Aanschaf nwe computer vragen.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Willem Focus » wo okt 15 2014 4:38 pm

Beste NCN'rs

Ik lijk toe te zijn aan een andere computer.
Voordat ik geld ga uitgeven wil ik echter wat dingen weten, want zelf ben ik niet echt een computeraar.
Waarvoor ik hem wil gaan gebruiken is uiteraard fotobewerking. Gamen doe ik helemaal niet. Ik wil mijn foto's eigenlijk extern op gaan slaan, dus overweeg ook zoiets als een NAS aan te schaffen.
Ik gebruik Lightroom als bewerkingssoftware.

Nu vind ik zo'n grote zoemende kast van een desktop niet echt heel erg fijn, dus overweeg de overstap naar Apple IMac.
Ik wil een echt goed scherm en een redelijk vlotte processor.

Mijn vragen:
1. Zijn de schermen van Apple echt goed ?
2. Is een 2,9-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,6 GHz wel afdoende
3. Is 8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB als geheugen te weinig en moet ik naar 16 toe ?
4. Wat is het voordeel van Fusion drive t.o.v. een 5400-rpm seriële ATA schijf van 1 TB

Mijn budget is niet van elastiek.....

Ik hoor graag jullie mening.......Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Vincent » wo okt 15 2014 4:56 pm

Willem Focus schreef:3. Is 8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB als geheugen te weinig en moet ik naar 16 toe ?
4. Wat is het voordeel van Fusion drive t.o.v. een 5400-rpm seriële ATA schijf van 1 TB


Bedenk wel dat je de harde schijf in een iMac achteraf kunt vervangen/upgraden. Het geheugen niet aangezien dat in de nieuwste generaties niet in geheugenslots zit maar direct op het moederbord is gesoldeerd...

Aan de andere kant heb je bij normaal gebruik meer dan genoeg aan 8GB, mijn Lightroom komt zelfs bij intensief gebruik (met grote bibliotheken) nooit in de buurt daarvan. Voorlopig ga je dus niet meer nodig hebben dan 8GB als ik jouw verhaal lees. Dan is meer de vraag of je dat in de nabije toekomst wel nodig gaat hebben... ik heb zekerheidshalve wel gewoon 16GB in mijn macbook laten zetten. Je weet nooit :wink:

Performance met een flash HD is wel vele malen hoger dan bij een 5400-rpm schijf. Dat ga je op alle vlakken merken!

Maar als je tussen de twee moet kiezen dan zou ik nu 16GB erin zetten en zien of 5400rpm voor jou werkbaar is. Zo niet dan kun je dat later upgraden. Als je toch vanaf de NAS gaat werken dan verlies je al aanzienlijk in performance en zou ik die SSD lekker laten voor wat het is :wink2:
Laatst gewijzigd door Vincent op wo okt 15 2014 4:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor PdeBie » wo okt 15 2014 4:57 pm

Voor fotobewerking wordt een iMac veel gebruikt, maar er zijn ook vele fotografen die een Mac pro kopen en daar schermen van bijvoorbeeld Eizo op aansluiten. Wat daar de beweegredenen voor zijn weet ik niet. Ik weet ook niet bijvoorbeeld of de schermen van een iMac te kalibreren zijn, al ga ik er vanuit dat dit geen probleem is.

Ten opzichte van uw opmerking van de zoemende kasten:
Er zijn tegenwoordig hele stille kasten voor desktop pc's te krijgen.
Zelf heb ik een Coolermaster CM 690 II advanced kast. Met gebruik van de juiste fans is deze kast doodstil. En zo zijn er nog vele modellen beschikbaar.

Ik zou persoonlijk mijn geld investeren in een degelijkere monitor in combinatie met een goedkopere Windows PC met voldoende werkgeheugen (12GB) en een degelijke processor.

Ik weet niet in hoeverre Lightroom gebruik maakt van de videokaart, dus in hoeverre u daar in moet investeren. Sommige software maakt namelijk vooral gebruik van de processor in plaats van de videokaart, terwijl andere software dit juist andersom doet. Maar wellicht dat er hier mensen zijn die weten hoe Lightroom hiermee om gaat.
PdeBie



Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor CaptainHook » wo okt 15 2014 7:25 pm

FYI

Lightroom performance:

http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/opt ... troom.html

En nee, tot op heden gebruikt LR (i.t.t. Photoshop) geen GPU acceleratie.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor PdeBie » vr okt 17 2014 10:39 am

Is een Mac mini met een fatsoenlijke monitor een optie?

http://tweakers.net/nieuws/99097/mac-mi ... -euro.html
PdeBie



Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Cyrus » vr okt 17 2014 10:53 am

Ik heb de MacMini verkozen boven de iMac, om flexibel te blijven qua beeldscherm. Plus dat de MacMini eenvoudiger te upgraden is. In mijn MacMini heb ik zelf 16GB RAM en een SSD toegevoegd (de oorspronkelijke HD is nu 2e schijf) en dat was een simpel klusje. De huidige iMacs zijn nauwelijks achteraf nog te upgraden, sowieso RAM is achteraf niet meer aan te passen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor justme » vr okt 17 2014 11:13 am

een nieuwe 27" iMac, met Retina 5K scherm, 2880 pixels in de hoogte!! ;) Wat wil je nog meer, behalve een hele sterk elastiek? ;)

heb trouwens ook een Mac mini, met 16 GB en een SSD, superstil en lekker klein.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor PdeBie » vr okt 17 2014 11:27 am

Cyrus schreef:Ik heb de MacMini verkozen boven de iMac, om flexibel te blijven qua beeldscherm. Plus dat de MacMini eenvoudiger te upgraden is. In mijn MacMini heb ik zelf 16GB RAM en een SSD toegevoegd (de oorspronkelijke HD is nu 2e schijf) en dat was een simpel klusje. De huidige iMacs zijn nauwelijks achteraf nog te upgraden, sowieso RAM is achteraf niet meer aan te passen.


Hoe vlot werken Photoshop en Lightroom op die MacMini?
PdeBie



Onderwerp:

Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Cyrus » vr okt 17 2014 11:46 am

Heel vlot, bewerkingen gaan zonder merkbare vertragingen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor PdeBie » vr okt 17 2014 12:03 pm

Dat is heel interessant dan :)

http://store.apple.com/nl/buy-mac/mac-mini

De goedkoopste versie begint al bij € 519 en de duurste is € 1019.
Ik ga er vanuit dat Willem al een monitor etc. heeft, dus dat zou geen probleem moeten zijn (tenzij de monitor geen hdmi aansluiting heeft, maar daar zijn adapters voor te krijgen).
PdeBie



Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor CaptainHook » vr okt 17 2014 1:49 pm

Willem Focus schreef:...
Nu vind ik zo'n grote zoemende kast van een desktop niet echt heel erg fijn, dus overweeg de overstap naar Apple IMac.
Ik wil een echt goed scherm en een redelijk vlotte processor.
...


Ik zie heel veel fruitige fanboys hun appeltjes voorkeur spuwen, maar Willem Focus heeft zich imho niet specifiek voor het één of het ander uitgesproken. Slechts een aantal vragen c.q. eisen geponeerd.

En de eis van een goed scherm en snelle CPU/GPU zijn heel erg subjectief. Want hangt erg af van de gebruikte software c.q. wat vindt iemand snel? DE beperkende factor zal ongetwijfeld het budget vormen c.q. de verdeling van dat budget over de diverse componenten. Er van uit gaande dat er geen s/w licenties meer bijkomen voor al dan niet specifieke (betaalde)fotografische s/w.

En wat is een goed scherm? Hoort daar calibratie al dan niet bij? Speelt mat/spiegeling een rol? Wil iemand een zo hoog mogelijke resolutie? Zo vind ik zelf die trend van beperkte resolutie in vertikale richting een complete ramp; je blijft scrollen. :thumbdown: Het is juist lastig (en vaak duurder) om een goed calibreerbaar scherm, met een goede en consistente kleurweergave (dus in ieder geval IPS technologie) te vinden met voldoende resolutie in vertikale richting, voor een redelijke prijs.
Wat betreft zoemende kasten; volgens mij vindt niemand dat fijn. (ik ook niet). Juist daarom heb ik een superstille PC, waar ik zelf helemaal kan bepalen wat er in zit c.q. wat de geluidsproducerende factoren zijn.

Zo is de vraag 'is 8GB aan RAM genoeg?' op zich weinig relevant als je niet weet hoe iemand z'n computer wil gaan gebruiken. Moeten er veel of weinig bewerkingen tegelijkertijd kunnen plaatsvinden? Wat voor een soort RAW files gaan bewerkt worden (nu en in de nabije toekomst). Is b.v. LR (welke versie?) het enige stukje bewerkingsoftware wat gebruikt gaan worden? Of tegelijkertijd nog andere zaken open hebben, zonder dat al te veel performance problemen oplevert? etc, etc.
Kortom, er is niet ÉÉN universeel antwoord van 'dit is goed' :think:

Een reutelende :!: NAS op de achtergrond (anders stop je die weg in de meterkast oid :wink2: ) is vaak veel irritanter.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor MarcvP » vr okt 17 2014 2:21 pm

Ik heb zelf veel ervaring met zowel Mac als pc vanuit mijn werk als systeembeheerder. Hier op het werk wordt erg veel grafisch werk gedaan en er zijn hier veel iMacs en pc's. Qua performance ontloopt het elkaar nauwelijks. Je kan het zo gek maken als je wilt. We hebben hier werkstations staan van 15.000 euro voor het echt zware werk, maar het meeste wordt gewoon op iMac's of Dell Precisions gedaan. Vaak is de keuze voor Mac of pc een persoonlijke keuze van de gebruiker.

Qua schermen zijn de Mac schermen prima. Probleem is wel vaak het glanzende oppervlak. Veel mensen gebruiken de iMac als tweede scherm en een Dell Ultrasharp of Eizo als belangrijkste scherm. De panels die Apple gebruikt zijn vaak dezelfde als de panels die Dell in zijn Ultrasharp lijn gebruikt.

De processor zal geen bottleneck zijn. Ik zou zelf wel van genoeg geheugen. Ik maak veel panorama's en dan is 16GB toch wel lekker. En dat wordt ook wel gebruikt.

Qua disk zou ik toch wel voor de fusion drive of een ssd gaan. We zien hier dat de bottleneck bij veel systemen toch wel de disk aan het worden is. 5400rpm is echt traag. Dit ga je echt merken.

Zo stil als een iMac zal een pc niet zijn. Ik heb thuis behalve een iMac ook een Dell Precision T3600 staan. Dat is een beest van een machine., 16GB geheugen, 256GB SSD voor het OS en 2TB HD voor opslag, Xeon 3,6GHz Quad Core Processor en Quadro K4000 videokaart. Verleden jaar gekocht via Marktplaats voor nog geen 700 euro. Daar heb je zeker een Mac voor.

Punt is ook nog dat een iMac niet uit te breiden is en bij een defect een zeer prijzige reparatie zal zijn. En ze gaan regelmatig stuk kan ik je uit ervaring vertellen. Bij mijn Dell kan ik wel alles zelf vervangen en upgraden.

Misschien kom ik wat negatief over w.b.t Apple. Dat is niet de bedoeling. Ik vind het fantastische apparaten. Ik ben zelf Apple systeembeheerder, maar ben wel kritisch over het gesloten systeem.

En wat betreft opslag. Een NAS een een prima oplossing, maar denk ook even aan off site opslag. Bij brand of diefstal is alles weg. Ik heb hier een servertjes staan waar alles op staan en waar ook een backup van is, maar ik heb ook een online backup voor het geval er ooit brand zou komen of ingebroken wordt. Ik moet er niet aan denken dat alles weg is.
Gebruikersavatar
MarcvP

Clublid
Berichten: 55


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor Léon Obers » vr okt 17 2014 2:32 pm

En in het achterhoofd ook rekening houden met de steeds meer groeiende mogelijkheden, naast het fotograferen om ook video's met een camera op te nemen. Als je daar iets mee wilt doen stelt dat andere eisen aan je computer. Met name het aan elkaar monteren, aanpassen van kleur, contrast etc. van full HD, vergt nogal wat processorkracht, fysiek RAM-geheugen + SSD('s).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor JaapV » vr okt 17 2014 5:01 pm

CaptainHook schreef:FYI
Lightroom performance:
http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/opt ... troom.html
(...)

Dat leek me een erg nuttige koppeling, tot ik zag dat het verhaal over LR4 en eerder gaat. Ik kwam ook nog een verwijzing tegen naar een artikel uit 2010 of -11.
Raad je het nog steeds aan? De tijd gaat snel tegenwoordig... :crazy: :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nwe computer vragen.

Berichtdoor bjornc » vr okt 17 2014 5:49 pm

Dat een Desktop niet zoemt kan kloppen.
Maar het volgende ga je haast niet voorkomen:
Afbeelding

Tenzij je een All in One PC koopt, maar deze zijn stukken minder flexibel qua upgraden.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten