Mac - Welke anti-virus software?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor Drikus70 » za aug 02 2014 5:05 pm

Ik werk nog niet zo heel lang met een Mac en heb geen ervaring met anti-virus software op een Mac.
Ben daarom benieuwd welke anti-virus software (en evt malware software) jullie gebruiken en waarom.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor emiel » za aug 02 2014 5:08 pm

Geen, is nog steeds niet echt nodig.

Ajuus
Emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor jfbat » za aug 02 2014 5:12 pm

Ook geen. Tot op heden zijn er nog geen virussen voorgekomen die zonder stommiteit van de gebruiker geinstalleerd kunnen worden. Het is wel steeds meer oppassen dat je bijvoorbeeld geen zaken installeert van vreemde bronnen en ook niet zomaar overal op "ok" klikt. Maar dat is in zijn algemeenheid "common sense".
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor bcvthul » za aug 02 2014 5:13 pm

Ook Op mijn mac's nooit anti-virus software nodig gehad...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor André » za aug 02 2014 5:33 pm

Hier ook niet. Ik vraag me af of er wel een antivirus pakket bestaat voor de mac omgeving.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor MartijnM » za aug 02 2014 5:54 pm

Antwoorden als 'niet nodig' zijn onzin! Google maar eens... Het is inderdaad 'lastig' voor een virus/worm/oid om een Mac zelfstandig te besmetten, maar deze vermommen zich nogal eens als een legitiem stuk software zodat de gebruiker toestemming geeft voor installatie :-(

Sophos is degene die je wilt hebben. Zeer gerespecteerd in de (zakelijke) markt en gratis voor Mac-gebruikers.

Werk trouwens voor een wereldwijd IT bedrijf en daar word Sophos ook veel gebruikt.
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor Faiz » za aug 02 2014 5:56 pm

En jawel, Sophos heeft een gratis antivirus pakket voor de Mac. Ik vind hem prima werken. Op mijn Mac komt ook mijn zakelijke (eigen bedrijf) mail binnen, daar zitten soms trojans tussen, die worden er feilloos eruit gehaald en vernietigd.

Linkje: https://secure2.sophos.com/en-us/produc ... nload.aspx
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor jfbat » za aug 02 2014 5:59 pm

MartijnM schreef:Antwoorden als 'niet nodig' zijn onzin! Google maar eens... Het is inderdaad 'lastig' voor een virus/worm/oid om een Mac zelfstandig te besmetten, maar deze vermommen zich nogal eens als een legitiem stuk software zodat de gebruiker toestemming geeft voor installatie :-(

Wat ik zei: geen zaken installeren van vreemde bronnen. De troyans en dergelijke die bekend zijn, zaten alle verstopt in softwaredownloads die je op kon halen via niet officiele wegen.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor MartijnM » za aug 02 2014 6:01 pm

Kan anders ook gewoon in de mail binnenkomen hoor. Maar je hoeft van mij geen anti-virus te draaien! Iedereen zo z'n voorkeuren. Ik heb in ieder geval genoeg virus/worm/trojan leed om mij heen gezien dat ik wel dit (gratis) pakket draai.
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor jfbat » za aug 02 2014 6:08 pm

Ik klik nooit zomaar bijlagen in mails open. Ik moet de afzender kennen en dan ook nog weten dat hij/zij een bijlage stuurt.

Belangrijk om te weten: ook met anti-virussoftware ben je niet 100% safe. Ze lopen altijd net een stapje achter: een virus kan pas bestreden worden, als het bekend is en dus al rondwaart. Het gevaar is dat mensen denken dat ze wél safe zijn, de antivirussoftware waakt immers, en vervolgens basisveiligheidsregels vergeten.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor M@rcel » za aug 02 2014 6:16 pm

Blijkbaar heb ik al jaren geluk; zowel op mijn windows (5 jaar) als op mijn mac (sinds 1 jaar) geen antivirus programma geïnstalleerd gehad en nooit problemen mee gemaakt. Vindt de anti-virus marketing dan ook handig inspelen op een irrationele eigenschap van een mens; angst.

Zou me niets verbazen als de leveranciers van de pakketten een aandeel hebben om de markt levend te houden.

Kortom, ik vindt het onnodig als particulier.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor ArjanL » za aug 02 2014 6:24 pm

ClamXav is gratis.
Ik gebruik een Intego suite (av, back-up, firewall)
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor MartijnM » za aug 02 2014 6:36 pm

Tja, nog nooit brandschade gehad, dus ik denk dat verzekeringsmaatschappijen inspelen op angst en een aandeel hebben in de branden?

Iedereen moet het zelf weten, maar verkoop geen onzin
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor bjornc » za aug 02 2014 6:38 pm

In principe heb je vanwege het lage aantal bestaande virussen dusdanig weinig kans op besmetting, dat een anti-virus doorgaans meer last dan gemak brengt.
Waar anti-virussen wel goed voor zijn; Stel dat jij een mail van een windows bron krijgt op je mac, en deze doorstuurt naar een andere windows computer.
Als hier dan een virus in zit, dan kan je mac deze eruit filteren.

Anderzijds vind ik; windows gebruikers moeten maar voor hun eigen anti-virus zorgen.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Berichtdoor MartijnM » za aug 02 2014 6:47 pm

Wat velen niet schijnen te beseffen is dat juist omdat OSX als heel veilig kan worden beschouwt, malware makers zich vaak richten om 3rd party software als Adobe, Java e.d.

Voorbeeld? Flashback trojan; meer dan 600.000 geïnfecteerde Macs. Zelfs waarschuwingen van Apple (http://support.apple.com/kb/HT5244)...

Do you feel lucky punk? Do you? ;-)
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten