Archivering anno 2013

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Archivering anno 2013

Berichtdoor Rob Arbouw » wo mei 08 2013 12:38 pm

Sinds 2006 heb ik vele raw fotos gemaakt en het grootste gedeelte staat in vele Aperture bibliotheken.
Mijn bewerkte foto's, meestal met NX2, staan in aparte folders

Ik heb me voorgenomen om de komende maanden alle RAW foto's te indexeren met keywords sterren e.d., dat lijkt me geen probleem

Mijn vraag is hoe ik de raw foto's uiteindelijk het best kan archiveren om ze zo snel en eenvoudig als mogelijk iets terug te vinden.

Een mappenstructuur of een programma waarin ik moet importeren zoals Aperture lijkt me niet handig omdat ik dan in alle mappen moet gaan lopen zoeken of in het geval van aperture door verschillende bibliotheken moet gaan zoeken. Daarom lijkt het me wellicht beter om alle files in een map op te slaan op een harde schijf en indien gewenst hierin te zoeken met programma's zoals View NX of Adobe bridge naar te zoeken.

Ook kan ik me voorstellen dat alle metadata in een aparte database worden opgeslagen die weer verwijst naar de Raw files (dit hoeft dan geen link te zijn waar de file te vinden is, de filenaam zou al voldoende kunnen zijn.

Ik heb geprobeerd om mijn antwoorden te vinden op het forum, dat is me niet gelukt, vandaar dit nieuwe onderwerp.

Alle informatie en assistentie wordt zeer gewaardeerd

Rob
Every day has a moment to be remembered for.
Gebruikersavatar
Rob Arbouw

Clublid
Berichten: 25


Locatie: Eckelrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor justme » wo mei 08 2013 12:50 pm

Ik ken aperture niet, maar verwacht ongeveer dezelfde features als Lightroom, neem dat mee in mijn antwoord :

waarom zonder Aperture je archieven inzien? dit is toch de kracht van dit programma

binnen lightroom kan je persoonlijke 'verzamelsets' maken met uiteenlopende filters en in jouw geval keywords of sterren.

als je nu bv een verzamelset aanmaakt met sowieso alle foto's uit 2006, en met keyword portretten en 5 sterren, dan heb je in mijn ogen een ogenschijnlijk gemakkelijke zoekmachine in jouw archief

Dit kan allemaal in 1 bibliotheek
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor Rob Arbouw » wo mei 08 2013 1:30 pm

wiebeterpstra schreef:Ik ken aperture niet, maar verwacht ongeveer dezelfde features als Lightroom, neem dat mee in mijn antwoord :

waarom zonder Aperture je archieven inzien? dit is toch de kracht van dit programma

binnen lightroom kan je persoonlijke 'verzamelsets' maken met uiteenlopende filters en in jouw geval keywords of sterren.

als je nu bv een verzamelset aanmaakt met sowieso alle foto's uit 2006, en met keyword portretten en 5 sterren, dan heb je in mijn ogen een ogenschijnlijk gemakkelijke zoekmachine in jouw archief

Dit kan allemaal in 1 bibliotheek


Dank je voor je reactie Wiebe,

Dat begrijp ik, ik heb alleen meer dan 1TB aan foto's en dat wil ik niet allemaal in 1 bibliotheek, als ik bijvoorbeeld een foto zoek van een specifiek bloemetje moet ik al die bibliotheken doorzoeken. Dat wil ik nu voorkomen door anders te archiveren. Aperture importeert alle foto's ipv dat hij ze in een file op de comp of externe schijf laat staan.
In mijn optiek heb je alleen een database nodig met thumbnails en metadata ed. Dat zoekt lekker snel.
Every day has a moment to be remembered for.
Gebruikersavatar
Rob Arbouw

Clublid
Berichten: 25


Locatie: Eckelrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor justme » wo mei 08 2013 1:39 pm

waarom niet? in jouw voorbeeld :

je hebt 1 bibliotheek met 1TB aan foto's, welke met veel monnikenwerk voorzien is van de door jouw benodigde keywords

dan kun je toch door de verzamelsets/filters eenvoudig zoeken met behulp van keywords, opnamedatum, sterren toch jouw gezochte bloem terugvinden? mocht dit niet toerijkend zijn, beschik je alsnog over thumbnails om door je mappen ( verzamelsets/filters) te bladeren.

Daarnaast is een verzamelset/filter dynamisch, en mocht je later foto's toevoegen die matchen daarmee, komen ze automatisch terug in je database.

Dit laatste heb je niet als je een website/gallery laat exporteren/genereren of iets dergelijks
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor Niels » wo mei 08 2013 1:44 pm

Eens met Wiebe, Aperture is juist gemaakt om een flinke data aan foto's te beheren, ik zou er niet voor kiezen (behalve als back-up) om dat op een andere manier te doen.

Wel kan het volgens mij zo, dat je in Aperture kan wisselen tussen bibliotheken, zo zou je een bibliotheek op je Mac kunnen zetten (harde schijf) en een dump van alles op een harde schijf, waar de 2e locatie naar Aperture is gekoppeld.
Volgens mij kan je dan makkelijk switchen, maar behoudende wel Aperture als zoekprogramma.
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor Rob Arbouw » wo mei 08 2013 2:13 pm

Niels schreef:Eens met Wiebe, Aperture is juist gemaakt om een flinke data aan foto's te beheren, ik zou er niet voor kiezen (behalve als back-up) om dat op een andere manier te doen.

Wel kan het volgens mij zo, dat je in Aperture kan wisselen tussen bibliotheken, zo zou je een bibliotheek op je Mac kunnen zetten (harde schijf) en een dump van alles op een harde schijf, waar de 2e locatie naar Aperture is gekoppeld.
Volgens mij kan je dan makkelijk switchen, maar behoudende wel Aperture als zoekprogramma.


Ik begrijp jouw en Wiebe's antwoorden, maar dan is het nog steeds zo dat ik elke keer een bibliotheek moet openen en dan zoeken.
Dat is binnen Aperture volgens mij alleen oplosbaar als je alles in 1 grote bibliotheek stopt. En dat lijkt me nou weer niet zo handig en wenselijk, maar daar kan ik me in vergissen.
Bij importeren in Aperture heb je de optie om te refereren aan je originele files. Echter Aperture importeert dan wel de raw volgens mij en krijg je alsnog een grote bibliotheek.
Maar dat kan ik ook mis hebben.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een andere methode dan Aperture gebruikt, maar wellicht bestaat dat helemaal niet.
Enig idee hoe professionals dit zoal doen? (uiteraard betstaan er meerdere mogelijkheden)
Every day has a moment to be remembered for.
Gebruikersavatar
Rob Arbouw

Clublid
Berichten: 25


Locatie: Eckelrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor Niels » wo mei 08 2013 10:06 pm

Hoi Rob,

Ik ben heel benieuwd, gebruik zelf ook Aperture voor alles.
Wat ik heb is dat al mijn foto's gewoon in Aperture staan, alleen mapjes.

Bijv. 2012--> verjaardag Pietje puk, ik noem maar iets, dat zijn allemaal RAW bestanden.
In de map van de verjaardag van Pietje puk selecteer ik dan op kleur, groen is bewerkt, oranje moet ik nog bewerken en rood is niet bruikbaar. Ook geef ik daar ratings aan met sterren, keyboards etc.

Rob Arbouw schreef:Bij importeren in Aperture heb je de optie om te refereren aan je originele files. Echter Aperture importeert dan wel de raw volgens mij en krijg je alsnog een grote bibliotheek.
Maar dat kan ik ook mis hebben


Dit snap ik niet helemaal, hoe bedoel je dat Aperture de bestanden importeert? Die staan er toch al? En bedoel je met 1 grote bibliotheek al je foto's in een map?

We gaan eruit komen, je mag me ook wat screenshotjes per PB sturen, misschien wordt het me dan duidelijker.

Groeten Niels
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor justme » wo mei 08 2013 10:15 pm

Aperture zal toch net als LR alleen een bibliotheekbestand aanmaken met thumbnails, virtuele kopies, en de bijbehorende bewerkingen? De RAW bestanden blijven op de originele locaties bestaan?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor iWillem » do mei 09 2013 10:57 am

Hoi, Ik ben zelf begonnen met Media Pro van Phase One. Je bepaalt dan zelf waar je foto's staan. Dat kunnen locale schijven zijn, maar ook externe schijven.
http://www.phaseone.com Er is een trail versie.
Groetjes Wim

D300s / AF-S 16-85mm 3.5-5.6G ED DX VR / AF-S 70-300mm 4-5.6G VR / AF-S MICRO 105mm 2.8G ED VR
SB800
Gebruikersavatar
iWillem

Forumlid
Berichten: 25


Locatie: Naaldwijk
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor diatoontje » do mei 09 2013 12:13 pm

Hallo Rob,
Ik gebruik al meer als 10 jaar tot volle tevredenheid, het foto database programma FotoStation Pro. Ze zijn nu aan versie 7.
De maker is Fotoware. Taal is instelbaar, ook Nederlands,en kan bestanden van meer dan 100.000 foto's verwerken.
Zeer veel mogelijkheden om foto's van tags te voorzien, om later weer snel en makkelijk terug te vinden. Backup op meerdere plaatsen mogelijk.
Het is niet goedkoop, maar werkt zeer gemakkelijk.
http://www.myriade.be/producten/fotoware er is ook een uitprobeer versie.

Henk
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor JW17 » do mei 09 2013 12:45 pm

Beste Rob,
Wanneer je Bridge hebt, zou ik dat gebruiken om de foto's te voorzien van trefwoorden. Zowel de kleur- als de sterrenwaardering gebruik ik nu alleen om de foto's uit te zoeken. Als ik klaar ben met uitzoeken gaan de waarderingen eraf. De uitgezochte foto's zijn allemaal 'goed'... :wink2:
Ik bewaar alleen de goede foto's in een map met datum en de tekst 'originelen' achter de mapnaam. De geselecteerde foto's in een aparte map met zelfde naam. Na een jaar of twee als ik niet meer in de map 'originelen' ben geweest (laatst geopend) mik ik die map weg, scheelt veel ruimte!
Ik zou alle mappen bij elkaar plaatsen en die verzameling op minimaal twee externe harde schijven kopiëren. Crasht een schijf, heb je altijd nog de andere schijf. Zeker voor een verzameling van ruim 7 jaar moet je niet beknibbelen op kosten voor opslag vind ik.
Het is een flinke klus om alle foto's van trefwoorden te voorzien! Succes...
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor Rob Arbouw » za mei 11 2013 10:10 am

iWillem schreef:Hoi, Ik ben zelf begonnen met Media Pro van Phase One. Je bepaalt dan zelf waar je foto's staan. Dat kunnen locale schijven zijn, maar ook externe schijven.
http://www.phaseone.com Er is een trail versie.


Hi Willem,

Volgde tekst vond ik en dat is inderdaad de functie waarnaar ik zoek.

"Manage your library across multiple drives. Even when your originals are offline, you can browse, search, and annotate your images. "

Aperture kan dat niet volgens mij, Bridge ken ik niet, weet iemand of deze functie in bridge ook bestaat?

Gr. Rob
Every day has a moment to be remembered for.
Gebruikersavatar
Rob Arbouw

Clublid
Berichten: 25


Locatie: Eckelrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor Rob Arbouw » za mei 11 2013 10:20 am

wiebeterpstra schreef:Aperture zal toch net als LR alleen een bibliotheekbestand aanmaken met thumbnails, virtuele kopies, en de bijbehorende bewerkingen? De RAW bestanden blijven op de originele locaties bestaan?


Dat klopt wiebe, maar als je bestanden op een externe harde schijf staan en je koppelt deze af, dan kan je plots ook niet meer in je thumbnails werken terwijl die wel gewoon te vinden zijn op je harde schijf.
Daar ligt nu net de kern van mijn vraag. Zoeken in een database en pas in een later stadium het origineel ophalen op de aangegeven locatie.
Every day has a moment to be remembered for.
Gebruikersavatar
Rob Arbouw

Clublid
Berichten: 25


Locatie: Eckelrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Archivering anno 2013

Berichtdoor Rob Arbouw » za mei 11 2013 10:37 am

Niels schreef:Hoi Rob,

Ik ben heel benieuwd, gebruik zelf ook Aperture voor alles.
Wat ik heb is dat al mijn foto's gewoon in Aperture staan, alleen mapjes.

Bijv. 2012--> verjaardag Pietje puk, ik noem maar iets, dat zijn allemaal RAW bestanden.
In de map van de verjaardag van Pietje puk selecteer ik dan op kleur, groen is bewerkt, oranje moet ik nog bewerken en rood is niet bruikbaar. Ook geef ik daar ratings aan met sterren, keyboards etc.

Rob Arbouw schreef:Bij importeren in Aperture heb je de optie om te refereren aan je originele files. Echter Aperture importeert dan wel de raw volgens mij en krijg je alsnog een grote bibliotheek.
Maar dat kan ik ook mis hebben


Dit snap ik niet helemaal, hoe bedoel je dat Aperture de bestanden importeert? Die staan er toch al? En bedoel je met 1 grote bibliotheek al je foto's in een map?

We gaan eruit komen, je mag me ook wat screenshotjes per PB sturen, misschien wordt het me dan duidelijker.

Groeten Niels



Hi Niels

Ik heb het bekeken in aperture. Je hebt gelijk, aperture importeert ze niet, alleen twee groottes thumbnails. Maar als je de originele files verplaatst of de harde schijf loskoppelt kan ik de thumbnails ook niet zien helaas.
Als ik nu al 1Tb heb met raw files van 5 en 15 Mb. Waar gaat dat heen met de 45Mb files mijn Nikon nu weet te produceren. ? Uiteindelijk gaat het om de snelheid tussen de externe opslag, een noodzaak bij zoveel files en je computer. Een thunderbolt harddisk is op het moment bijna 3x zo duur als USB. Dat wordt wel opgelost, maar het blijft een voortschrijdend probleem.
Gr. Rob
Every day has a moment to be remembered for.
Gebruikersavatar
Rob Arbouw

Clublid
Berichten: 25


Locatie: Eckelrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten