Handige Android apps voor de fotograaf

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Handige Android apps voor de fotograaf

Berichtdoor Léon Obers » za nov 02 2013 10:36 am

Met de overstap naar een nieuw mobieltje met wat meer mogelijkheden, ben ik nieuw in de wereld van Android,
Er zijn een aantal handige apps die van pas kunnen komen, specifiek gericht op de (amateur)-fotograaf..

Op het forum kom je wel losse draadjes tegen waarin wat apps worden vernoemt, maar een overzicht van goed werkende apps ontbreekt. Er is een oerwoud aan apps waarbij de een minder functioneel is als de ander. Apps met een goede gebruiks-interface die mooi ontworpen zijn, tegenover "crap".

Het leek me aardig een aantal apps op een rijtje te zetten die als goed en functioneel aangemerkt mogen worden.
Ik heb er zelf een aantal uitgeprobeerd. Sommige goed bevonden, anderen direct weer weggegooid. Wat ik belangrijk vind is een goede gebruiksinterface, overzichtelijk, simpel, en vooral ook een duidelijke aflezing op een relatief klein scherm van een mobieltje.
Om niet zelf weer een oerwoud aan apps te vernoemen, alleen een lijst van goed werkende apps. (Voor zover getest).
Kan tevens door anderen aangevuld worden zodat we een handig overzicht krijgen.

Tip: Freeware app versies hebben vaak reclameboodschappen. Schakel WiFi en/of netwerk eerst uit alvorens een app op te starten, zodat geen internet reclame kan worden opgehaald.

Bediening van camera's, stacking, LiveView:
Bedraad via de USB-poort worden er een aantal hardwarematige voorwaarden gesteld waar niet elke smartphone of tablet aan voldoet.
Een uitgebreid draadje over de problemen ermee zie < HIER >
Indien de camera WiFi heeft (eventueel met extra WiFi modules en blokjes) kun je de volgende pakketten wel via WiFi gebruiken.
< Helicon Remote >
< DslrDashboard >

Scherptediepte calculators: (DOF calculators)
< DoF Calc > Basis calculator - Simpel met wat "fruit-automaat" achtige draaischijven de parameters instellen, en je hebt de juiste uitkomsten.
< DOF Calculator > Zeer uitgebreide calculator - Met aanvullende tabellen (zo uit te lezen) en tevens wat de beeldhoeken van lenzen zijn.
Er zijn veel meer DOF calculators, maar onoverzichtelijk of te onhandig in gebruik om waarden in te voeren, slecht leesbaar, of te grof in te stellen afstanden e.d.

GPS trackers: (Om je foto-opnamen achteraf op de PC makkelijk in batch van GPS-data te voorzien. ---> bijv. via Nikon View)
< Geotag Photos Pro > Uitermate simpel. Goed en doeltreffend (ook als iPhone uitvoering).
-> Na het afsluiten van de tracking direct controle over de route via Google Maps (WiFi of netwerk inschakelen om kaartgegevens binnen te halen).
< GPSLogger > Uitgebreider in te stellen. (Wat instellingen inhouden is echter minder duidelijk). Vergt weinig vermogen van de accu.
-> Om de route op een kaart te zien / controleren, moet het gpx-bestand eerst worden ge-upload naar Openstreetmap.

Kompassen: Misschien aanvullend op GPS tracking voor mensen die een wandeltocht maken.
< Easy Compass >
< Kompas PRO >
< Kompas > Erg fraai. Opmerking; de betaalde versie zonder reclame loopt qua versienummer iets achterop met de freeware versie.
< Survey Compass > Combinatie met het beeld van de camera in je mobiel. Kun je boven een kaart houden, maar ook in het landschap naar een hoog punt in de verte als uitgangspunt. (Niet te verticaal omhoog richten, want dan krijg je een foutmelding door de kanteling van de magnetische uitlezing).

Lichtmeters:
Afhankelijk van de mogelijkheden van het mobieltje die zijn voorzien van lichtmeet-sensoren, kan dat wel of niet werken.
Bij mij de lichtmeters niet. Wel de kleurtemperatuurmeter (op een (LG F5 - P875).
< LightMeter (noAds) > Voor wie van nostalgie houdt. (Ook een freeware versie met reclame).
< LightMeter (noAds) Gingerbread > Idem voor "Gingerbread" (?)
< White Balance Color Temp Meter > Kleurentemperatuurmeter geeft graden Kelvin weer. (Niet een eventuele groen-magenta correctie).
Werkt op mijn telefoontje (LG F5 - P875) relatief gezien eigenlijk verbazend goed.

Film-ontwikkel tabellen met aangekoppelde timers:
Voor de kleine groep mensen die naast digitaal nog analoog werken, en hun films zelf ontwikkelen.
Afgestemd om in de donkere kamer te gebruiken. (Je kunt de display in een gele, rode of groene doka verlichtingskleur instellen).
De freeware versies hebben beperkte datagegevens, maar is een goede demo om ermee kennis te maken. (Links naar betaalde versies).

< Film Developer Timer Pro > Fantastisch mooie interface. Duidelijk overzichtelijk, alle zaken om individueel af te wijken. 174 films, 180 ontwikkelaars.
< Massive Dev Chart Timer > Van het bekende huis "The digital Truth ". Minder fraai als die van hierboven. Wel tevens in iPhone versie te krijgen.
Indien je de weergave van het font op de telefoon iets groter hebt ingesteld (zoals ik), komen de regels bij een lijst van films tegen elkaar. Dus daar is de app niet goed op afgestemd. De eerder hierboven genoemde Film Developer Timer Pro app heeft er geen last van.

Wetenschappelijke calculators / conversies / zelfbouw:
Aanvullend voor de mensen die naast analoog van alles zelf in elkaar knutselen.
< RealCalc Scientific Calculator > Wetenschappelijke calculator + conversies.
< MyScript Calculator > Tekenen op je scherm, het appje herkent het geschrevene en maakt er een leesbare formule / berekening van,
< Converter > Uitgebreide conversie
< ElectroDroid > Kleurrcodes van weerstanden, kleur bedrading (pin-out) van netwerkkabels, Scart, USB etct. etc. etc.......

Bekijken van Nikon RAW bestanden: (Niet getest)
< RawDroid >
< RawVision >
< NEF thumbnailer >

Specifieke Nikon apps (of via via gekoppeld aan NCN zaken):
< Layer > NCN fotolocaties. Start de App, type in het zoekvenster “NCN Fotolocaties” en start met zoeken. De layar verschijnt op het scherm. Klik op Openen, de layar vraagt vervolgens binnen welke afstandsradius er gezocht dient te worden naar fotolocaties.

Verder vele Nikon apps via de < Google Play website >
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma nov 04 2013 8:59 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Handige Android apps voor de fotograaf

Berichtdoor Marten » za nov 02 2013 12:07 pm

Grondig onderzoek, Léon!
Bedankt voor de info.
Marten

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Jos van den Elshout » za nov 02 2013 5:27 pm

ook ik wil je graag bedanken.

Ik heb een tijdje terug zo'n "wifi ding" gekocht voor mijn D7100 en daarbij het standaard Nikon appie gebruikt (WMU)
Vond en vind dit echter zo minimaal dat ik het niet meer gebruik.
Ben dus benieuwd naar de 2 apps voor WIFI.
Ik wist nl niet dat er meerdere apps voor waren. Nu wel :)

Bedankt
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/ElshoutNatuurFotografie
Jos van den Elshout

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » za nov 02 2013 5:41 pm

Met name die tweede app DslrDasboard benoemt specifiek de connectie met de Nikon WU-1a en WU-1b WiFi adapters in de gebruikersinterface.
Kijk voor meer informatie in de achterliggende links die op de Google Pay website-pagina staan: https://play.google.com/store/apps/deta ... .dashboard

Er zijn mogelijk nog wel wat appjes voor verschillende doeleinden in te zetten, maar die heb ik niet geprobeerd:
https://play.google.com/store/search?q= ... ote&c=apps
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor whoami » za nov 02 2013 10:21 pm

Handige lijst Leon

- Voor de beginnende portret/studio fotograaf heb je de posing app
- Via google play een aantal Nikon handleidingen
- en mocht je een gopro (met wifi) hebben dan heb je ook de gopro app voor android
whoami

Clublid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » ma nov 04 2013 11:39 am

Léon Obers schreef:Bekijken van Nikon RAW bestanden: (Niet getest)
< RawDroid >
< RawVision >
< NEF thumbnailer >

Mijn ervaring met deze apps, nu intussen ruim een jaar terug, is dat ze technisch wel de RAW lezen, maar in praktijk alleen de geembedde JPG-thumbnail echt oppakken. Als je dit soort apps gebruikt om bijvoorbeeld de RAW van een D800 uit te lezen, blijk je ineens met 5MP foto's te werken. Kan zijn dat er intussen een API is waardoor dit wel is opgelost, maar ik heb er een hard hoofd in. Bedenk wel dat je dus soms ook onterecht zult aannemen dat beelden niet goed zijn, terwijl je eigenlijk alleen maar naar een slechte JPEG zit te kijken. En dan heb ik het niet eens over bewerken van beelden...

Jaap
Jaap_van_Ekris

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 04 2013 6:23 pm

Deze apps heb ik net niet getest (heb ik erbij geschreven). Ik kan me voorstellen dat een werkelijke RAW-omzetting meer processorkracht, en RAM-geheugen kost dan waar de meeste Android apparaatjes mee zijn uitgerust (1-2Gb RAM). Dan verlang je eigenlijk iets wat de mogelijkheden van een "mobieltje" op dit moment te boven gaat. Doorgaans heb je al een stevige laptop of desktop PC nodig met het nodige standaard RAM-geheugen om een RAW-bestand van een D800 om te zetten. Daarbij kun je ook nog alle kanten uit in het resultaat, afhankelijk van welke algoritmen gebruik gemaakt gaat wordenin de software. Er zit geen standaard in die omzetting. Een ingekapselde JPG is het resultaat van de Nikon engine in de camera, die wellicht het meest overeen zal komen met een standaardbewerking in Nikon View op een PC.
Een NikonView voor Android heb ik nog niet gezien.
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Tien » ma nov 04 2013 7:17 pm

bedankt voor dit werk
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Tien

Forumlid

Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Berichtdoor Landerd » zo dec 08 2013 1:45 pm

Top Leon, nog even voor de zekerheid als het gaat om de DOF-calculators. Een aantal bezit nog niet de mogelijkheid om te kiezen voor de D800, maar ik kan toch ook gewoon de gegevens van de D700 nemen? Qua DOF is er toch geen verschil tussen de gegevens van de D800 en de D700?
Mijn naam is: Marc van Zuylen (en ik woon in de gemeente Landerd).

http://www.landerdfotografie.nl

D810, D800, 14-24mm 2.8, 24-70mm 2.8, 70-200mm 2.8, SB900, SB600.
Landerd

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » zo dec 08 2013 6:25 pm

Elke FX of kleinbeeldcamera kun je ervoor in de plaats kiezen. Het maakt voor de berekening inderdaad niks uit. De scherptediepteberekening gaat namelijk uit van een bepaalde afmeting foto-afdruk en kijkafstand. Zou je de criteria voor je zelf scherper willen stellen kun je naar wens ook een andere COC-waarde invoeren.
Léon Obers

Forumlid

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”