiTower ATX2, 400Watt, Zwart/zilver
EUR 57

Intel Core i5 650 3.20GHz,4MB,700MHz GPU,S1156,Box
eur 179

Asus P7P55 LX, S1156, P55, 4xDDR3, 2xPCIe, ATX
Chipset: Intel P55 Express Chipset
4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 2200(O.C.)*/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)
1 x PCI Express 2.0 x16 slot (at x4 mode, 2.5GT/s)
2 x PCI Express 2.0 x1 slots (2.5GT/s)
3 x PCI
Multi-GPU Support: Supports ATI Quad-GPU CrossFireX Technology
6 xSATA 3.0 Gb/s ports
Intel Matrix Storage Technology Support RAID 0,1,5,10
VIA VT6415 PATA controller
1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
LAN: Realtek 8112L Gigabit LAN controller featuring AI NET 2
VIA VT1708S 8-Channel High Definition Audio CODEC
Optical S/PDIF out port at back I/O
Supports Jack-Detection, Multi-streaming
ASUS Noise Filter
USB: 14 USB 2.0/1.1 ports (6 ports at mid-board, 8 ports at back panel)
Internal I/O Connectors:
3 x USB connectors support additional 6 USB ports
1 x IDE connector
6 x SATA connectors
ENZ
EUR 122

GEHEUGEN
2x1 gb PC3-10666/1333MHZ
Corsair XMS3 DHX 2GB(2x1GB) PC3-10666/1333MHz
Partnr: TWIN3X2048-1333C9DHX
Voltage 1.50 V
EUR 73,-

Samsung SH-D163B 16x DVD-Rom, zwart, SATA, bulk
EUR 16
LG GH22NS 22x DVDRW, Zwart, SATA, oem EUR 19,-

WD Caviar Green 1TB, 64MB, SATA2
Partnr: WD10EARS
Artikelnr: 110871
EUR 69,50 of meer

grafische kaart
XFX GeForce 9400GT 550M 1GB, Passief, DVI,VGA,PCIe
Partnr: PV-T94G-ZAH2
Artikelnr: 501626
EUR 52
Je kan voor een duurdere kiezen!!!!!

Resumé:
057 kast
179 processor
122 moederbord
073 geheugen
016 DVD-speler
019 brander
070 HDD 1TB
052 grafische krt

EUR 588,-
Windows 7 EUR 99

Jan
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor joepert » za mei 15 2010 2:37 pm

En kijk eens op de site www.tweakers.net; die geven ook een buyers guide met een aantal standaardconfiguraties.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor flitslicht » za mei 15 2010 2:57 pm

Of hier, daar staat een 'PC-builder' pagina waar je je systeem kunt samenstellen. Deze tool checkt of de componenten bij elkaar passen:
http://www.alternate.nl/html/pcbuilder/circleView.html?cn=1&cmd=restart&tn=BUILDERS

Ik heb hier snel even wat bij elkaar geklikt, maar voor ik het zelf zou bestellen zou ik wel meer onderzoek doen:
Afbeelding

Een paar pointers:
Van Western Digital hebben ze de 'Black' serie harde schijven die speciaal op prestatie is gericht en daarom het best voor je besturingssysteem. Hiervoor is 500GB voldoende en voor je bestanden (foto's) kan je dan een 'Green' serie nemen van 1TB.

4GB geheugen is op zich genoeg, 2GB is wat weinig en 6GB is beter als je erg grote bestanden wilt maken (panorama's).

Als processor heb je niet de allernieuwste nodig, dat is overkill.

Moederborden is een apart verhaal, daar kan je info over zoeken op Tom's hardware: http://www.tomshardware.com
flitslicht



Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor evertfoto » za mei 15 2010 5:52 pm

Een beetje serieuze fotograaf heeft een Nikon en een Mac! :wink:
Volgens mijn ervaring is de Mac veel gebruiksvriendelijker dan een Windows Pc.
evertfoto



Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor h.heiligenberg » za mei 15 2010 6:16 pm

Jan en Philip bedankt voor jullie reactie
Ik Ga verder met de oriëntatie

joepert , jou site www.tweakers.net; geeft een 404 error en kan ik dus niet gebruiken

Groet

Harry
h.heiligenberg



Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor flitslicht » za mei 15 2010 6:21 pm

evertfoto schreef:Een beetje serieuze fotograaf heeft een Nikon en een Mac! :wink:


Maar een echt serieuze fotograaf gebruikt een Canon en een PC :mrgreen:
flitslicht



Onderwerp:

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Berichtdoor flitslicht » za mei 15 2010 6:23 pm

h.heiligenberg schreef:Jan en Philip bedankt voor jullie reactie
Ik Ga verder met de oriëntatie

joepert , jou site http://www.tweakers.net; geeft een 404 error en kan ik dus niet gebruiken

Groet

Harry


Je moet de puntkomma aan het einde weglaten: http://www.tweakers.net

De C'T van Juni, nu in de winkel, heeft een uitgebreid bouwvoorstel voor een 'kantoor PC' die overeenkomt met wat jij zoekt. Kan je in principe zo gebruiken. Staat ook een heel verhaal over processoren in.
flitslicht




Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten