Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera?

Berichtdoor Wilci » do sep 18 2014 11:20 am

Hier onder een citaat van D.Haaksma over de eenmalige gebeurtenis van het falen van de camera tijdens een shoot.

Ik ben wel benieuwd wie het ook wel eens is overkomen dat zijn Nikon hem/haar op het moment suprême in de steek liet en moest terugpakken op de back-up. Waarschijnlijk leeft dit soort kleine "trauma's" nog wel in een herinnering. :wink:

D. Haaksma schreef:Dan ben je wel zo blij dat je kan terugpakken of naar wat "minder" maar wel door kunt gaan.

Bij een kleine storing in de D700 ( één keer voorgekomen en heeft verder niet meer voorgedaan) zag de camera de accu niet meer, of zoiets.
Ik kon toen teruggrijpen op mijn P7100, een heel aardig stapje terug, maar evengoed was ik al dolblij dat ik (wel behoorlijk gehandicapt) op dat moment kon doorgaan met het afronden van de wat meer eenvoudige - algemene opnamen.


Aanvulling:
ATOR schreef:Misschien dat je je vraag wat breder moet stellen omdat niet iedereen een back-up camera heeft. Iets als: Hoe vaak heeft je camera je in de steek gelaten (tijdens een shoot).
Laatst gewijzigd door Wilci op do sep 18 2014 12:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor Cyrus » do sep 18 2014 11:22 am

Nog nooit meegemaakt.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor Cees » do sep 18 2014 11:29 am

Ik ook nog nooit, gelukkig.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor ATOR » do sep 18 2014 11:32 am

Misschien dat je je vraag wat breder moet stellen omdat niet iedereen een back-up camera heeft. Iets als: Hoe vaak heeft je camera je in de steek gelaten (tijdens een shoot).

Ik heb ooit een D200 gehad die crashte tijdens een shoot en vervolgens niets meer deed. Bij het Nikon service center bleek dat de grafische print vervangen moest worden.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wel eens is overkomen

Berichtdoor gijs sandberg » do sep 18 2014 11:56 am

Beste W,

Ja, waarschijnlijk wel, maar ik heb geen concrete herinneringen aan het compleet falen van een kamera (of klink ik nu erg oud :oohh: ).
Je moet natuurlijk ook de inspanning (geld, sjouwen) afwegen tegen de risico's en/of gevolgen van een mogelijk falen.
Bij voorbeeld:
Een verantwoordelijke huwelijks-fotograaf zal niet op pad gaan zonder een backup...

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do sep 18 2014 1:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor Johan v. V. » do sep 18 2014 12:29 pm

Tijdens een fotoreis op IJsland liet ik m'n D7000 vallen :oops: . Gelukkig de laatste dag, want hij was onherstelbaar beschadigd. Ik had geen back-up bij me, maar kon wel een D90 lenen van iemand die deze als back-up had meegenomen. Ik kan je vertellen dat je daar dan super blij mee bent. Moraal van dit verhaal: als je zelf geen back-up mee wilt sjouwen, zorg dan dat een ander het voor je doet :wink: !
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor ReneG » do sep 18 2014 1:05 pm

Eén keer nodig gehad om soortgelijke redenen als D. Haaksma, camera reageerde ineens niet meer. Een dag later was het 'weg' en het is nooit meer voorgekomen.

Het punt is denk ik dat je op dat moment wel kunt proberen het probleem op te lossen, maar dat kost tijd. Als je een (tijds)kritische opdracht hebt mis je misschien momenten. En het vertrouwen in je apparatuur kan op dat moment ook een deuk hebben opgelopen (= stress). Ik zoek dan liever thuis het probleem rustig uit en ga door met de 2e camera.

Overigens gebruik ik mijn 'backup' camera veel meer als '2e' camera bij evenementen dan als backup. Eentje met tele, de andere met groothoek of standaardzoom. Als je vaak wilt/moet wisselen erg handig. En bij vliegtuigfotografie heb ik dan één camera met een 70-200 (voor formaties etc.) en eentje met de 300mm f/4 voor individuele vliegtuigen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor Tzigane » do sep 18 2014 1:24 pm

Ik heb gelukkig nooit hoeven terug te vallen op een backup.

Op bruiloften neem ik uiteraard 2 camera's mee. (sterker nog, ik werk vaak met een tweede fotograaf)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor plincky » do sep 18 2014 2:09 pm

Nog nooit, nu werk ik al een tijdje niet meer met een back-up. Ik doe geen bruiloften en werk wat ik doe kan altijd eigenlijk andere keer nog een keer. Tevens krijg ik er zeker niet genoeg voor om een 2de D800 ernaast te houden. En om nou een goedkopere andere ernaast te gaan houden heeft niet zoveel zin denk ik. Ga ook niet een tweede camera in mijn tas stoppen die ik toch nooit ga gebruiken. Je zou dan ook een tweede objectief van alles moeten hebben. Kan natuurlijk zijn dat camera objectief combi een keer laten vallen.
Als je pro bent en je inkomsten ervan af hangt dan is dit geen discussie natuurlijk.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor Léon Obers » do sep 18 2014 2:14 pm

Het is veeleer de vraag of men het zich kan veroorloven om geen back-up camera te hebben (of gemis van andere back-up spullen) in geval van een storing of mankement, en welke impact dat kan hebben in verlies van opdrachten, goodwill / goede naam, of extra energie / geld wat het kost bij het niet kunnen hervatten van de fotografie, of het later alsnog opnieuw moeten beginnen van een opdracht en maken van foto's.

Een hobbyfotograaf die voor zijn plezier wat foto's maakt, heeft eigenlijk nauwelijks last of gemis als een camera het niet doet, als enkel een rottig gevoel dat die eraan overhoudt als hij op een gegeven moment niet verder kan. Het wordt al vervelender als die een dure reis heeft, en op reis doet de camera het ineens niet meer. De impact bij mensen die in opdracht werken, het maken van trouwreportages etc. ligt heel wat gevoeliger. Daar is het "onvergeeflijk" als een fotograaf zich niet heeft ingedekt op apparatuurstoringen voor dergelijke evenementen.

Fotografen die bijv. modellenfotografie doen, daarbij (duur) betaalde modellen, crew en locaties voor een shooting hebben ingehuurd, is de financiële strop al gauw meer als die niet vooruit kan, dan wat een back-up camera kost.

Dat zijn de afwegingen die iemand moet maken in het wel of niet extra aanschaffen van back-up materiaal.

Door de jaren heen heb ik meermalen terug moeten grijpen naar back-up camera's, lenzen, flitsers (+ flitsbuizen), met daarnaast doorlopende wisselingen van "gebruiksmaterialen" zoals halogeen instellampen, zekeringen e.d.

Wat ik me globaal voor de geest kan halen waarbij moest worden teruggegrepen naar back-up materiaal of ander gebruikte systemen.
- 2x vallen van de camera (Mamiya 6x7 cm camera) bij studiofotografie ----> verdergaan met ander systeem
- 2x kapotte sluiter Canon EOS camera bij schoolfotografie ----> verdergaan met back-up camera
- meermalen falen van nieuwe flits-apparatuur van "Beam" studioflitsers. Had ik geen back-up van. Moest opdrachten meermalen afbreken (heel vervelend ook op locatie), en later alsnog hervatten. Na een jaar geregeld op en neer rijden naar de service in Leerdam was de maat vol, en heb ik de apparatuur met relatief veel afschrijving van de hand gedaan, en ben ik overgestapt op Broncolor.
- 1x Broncolor sluiting in flits lampstekker (met knal en steekvlam, stekker / contact volledig verbrand) ----> verdergaan met andere lampkoppen en Broncolor flits-aggregaten
- 1x Broncolor kapotte flits-Elco's ----> verdergaan met andere lampkoppen en Broncolor flits-agregaten, kapot aggregaat ingeruild voor een nieuw aggregaat.
- 1x wisselen op locatie (schoolfotografie) naar reserve flitsbuis / lampkop, omdat flitsbuis "te oud" was en tussendoor teveel ging weigeren bij het relatief laag ingestelde flitsvermogen (bij hoger ingesteld vermogen werkt het dan nog wel).
- meermalen weigerende Sinar sluiter, kon nog wel vooruit, maar had wel service nodig.
- kapotte centraalsluiter van één lens Mamiya, ----> verdergaan met ander objectief
- doorgebrande X-contacten van ik dacht Mamiya-lenzen (door te hoge ontsteekspanning flitsers ??) ----> verdergaan met ander objectief

Bij werk bij studio elders:
- kapotte flits-Elco's ----> verdergaan met andere lampkoppen en Broncolor flits-agregaten,
- kapotte centraalsluiters Zeiss lenzen Hasselblad ----> verdergaan met ander objectief
- Meeste impact had wel de volgende storing m.b.t. een digitale achterwand voor op een Hasselblad
viewtopic.php?p=379687#p379687
Lezen onderaan het laatste gele aangehaalde blok: Daar weet ik nog wel een mooie van.
Waarbij "om verder te kunnen" telefonisch een nieuwe MAC werd besteld en per taxi afgeleverd, een half uur voordat Photal Wijchen een andere digitale demo-achterwand kwam brengen zodat toch met de fotoproductie kon worden verdergegaan. Na twee demo-achterwanden verder met eveneens storingen heb ik de eerste achterwand zelf maar opengemaakt en eraan gesleuteld. Die heeft het daarna nog pakweg 2-3 jaar gedaan.

Op vakantie:
- weigeren / blokkeren en volledig "vast" van camerafuncties Nikon D1x ergens tegen het eind van de vakantie.
Na een week thuis, proberen en proberen, ineens storing weer opgeheven.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do sep 18 2014 3:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor Cyrus » do sep 18 2014 3:05 pm

ATOR schreef:Misschien dat je je vraag wat breder moet stellen omdat niet iedereen een back-up camera heeft. Iets als: Hoe vaak heeft je camera je in de steek gelaten (tijdens een shoot).


Nog nooit.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor Gerard de Zwaan » do sep 18 2014 3:20 pm

Buitenom dat ik geen tweede camera heb heeft mijn camera nog nooit problemen gehad.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor sterremuur » do sep 18 2014 3:26 pm

Ik zag vorige week op een bijeenkomst waar ik de foto's zou maken de batterijspanning wel dramatisch dalen.
Dus ik zette de camera tussen de foto's steeds maar uit.
Gelukkig gered. Reservebatterij vergeten....
Gebruikersavatar
sterremuur

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Haren Gn.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor plincky » do sep 18 2014 3:29 pm

Die moet je ook opgeladen meenemen :wink:
Het gaat hier meer om een camera en niet zozeer over kleine randapparatuur.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe vaak heb je terug moeten vallen op je back-up camera

Berichtdoor Jos » vr sep 19 2014 11:08 am

Nooit meegemaakt.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten