Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor Marten » wo feb 26 2014 8:39 pm

rbfoto.nl schreef:..Witbalans in Kelvin instellen en cameraprofiel wijzigen.
Dat kan met JPG niet, met NEF wel. Verder kun je alles op beiden toepassen.

Ok, dank je Ronald.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor Skippy » wo feb 26 2014 8:41 pm

ReneG schreef:4. Welke profiel kan ik het beste selecteren die match met het SD profiel van Nikon camera's?

Camera Standard. Zo makkelijk kan het zijn :wink2:
Ik gebruik voor bijna al mijn foto's Camera Neutral, een prima basis voor nabewerking.
Als het iets meer pit mag hebben gebruik ik Adobe Standard.
Maar de keuze van camera profielen is in de camera al heel persoonlijk, dus ook in Lightroom.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor Skippy » wo feb 26 2014 8:44 pm

ReneG schreef:8. Sidecar (XMP) files. Ik wil ze gebruiken, zijn er nog dwingende redenen om dat niet te doen?

Als je het web leest is de ene helft een fervent voorstander van sidecars in LR en de andere helft tegenstander.
Nadeel is trager wegschrijven, voordeel is extra zekerheid (opslag edits niet afhankelijk van catalogus).
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor Skippy » wo feb 26 2014 8:53 pm

ReneG schreef:3. Zijn er andere zaken waar ik op moet letten bij import van BESTAANDE foto's?

Een foto bestaat toch altijd? Je importeert vanaf (externe) schijf of vanaf een geheugenkaartlezer of m.b.v. een USB-kabel vanaf een camera. Voor Lightroom is daar geen verschil in. Maar van tevoren nadenken over de Trefwoorden structuur is belangrijk. Achteraf toevoegen van Trefwoorden is een hels karwei. Hetzelfde geldt voor evt. hernoemen van bestanden. Ik gebruik bij import een prefix voor het cameratype. Nikon Df, dus DF-xxxx, Fuji X100, X100-xxxx etc. De beste tip is koop een goed boek en lees het hoofdstuk over Importeren een aantal keren door en vergewis je er van dat je alle parameters kent en begrijpt wat ze doen.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor ReneG » wo feb 26 2014 11:13 pm

Skippy schreef:
ReneG schreef:1. Importeert Lightroom mijn originele tags, sterren en evt. kleurcodes?


Nee. Maar daar valt toch wel een mouw aan te passen door in CNX2 je bestanden per aantal sterren te exporteren naar submappen en vanuit deze submappen in Lightroom te importeren en daar het aantal sterren opnieuw in te stellen. Eventueel dan de bestanden verder in Lightroom kopiëren of verplaatsen naar een kopie mappenstructuur zoals je die gewend was.


Bedankt voor de reactie.

Maar... het gaat over 20.000 NEF's verdeeld over 5 ster categorieën, verdeeld over 700 directories... Dan moet ik die actie 5x700 keer uitvoeren. :shock: Dat gaat hem niet worden. Maar het moet wel, want die sterren zijn het belangrijkste element uit mijn catalogisering. Het verbaast me overigens wel, die sterren rating is een standaard file property op windows en niet iets van NX2 zelf. Het verbaast me zeer dat Adobe dat niet herkent.

Edit: Ik heb de .xmp's even bekeken. Het zijn ascii bestanden (beetje XML achtig). Ik denk dat ik maar iets moet programmeren wat de ratings uit de NEF's trekt en in de .xmp's zet. Voorwaarde is echter wel dat alle bestanden een .xmp hebben. Kijken of ik dat kan forceren.

Edit2: Ik heb net een artikel gevonden dat stelt dat Lightroom de labels wel herkent, maar alleen tijdens import. Oftewel:
1. Als je een NEF importeert die de rating al heeft vóór imprt zou Lightroom deze moeten behouden.
2. Als je een rating toepast op een al geïmporteerde NEF, zal hij de rating NIET meer meenemen.

Dat moet dus op het lijstje om te testen (tenzij iemand anders zin heeft om dat te doen, bij mij wordt het het weekend).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor ReneG » wo feb 26 2014 11:15 pm

Skippy schreef:
ReneG schreef:3. Zijn er andere zaken waar ik op moet letten bij import van BESTAANDE foto's?

Een foto bestaat toch altijd? Je importeert vanaf (externe) schijf of vanaf een geheugenkaartlezer of m.b.v. een USB-kabel vanaf een camera. Voor Lightroom is daar geen verschil in. Maar van tevoren nadenken over de Trefwoorden structuur is belangrijk. Achteraf toevoegen van Trefwoorden is een hels karwei. Hetzelfde geldt voor evt. hernoemen van bestanden. Ik gebruik bij import een prefix voor het cameratype. Nikon Df, dus DF-xxxx, Fuji X100, X100-xxxx etc. De beste tip is koop een goed boek en lees het hoofdstuk over Importeren een aantal keren door en vergewis je er van dat je alle parameters kent en begrijpt wat ze doen.


Het gaat er niet om of de foto's bestaan, ik bedoel foto's die niet nieuw zijn bij de bulk import bij de eerste migratie naar LR.

Maar je zegt wel iets nuttigs: Je gebruikt een camera prefix. Kan LR2 niet zoeken op de EXIF informatie, daar zou dat toch ook in moeten zitten?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor ReneG » wo feb 26 2014 11:17 pm

Skippy schreef:
ReneG schreef:4. Welke profiel kan ik het beste selecteren die match met het SD profiel van Nikon camera's?

Camera Standard. Zo makkelijk kan het zijn :wink2:
Ik gebruik voor bijna al mijn foto's Camera Neutral, een prima basis voor nabewerking.
Als het iets meer pit mag hebben gebruik ik Adobe Standard.
Maar de keuze van camera profielen is in de camera al heel persoonlijk, dus ook in Lightroom.


Profielkeuze op Nikon ken ik, het ging me om de instelling in LR. De profielen zijn dus 'universeel' voor de Nikon camera's en niet specifiek? E.g. als ik Standard gebruik op de D300s en D7100 kan ik in principe hetzelfde profiel gebruiken voor beiden?

In het verlengde hiervan: Heb je nog speciale andere zaken die je bij import toepast, zoals een standaard verscherping? en zoja wat zijn die instellingen dan? Een screencap of zo kan al heel verhelderend zijn. Alvast bedankt voor eventuele hulp.

PS: Ik ga met de demo aan de slag, dit is pas het vooronderzoek. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor Patrick » wo feb 26 2014 11:19 pm

Skippy schreef:
ReneG schreef:1. Importeert Lightroom mijn originele tags, sterren en evt. kleurcodes?


Nee. Maar daar valt toch wel een mouw aan te passen door in CNX2 je bestanden per aantal sterren te exporteren naar submappen en vanuit deze submappen in Lightroom te importeren en daar het aantal sterren opnieuw in te stellen. Eventueel dan de bestanden verder in Lightroom kopiëren of verplaatsen naar een kopie mappenstructuur zoals je die gewend was.

Dat is apart. Ik geef mijn kleuren en sterren meestal eerst in View NX. Daarna bepaal ik waar ik verder ga. Dat kan Capture NX of Lightroom worden. In LR worden de sterren en kleuren dus WEL overgenomen. Je hebt alleen wat minder kleurtjes om uit te kiezen in LR. Daar houd ik rekening mee met het kleurtjes zetten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor ReneG » do feb 27 2014 12:20 am

Patrick schreef:
Skippy schreef:
ReneG schreef:1. Importeert Lightroom mijn originele tags, sterren en evt. kleurcodes?


Nee. Maar daar valt toch wel een mouw aan te passen door in CNX2 je bestanden per aantal sterren te exporteren naar submappen en vanuit deze submappen in Lightroom te importeren en daar het aantal sterren opnieuw in te stellen. Eventueel dan de bestanden verder in Lightroom kopiëren of verplaatsen naar een kopie mappenstructuur zoals je die gewend was.

Dat is apart. Ik geef mijn kleuren en sterren meestal eerst in View NX. Daarna bepaal ik waar ik verder ga. Dat kan Capture NX of Lightroom worden. In LR worden de sterren en kleuren dus WEL overgenomen. Je hebt alleen wat minder kleurtjes om uit te kiezen in LR. Daar houd ik rekening mee met het kleurtjes zetten.


Gelukkig, die kleuren kan ik missen, die sterren kan ik niet missen. Ik ga er dit weekend wel achter komen. Thx!
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor Skippy » do feb 27 2014 9:58 am

ReneG schreef:Maar je zegt wel iets nuttigs: Je gebruikt een camera prefix. Kan LR2 niet zoeken op de EXIF informatie, daar zou dat toch ook in moeten zitten?

Natuurlijk kan Lightroom op Exif info als type camera zoeken. Ik gebruik meerdere merken en typen camera's en vind het makkelijk om "aan de voordeur" de bestanden te kenmerken. Bovendien voorkom ik op deze manier doublures van bestandsnamen voor mijn Fuji X20 en X100.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor Skippy » do feb 27 2014 10:04 am

ReneG schreef:Maar... het gaat over 20.000 NEF's verdeeld over 5 ster categorieën, verdeeld over 700 directories... Dan moet ik die actie 5x700 keer uitvoeren. :shock: Dat gaat hem niet worden.

Ik begrijp dat je met CNX2 of ViewNX2 altijd op directoryniveau foto's moet selecteren en dat dit niet op het hoogste niveau van je fotomap kan?
Ik neem aan dat je per shoot een nieuwe directory aanmaakt? Dus met 15 jaar digitale fotografie ca. 45 per jaar?
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor ReneG » do feb 27 2014 11:19 am

Skippy schreef:
ReneG schreef:Maar... het gaat over 20.000 NEF's verdeeld over 5 ster categorieën, verdeeld over 700 directories... Dan moet ik die actie 5x700 keer uitvoeren. :shock: Dat gaat hem niet worden.

Ik begrijp dat je met CNX2 of ViewNX2 altijd op directoryniveau foto's moet selecteren en dat dit niet op het hoogste niveau van je fotomap kan?
Ik neem aan dat je per shoot een nieuwe directory aanmaakt? Dus met 15 jaar digitale fotografie ca. 45 per jaar?


Dat klopt, bij mijn weten kan dat in CNX2 niet recursief. Zelfs wanneer dat wel kan dan nog kan het slechts naar 1 map tegelijk, dus dan komt alles in 1 map terecht. Ik begrijp overigens dat Lightroom daar op zich wel mee om kan gaan. Toch wil ik een scheiding in foldernamen aanhouden om 2 redenen:
- OS'en worden met grote hoeveelheden bestanden in 1 directory op termijn altijd traag, ook
- Ik wil een folderstructuur behouden om in dat opzicht onafhankelijk te kunnen blijven van welke tool dan ook. (Ik heb wel eens iemand gezien die geen enkele structuur meer in zijn folders had en alles met catalogisering deed. Dat is wel een ramp als je catalogus kapot gaat of je tool verdwijnt.)

Voor wat betreft de getallen, 8 jaar fotografie met bijna 100 onderwerpen per jaar (waarbij ik nogal eens 5 onderwerpen op 1 dag doe). Alleen in 2013 heb ik dat aantal door omstandigheden niet meer gehaald, maar het is veel...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor ReneG » do feb 27 2014 11:21 am

Skippy schreef:
ReneG schreef:Maar je zegt wel iets nuttigs: Je gebruikt een camera prefix. Kan LR2 niet zoeken op de EXIF informatie, daar zou dat toch ook in moeten zitten?

Natuurlijk kan Lightroom op Exif info als type camera zoeken. Ik gebruik meerdere merken en typen camera's en vind het makkelijk om "aan de voordeur" de bestanden te kenmerken. Bovendien voorkom ik op deze manier doublures van bestandsnamen voor mijn Fuji X20 en X100.


Ok, handig om de achterliggende reden te weten. Ik los dat zelf op met de bestandsnamen die uit de camera komen. Dus geen DSC maar D71... bijvoorbeeld. Ook om niet afhankelijk te worden van EXIF/catalogussen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor ReneG » do feb 27 2014 11:24 am

Skippy schreef:
ReneG schreef:De beste tip is koop een goed boek en lees het hoofdstuk over Importeren een aantal keren door en vergewis je er van dat je alle parameters kent en begrijpt wat ze doen.


Ik doe dat zelf via de filmpjes van Adobe, website etc. Dit is echter pas de voorbereiding, in het weekend gaat de trial erop.

Ik heb me de afgelopen 2 avonden overigens even kwaad gemaakt en mijn hele folderstructuur van 8 jaar geherorganiseerd. Exports gescheiden van de originelen, foldernamen rechtgetrokken (tot 2008 deed ik het iets anders dan nu) etc. etc. Kostte me uiteindelijk bijna 10 uur werk... Nu maar hopen dat ik met LR5 een preset kan maken die dicht genoeg bij NX2 komt, daar kom ik dit weekend wel achter. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)

Berichtdoor ReneG » do feb 27 2014 11:28 am

Nog even een idee wat ik nu heb over de catalogussen. Ik heb nu dus een opzet als volgt:

1. Map met de 'originele' foto's (veelal NEF's), georganiseerd per jaar.
2. Map met 'exports'. Hierin worden de beste foto's en uitgeleverde/gepubliceerde foto's permanent bewaard als JPG en soms TIFF. Zowel om makkelijk te zien wat uitgeleverd is én om de beste foto's, onafhankelijk van bewerkingstools. Dit is natuurlijk een subset.

Dit zijn dus 2 aparte mappen. Mijn plan is op dit moment om 2 catalogi te maken:
- Eentje voor de originelen. Indien deze te groot wordt kan ik dit nog opsplisten per jaar.
- Eentje voor de exports. Dit is puur bedoeld om die subset makkelijk te kunnen doorzoeken, ik ga naar niets in bewerken, los misschien van wat aanpassingen t.b.v. levering naar anderen (denk aan een aangepaste copyright of zo).

Op deze manier kan ik de exports eenvoudig doorzoeken maar wordt ik niet opgescheept met doublures. Op deze catalogus zou ik eventueel dan ook nog stacking aan kunnen zetten.

Is dat een haalbaar plan of ziet iemand daar nog beren op de weg?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten