Bibliotheek spaghetti van LR

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Bibliotheek spaghetti van LR

Berichtdoor Giso » do jul 18 2013 2:55 pm

Ik zal eerst even een schets maken van mijn werkwijze:
Ik beschik over een Dell laptop welke is opgesteld als vaste PC thuis. Ik beschik tevens over een Asus netbook welke ik meedraag in de fototas.
Op deze netbook doe ik ook nog wel eens wat kleine dingetjes en nieuwe probeersels tijdens de verloren uurtjes op mijn werk (ploegendienst).
Nu heb ik een map "Nikon Transfer" op mijn Dell, en een map "Nikon Transfer" op mijn externe harde schijf. Als ik op de netbook werk, dan werk ik ook vanaf de externe harde schijf. Tot zover geen probleem. Het probleem komt pas nu ik de catalogi van Lightroom op beide computers wil gebruiken. En dan op de Dell vanaf de interne harde schijf, en op de netbook vanaf de externe harde schijf.
Eigenlijk is het probleem bekend geworden na upgrade naar LR5 op beide systemen.
De catalogi kun je dus niet handmatig kopiëren want dan klopt de link naar het .NEF bestand niet meer.
Een NAS is niet echt een optie omdat ik op mijn werk ben en geen toegang heb tot internet op mijn eigen netbook, dus ook een cloudsysteem wordt niets.
Is er een optie om net als in Nikon Transfer de catalogus in LR dubbel weg te schrijven tijdens het werken op de Dell?
En is er een optie om na het werken op de netbook een kopie hiervan naar de catalogus op de Dell te kopiëren?
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bibliotheek spaghetti van LR

Berichtdoor Giso » vr jul 19 2013 10:05 am

Heb zelf even een beetje gegoogled. Vond dit op het forum van dutchphotozone.:

"Ik zou zelf nadenken over een andere workflow. Wijs één van je computers aan als "hoofd"systeem, en de andere als "slave". En als je dan wilt werken op de slave doe je eerst een catalog export van het deel van de catalog, en na het werken weer een import. Dat is de manier die gesupport wordt door Lightroom."

Ga nog even verder zoeken. Verdere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
Groet Giso
Giso

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor yzf1kr » vr jul 19 2013 11:05 am

Waar heb je de foto’s staan?
Een catalogus splitsen en samenvoegen gaat in LR wel vrij eenvoudig.
Ook het probleem met wisselende schijfletters is eenvoudig te verhelpen door ze vast toe te kennen. Dus zowel op je Laptop als ook op de PC bijvoorbeeld de letter “M:” ipf D, E of F.

Wil je op je laptop steeds je hele catalogus tot je beschikking hebben? Of wil je gewoon af en toe met een paar foto’s willen spelen.
Waarom gebruik je dan geen NEF+XMP? Die kan je eenvoudig op je PC importeren.
yzf1kr

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Giso » vr jul 19 2013 1:52 pm

Ik moet even opnieuw nadenken hoe ik deze workflow wil inrichten.
Ik denk dat ik de tip van dutchphotozone voorlopig maar ga aanhouden.
Het is dan denk ik wel het beste om altijd eerst te importeren op het vaste werkstation, en van daaruit een gedeelte van de catalogus te kopieren naar een losse schijf voor het werken op de netbook. Als ik dit ook nog door elkaar ga halen zie ik straks zelf door de foto's het bos niet meer. :?
Ik heb wel begrepen dat bij het kopieren naar een losse schijf de .NEF's moeten worden mee gekopieerd in de tijdelijke catalogus. Er is volgens mij geen mogelijkheid om op een makkelijke manier tijdelijk de koppeling met het bronbestand (.NEF) te wijzigen naar de back-up van de .NEF's op mijn losse harde schijf.

De harde schijven van zowel de Dell als de Asus hebben de zelfde naam. Er is echter geen mogelijkheid om de externe schijf dezelfde naam te geven. Dit is dus geen optie omdat ik op de netbook vanaf de externe HD wilde werken. Anders krijg ik 3 plaatsen met dezelfde informatie.
Groet Giso
Giso

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor dotcat » di jul 23 2013 9:49 am

Er is wel een truukje.
Ten eerste moet je de externe HD bij de dell en Asus dezelfde stationsletter geven. Daar zijn tooltjes voor maar je kunt het ook iedere keer dat je de externe HD inplugt met de hand de stationsletter aanpassen.

Ten tweede kun je met een cloud, bijvoorbeeld dropbox een bepaald gedeelte van de interne harde schijf laten synchroniseren met de cloud. Bijvoorbeeld folder c:\dropbox Hierin kun je de catalogis van LR plaatsen bv c:\dropbox\LRCatalogus\catalogusLR.ircat Dit kun je aanpassen in LR catalogus voorkeuren.

Wat er nu gebeurd is dat als je aan het werk bent met de dell, de LR catalogus wordt geplaatst met de laatste wijzigingen in de dropbox folder. Dropbox synchroniseert dit met de cloud op internet. Als je vervolgens thuis voordat je gaat werken je Asus aan internet hangt, dan wordt de laatste LR catalogus naar de Asus gesynchroniseerd. Op het werk heb je dan weer de laatste versie. Daar schrijf je de aanpassingen ook weer weg naar de dropbox folder maar aangezien je geen internet hebt wordt het nog niet gesynchroniseerd. Thuis sluit je eerst je asus aan om te synchroniseren met de cloud en dat wordt weer doorgezet naar de Dell. Na synchronisatie op de Dell LR starten en je hebt weer de laatste wijzigingen op beide laptops staan.

Er hoeft alleen maar op gelet te worden dat beide laptops kunnen synchroniseren voordat je verder gaat in LR.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
dotcat

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Wim Hummelman » di jul 23 2013 12:06 pm

Ik heb LR5 zowel op mijn PC als mijn laptop staan en alle bestanden op een externe schijf. Als ik mijn laptop gebruik koppel ik gewoon de externe schrijf eraan. Werk prima en nooit een problem gehad.
Nikon E4300, D300, D70S, Nikkor 18-70G, 17-55 2.8, 28-105macro, 70-300, 60micro, 300 f4, bs900
Wim Hummelman

Forumlid

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor Giso » wo jul 24 2013 2:12 pm

Wim Hummelman schreef:Ik heb LR5 zowel op mijn PC als mijn laptop staan en alle bestanden op een externe schijf. Als ik mijn laptop gebruik koppel ik gewoon de externe schrijf eraan. Werk prima en nooit een problem gehad.

Maar dan zou je dus de RAW bestanden op je PC bewaren als back up, en het bewerken alleen vanaf je externe HD doen.
Dan zou je denk ik wel een HD met USB3 moeten gebruiken.
Het is op zich een redelijke oplossing.
Groet Giso
Giso

Forumlid

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”