Tethered schieten + software

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Tethered schieten + software

Berichtdoor Maud » wo feb 19 2014 2:46 pm

Hai,

Ik wil graag een opdracht gaan doen in combinatie met tethered schieten. Maar hoor verschillende verhalen over;
1. geen RAW bestanden op geheugenkaart (wil ik uiteraard wel)
2. combi met LR geeft vertraging

Wat is jullie ervaring en welke kabel en software kan ik het beste gebruiken voor goed, vertrouwd en snel resultaat?

Ik heb zelf een D700, Lightroom en latpop met USB3 aansluiting

Hoor het graag!

Groet
Maureen
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor jdgraaf » wo feb 19 2014 2:57 pm

Maureen,

Je hebt verschillende mogelijkheden.

Je kunt Lightroom gebruiken om tethered te schieten. Dit werkt naar mijn menig gewoon goed.
Wil je iets meer mogelijkheden dan kan je bijvoorbeeld ControlMyNikon gebruiken. (http://www.controlmynikon.com/).
Beiden gebruik ik naar tevredenheid.

Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor Johan1025 » wo feb 19 2014 3:11 pm

Phase Pro 7, ideaal
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025
Gebruikersavatar
Johan1025

Forumlid
Berichten: 558


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor dogo » wo feb 19 2014 3:14 pm

Met Lightroom en een lange USB kabel gaat het uitstekend. Ik heb deze kabel gekocht (heb ook een D700), koop er ev. gelijk 2 (1 reserve kan m.i. geen kwaad) dan heb je de verzendkosten er een beetje uit. Als je de kabel aangesloten op de mini USB poort van je D700 aansluit herkent je laptop het gelijk. Vervolgens even in Lightroom instellen in het menu (wijst zichzelf uit, is niet moeilijk) dat je Tethered gaat schieten en voila. Ja, de foto's komen bij Tethered schieten vanuit je camera rechtstreeks op je harde schijf en niet op de geheugenkaart van je camera maar ik zie het probleem daarvan niet, ben er eigenlijk zelfs blij mee.
Als je eenmaal portretten Tethered hebt geschoten, wil je nooit meer iets anders.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor Maud » wo feb 19 2014 3:22 pm

jdgraaf schreef:Maureen,

Je hebt verschillende mogelijkheden.

Je kunt Lightroom gebruiken om tethered te schieten. Dit werkt naar mijn menig gewoon goed.
Wil je iets meer mogelijkheden dan kan je bijvoorbeeld ControlMyNikon gebruiken. (http://www.controlmynikon.com/).
Beiden gebruik ik naar tevredenheid.

Jan


Jan,
merk je geen vertraging bij LR? en komen de foto's op je geheugenkaart of alleen op je laptop?


dogo schreef:Met Lightroom en een lange USB kabel gaat het uitstekend. Ik heb deze kabel gekocht (heb ook een D700), koop er ev. gelijk 2 (1 reserve kan m.i. geen kwaad) dan heb je de verzendkosten er een beetje uit. Als je de kabel aangesloten op de mini USB poort van je D700 aansluit herkent je laptop het gelijk. Vervolgens even in Lightroom instellen in het menu (wijst zichzelf uit, is niet moeilijk) dat je Tethered gaat schieten en voila. Ja, de foto's komen bij Tethered schieten vanuit je camera rechtstreeks op je harde schijf en niet op de geheugenkaart van je camera maar ik zie het probleem daarvan niet, ben er eigenlijk zelfs blij mee.
Als je eenmaal portretten Tethered hebt geschoten, wil je nooit meer iets anders.


Dogo,
een 2de is verstandig ;)
Heb je het zo ingesteld dat alles direct op je harde schrijf komt te staan? inclusief RAW?
Ik wil namelijk eerste goede selectie maken alvorens ik de geselecteerde ga bewerken in LR. Het tethered schieten is meer voor de eerste indruk en mogelijk wat aanpassen. Maak ook nieuwe catalogus aan voor deze opdracht
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor jdgraaf » wo feb 19 2014 3:27 pm

Maud,

Natuurlijk kost het 'even' voor de camera en de software om de foto op je computer en beeld te krijgen maar dus theoretisch zou je over een vertraging kunnen spreken t.o.v. alleen je camera gebruiken. In de praktijk... merk je hier niet zoveel van.
Je krijgt je bestanden ook gewoon in RAW (NEF) format op je hardeschijf en je kunt ook van te voren al tags etc voor ingesteld hebben zodat je 'opdracht' gelijk goed gemarkeerd e.d. staat in lightroom.

Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor dogo » wo feb 19 2014 3:31 pm

@Maud ik weet niet of je Lightroom zo kan instellen dat de foto's op je geheugenkaart komen én op je harde schijf, bij mij komen ze bij Tethered schieten alleen op de harde schijf, maar dat is voor mij perfect, meer heb ik niet nodig. Ik schiet alleen Raw dus dat is geen probleem blijkbaar.
Ja, ALLES komt op je harde schijf, maar dat is toch goed c.q. gewenst?
Vertraging tussen foto schieten en verschijnen van de foto op het beeldscherm van je laptop? Een fractie van een seconde, totaal niet ergerlijk. Tethered schieten met Lightroom is echt super simpel, mits je een USB kabel hebt.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor Maud » wo feb 19 2014 3:41 pm

Dank Dogo, we gaan morgen maar langs Kamera Express voor de kabel.
Nog een tip wbt merk en lengte of zit daar niet echt veel verschil in?
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor dogo » wo feb 19 2014 4:08 pm

Ik heb nooit naar merk gekeken, 5 m USB 2.0 Aansluitkabel USB A - USB mini B kan je wel niet overal kopen. Misschien is Kamera Express wel een stukkie duurder? Als je via die site bestelt en betaalt via Ideal, heb je het wrsch. morgen of uiterlijk overmorgen binnen. Ik zou niet korter gaan dan 5 m, heb in het weekend een shoot gedaan en die 5 meter was verrekte handig. Misschien 3 meter maar waarom zou je?
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor dotcat » wo feb 19 2014 4:22 pm

In de meeste gevallen is 5m ook het maximum als je geen gebruik wilt maken van een verlengkabel met versterker. Bij langere kabels treedt er teveel signaal verlies op waardoor de overdrachtssnelheid terug loopt of de verbinding verloren gaat.
Ik zou het dus bij 5m houden.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor dogo » wo feb 19 2014 4:46 pm

Zover ik weet bestaat er ook geen USB kabel langer dan 5 meter, althans ik heb het nooit gezien bij alle internet kabelwinkels die ik ken (en ik ken er een heleboel :wink: )
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor jdgraaf » wo feb 19 2014 4:49 pm

Weliswaar geen USB-Mini-usb kabel maar wel degelijk 10mtr ;-)
http://www.ebay.com/bhp/usb-cable-10m

Maar goed nu gaan we off-topic ;-)
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor Kees H » wo feb 19 2014 4:52 pm

10 m incl versterker/booster inderdaad
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 19 2014 5:56 pm

dogo schreef:Als je eenmaal portretten Tethered hebt geschoten, wil je nooit meer iets anders.

Ligt aan de intensiteit en snelheid wat je nodig hebt.
Met schoolfotografie portretten, wat ik veel heb gedaan, vind ik tethered te langzaam voordat je beeld op het scherm hebt. Ik gebruikte daarvoor de "video"-uitgang om het LCD-schermbeeld vergroot te zien op een TV-scherm. Met huidige camera's zou je daarvoor de HDMI-aansluiting kunnen gebruiken. Het staat dan op het scherm "binnen de seconde".
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Tethered schieten + software

Berichtdoor Maud » do feb 20 2014 2:08 pm

Ik ben al een grote stap verder en inderdaad het is wel lekker werken zo :)

Ontdek 2 problemen op dit moment;

1.
Ik zie dat mijn originele bestandsnaam vanuit camera niet meekomt met de import naar mijn laptop.
Hij maakt er de term Capture van??

Als ik dan de foto, die gewoon op geheugenkaart staan, bekijk hebben die wel originele naam (nummer zeg maar) maar die kan ik nu niet matchen met de foto's op mijn laptop.

Ik werk met LR en heb simpel via bestand - vastleggen via tethering bestandsnaam gekozen en een volgnummer.

2.
Connectie tussen laptop en camera valt wel eens weg. Ik weet dat ik gewend ben dat ik camera uit zet als ik niet aan het fotograferen ben. En om dan weer de connectie te krijgen is moeilijk. F12 (tethering starten) helpt dan ook niet meer.

Wat kan ik anders instellen?
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten