Netwerkschijf (NAS)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor Geert Huizing » zo jan 19 2014 11:31 pm

Hoi,
Ik ben op zoek naar een netwerkschijf.
Wil er het volgende mee:
Back-up van mijn foto's die op mijn iMac staan, liefst niet via time-machine.
De foto's plaatsen in een shared map, zodat ze ook toegankelijk zijn op een ipad.
Benadering op afstand is niet echt noodzakelijk.
De software moet gebruikersvriendelijk zijn.
Ik denk aan een opslag van 1 of 2 TB.
Nu kom ik de volgende apparaten tegen op het net.
Synology
Netgear
Qnap
WD my book.

Ondertussen al wel goede recensies gelezen over Qnap en Synology.
Nog niks over de andere 2 die in het lijstje staan.

Er zullen hier ongetwijfeld leden zijn die een netwerkschijf hebben, mijn vraag is welke heb en wat is je ervaring ermee, het liefst in combinatie met een Mac.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor drumsix » zo jan 19 2014 11:49 pm

Geert,

Qnap, netgear en Synology zijn goede merken en apparaten. Hebben echter veel meer functionaliteit als dat je vraagt.
Een echte netwerk schijf, b.v. de WD, deelt alleen je bestanden en de opslag, wat eigenlijk is wat je vraagt.
Backup kan op 1001 manieren, en hoeft niet perse via de NAS te lopen.

Bas
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr
Gebruikersavatar
drumsix

Forumlid
Berichten: 208


Locatie: Oosterhout
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor MauritsD » ma jan 20 2014 12:06 am

Hoi Geert,

Je mag mijn oude WD My Book World Edition II wel hebben, moet je er alleen zelf weer even 2 1GB schijven inzetten (kan zonder gereedschap)

Ik ben overgestapt op een Synology met 4x4GB disks omdat ik ruimte en functionaliteit tekort kwam op de WD
Volgens mij voor jou gebruik nog een prima ding.

Ik heb voor de liefhebber ook nog een Lacie 2 Big NAS liggen, maar dat vond ik een traag onding ...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor ruud56 » ma jan 20 2014 9:11 am

Hoi Geert,

Ik heb afgelopen weekend wat zitten lezen over WD mycloud (verkrijgbaar in 2,3 of 4 Tb). Daarover diverse positieve reviews gelezen. Zo op het oog lijkt dat een mogelijkheid die tegemoet komt aan behoorlijk wat van je wensen. Er stond wel bij dat backups voor Mac via timemachine gaan, dus dat kan voor jou een bezwaar zijn. Omdat ik zelf geen Mac gebruik heb ik dat voor kennisgeving aangenomen; misschien is timemachine niet per se noodzakelijk. Ik zou zeggen: zoek het eens op, misschien is het iets voor je.

Groet, Ruud
ruud56

Forumlid
Berichten: 15


Locatie: Capelle aan den IJssel
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor jacobus » ma jan 20 2014 9:16 am

Ook aan een netwerk schijf hangen problemen, alleen in raid ben je redelijk goed beveiligd. Goedkoopste oplossing zijn twee schijven waar je foto's elk apart op staan. 1 schijf blijft bij je thuis, de ander geef je ter bewaring aan familie of vrienden.
Ik heb een synology met 2 grote schijven , nadat er 1 gecrasht was was ik blij dat ik alleen de schijf hoefde te vervangen. Nu heb ik toch maar 1 schijf bij de familie gelegd, beetje overdreven misschien

Jacobus
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor JvdKooij » ma jan 20 2014 9:24 am

ik gebruik ook een NAS (Netgear) met raid 1 (2 schijven, welke dus worden gespiegeld) en dan als backup een externe harde schijf die bij iemand anders ligt.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor Reest » ma jan 20 2014 10:55 am

Hier Conceptronic, twee schijven 2 TB ook raid 1
Werkt nu bijna 2 jaar naar tevredenheid.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor MauritsD » ma jan 20 2014 11:45 am

De WD's ondersteunen naast Timemachine ook gewoon AFS en NFS dus je kan op allerlei manieren je Mac backuppen
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma jan 20 2014 11:54 am

Ik gebruik ook een Synology NAS met 4x 3TB er in, de ervaring leert ook dat je er uiteindelijk meer mee gaat doen dan dat je oorspronkelijk geplanned had. Persoonlijk zou ik dan sowieso kijken naar een NAS met minimaal 2 schijven en deze op raid (Op Synology is dat hybrid-raid) zodat de ene schijf een backup van de andere schijf maakt. Het moet dan nog gek lopen wil je je data ooit kwijt raken.

Backup mogelijkheden zijn gewoon in de stellen, bij mij word bijv. mijn D-schijf (waar al mijn foto's staan) 2x in de week backupped naar mijn NAS.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor Tien » ma jan 20 2014 6:30 pm

Ik zweer ook bij Synology! Snel, stil, weinig energieverbruik, makkelijk te beheren en compatible met Windows, Mac en zelfs Linux. Ook goed en veilig van buitenaf te bereiken.
Let er op dat niet op ieder model een SD-sleuf zit; zou ik zelf een gemis vinden omdat rechtstreeks van SD kopiëren een stuk sneller gaat dan via Wifi.
Overigens nog even dit over SHR/Raid: dit is GEEN backup. Hoogstens blijft je systeem goed draaien als er een schijf crast maar als je een map verwijdert, spiegelt de tweede schijf vrolijk mee dus ben je gewoon je data kwijt. Een echte backup maak je periodiek op een aparte schijf.
Laatst gewijzigd door Tien op ma jan 20 2014 6:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor Geert Huizing » ma jan 20 2014 6:34 pm

Ik ben vandaag wat op het net aan het zoeken en lezen geweest.
Als ik het allemaal snap dan voldoet een WD aan mijn eisen, alleen een back-up van mijn foto's, en dan kan ze ook ergens anders in huis bekijken via mijn Wi-Fi-netwerk.
De andere zoals b.v. Synology biedt een groot scala aan mogelijkheden om ook via het web te benaderen, zelf een website te hosten en nog veel meer. Dat hoeft allemaal niet voor mij.
Ik begrijp ondertussén wel dat hier een groot deel een synology gebruikt.
Maken jullie allemaal wel gebruik van deze functionaliteit ?.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor MauritsD » ma jan 20 2014 6:43 pm

Ik denk echt dat je dan voldoende heb aan die WD Mybook WE2 van mij, die je gratis mag hebben (2 disks kosten niet zoveel)
Dan heb je netwerkstorage met RAID1, ondersteuning voor cifs/nfs/afs/ftp en timemachine.
Ik gebruikte m ook om films en muziek te streamen (zit media-server in)
Hij haalt ongeveer 30MB/s over gigabit en 7MB/s over wifi.

De reden dat ik op de Synology ben overgestapt is meer disks/GB's in RAID5, internettoegang via webdav en android-apps en snelle externe sata en usb3 aansluitingen.
Maar volgens mij zijn dat allemaal dingen die jij (nog) niet zoekt.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor Geert Huizing » ma jan 20 2014 6:47 pm

Maurits,
Dank voor je aanbod,
Wat voor schijven moet ik dan hebben voor de WD ?.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor MauritsD » ma jan 20 2014 6:52 pm

Bijvoorbeeld 2 van deze:
http://tweakers.net/pricewatch/305872/wd-green-wd10ezrx-1tb.html vanaf EU 47,=

Je kunt dan kiezen of je voor RAID1 gaat (1GB ruimte dubbel opgeslagen) of RAID0 (2GB ruimte, sneller maar niet dubbel)

Je kan natuurlijk ook voor 2x500GB of 2x2GB kiezen, afhankelijk van hoeveel ruimte je wilt.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Netwerkschijf (NAS)

Berichtdoor Tien » ma jan 20 2014 6:54 pm

Geert Huizing schreef:Maken jullie allemaal wel gebruik van deze functionaliteit ?.


Ikke wel ;-)
Photostation vind ik toch wel een leuke toevoeging als amateur-fotograaf, ook leuk dat oma met haar iPad er altijd bij kan.
Verder kan de PC uit omdat de NAS het downloaden, repareren en uitpakken doet. Dan nog films streamen.
Verder gebruik ik fanatiek het muziek gedeelte door de NAS met een USB Dac te koppelen aan mijn versterker. Bedienen met een app maakt het makkelijk en leuk.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten