Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Berichtdoor Knors » zo jan 08 2012 9:03 pm

Beste Forum leden,

Meestal kijk ik even door het forum en post zelf nauwelijks (oeps maar dat kunnen jullie ook wel zien)
Nu was ik zo enthousiast over een app dat ik dat toch even wilde laten weten.
gps4cam heet deze applicatie.
Je start die op je mobiel (iphone en android) en aan het eind van de sessie creeer je met deze app een QR code op het scherm van je telefoon. Daar maak je met de camera(s') die je gebruikte een foto van. Op de pc crop je die code (afhankelijk van de grootte waarmee je de foto gemaakt hebt) uit die laatste foto. Vervolgens het programma op de pc draaien en de gps info wordt toegevoegd aan je originele foto of je maakt een extra foto. Niets geen tijden synchroniseren of zo; dat zit opgeslagen in je laatste foto van de QR code.

Zo simpel had ik het nog niet gezien.

Succes ermee

Groet Cor
Knors



Onderwerp:

Re: Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Berichtdoor Steven » zo jan 08 2012 9:31 pm

Dank voor de tip!

Ik had hoop dat Nikon nu eindelijk eens standaard deze functie ging inbouwen in de opvolgers van de D300s, D700 en D3s.. Aangezien de D4 het weer niet heeft zal de D400 en D800 waar ik op wacht het waarschijnlijk ook niet hebben. :?
Steven



Onderwerp:

Re: Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Berichtdoor EdwinKort » zo jan 08 2012 10:11 pm

Er bestaan toch ook uitbreidingen voor die dit kunnen? GPS unit Kost wel wat, maar is dat op het einde niet makkelijker?
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren
EdwinKort

Forumlid
Berichten: 1010


Locatie: Rhoon
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Berichtdoor Steven » zo jan 08 2012 10:55 pm

Ja dat die bestaan voor belachelijke prijzen, daar was ik van op de hoogte. Deze techniek kost namelijk nagenoeg niets meer en Nikon zou het met gemak in kunnen bouwen. Ik ga geen slachtprijs betalen voor iets dat naar alle waarschijnlijkheid een tientje kost om te maken. Dan maar met een app als deze voor €2,39 :-)

Nee ik ben zeker geen krent, ja ik geef zonder moeite geld uit voor het beste van het beste (als ik heb heb op dat moment natuurlijk hehe) maar ik vind een GPS unit echt schandalig duur voor iets dat met een chippie in de body kan. Is voor mij in ieder geval echt geldkopperij. En dat zeg ik met pijn in mijn hart als "Nikon Fanboy" :wink2:
Steven



Onderwerp:

Re: is dat op het einde niet makkelijker

Berichtdoor gijs sandberg » zo jan 08 2012 11:16 pm

Edwin,

Ja die opties vergen niets anders dan het activeren van de GP-1 of soortgelijke unit
De truc van de TS is een leuke voor bezitters van een toepasbare telefoon di ebij het maken ven een foto/sessie er aan denken een extra opname te maken.

Overigens kan je (als je een GPX/tracking-bestand hebt) deze informatie ook aan foto's toevoegen.

Oftewel: er zijn meerdere wegen ...

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Berichtdoor Knors » zo jan 08 2012 11:16 pm

EdwinKort schreef: GPS unit Kost wel wat, maar is dat op het einde niet makkelijker?


Ik heb op mijn Nikon ook een GPS unit (Di GPS)en dan hoef je niets te doen inderdaad. Die vraagt wel veel stroom als die een hele dag aanstaat.
Je hebt het natuurlijk niet altijd nodig maar op een vakantiereis is het wel ideaal met je telefoon. Zeker als je met meerdere camera's fotografeert in het gezin. Je schiet (in ons geval) alledrie een plaatje van de telefoon en het ligt vast.

Het is mij ook niet duidelijk waarom er nog maar zo weinig camera's standaard met GPS zijn uitgevoerd. Bij een telefoon van 200 euro zit er al een in.
Knors



Onderwerp:

Re: Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Berichtdoor MarcoD750 » ma jan 09 2012 7:03 pm

Mooie app deze staat vanaf nu op mijn phone, bedankt voor de tip. :wink:
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Berichtdoor Knors » ma jan 09 2012 7:56 pm

Graag gedaan,

Dit soort informatie is goed om te delen. Dan heeft iedereen er weer wat aan!

Gr. Cor
Knors



Onderwerp:

Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Berichtdoor Bernard » zo jan 15 2012 11:45 pm

Meteen geïnstalleerd.
Bernard

Forumlid
Berichten: 2



Onderwerp:

Re: Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Berichtdoor drnjstj » di dec 18 2012 12:59 pm

Ik kwam via via ook op deze app.
Prachtige oplossing voor het geld, zowel android als iPhone.

192 euro voor een GP1 of 2,39 voor de app en wat extra werk, maar zeker niet te veel.
Prima toch!
drnjstj

Clublid
Berichten: 498


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geotagging GPS kinderlijk eenvoudig met gps4cam

Berichtdoor MBlink » do jan 10 2013 8:17 pm

Meteen maar gedownload. Dat scheelt weer een hoop gedoe met de hand in Lightroom. :D
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten