Nieuwe computer maar welke

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor Mieke53 » zo feb 01 2015 2:14 pm

Beste leden,

Wie kan mij vertellen welke computer ik zou kunnen aanschaffen om met goede snelheid mijn foto's te uploaden en te bewerken.
Graag een desk top.
Daarnaast wil ik nog wat plugins gebruiken wat misschien ook nog invloed heeft op de snelheid van verwerking.
Ik ben een bezitter van de D800, dus minimaal 36MP bestanden.

Mijn oudje doe het voor de D80 nog prima, maar voor de D800 is het een ander verhaal. Dat wist ik bij aankoop van de D800 maar nu gaat het storen.

Het interne spul stamt uit mei 2008 dus dan begrijp ik ook wel dat er inmiddels veel gebeurd is in deze computertak.
Er zit een nvidia Gforce videokaart in maar het ding opfrunniken is maar beperkt heb ik me laten vertellen.

Ook nog: zelf bouwen of kant en klaar kopen?

Graag jullie mening en ervaring.

Groet, Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor bjornc » zo feb 01 2015 2:27 pm

Allemaal afhankelijk van budget.

Ik zou in ieder geval voor een systeem met SSD gaan.
Verder kun je nog nadenken of een Apple systeem iets voor je zou zijn.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor Mieke53 » zo feb 01 2015 2:45 pm

Geen Apple voor mij :)

Inderdaad, die SSD is een goede.

Mijn zoon had het over Alienware maar dat is toch voor spelletjes? Hij zegt: ook goed voor fotobewerking want heeft goede videokaart nodig en snelle processor. Klopt dit?

Dank,
Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor Gerdje » zo feb 01 2015 2:49 pm

Een pc van 2008 ? Ook update gedaan met systemen van 2007 Asus P5N-E SLI met geforce Daar zit alvast een IDE of Sata Schijf in . Goede tip > Steek een SSD Samsung EVO 840 van 256 gb of meer en U gaat max 250 Euro moeten uitgeven (Indien er een PCI-E kaartje bij moet) . U pc gaat met de snelheid zoveel winnen dat je verbaast gaat zijn ! En eventueel met de Windows 7 (nog altijd te koop of wacht op Windows 10)
Werk ook met Nikon D800 en bij mijn analoog kleinbeeldscanner op hoogste kwaliteit met files van meer dan 100 mb per foto voor bewerking.
Zeer goede tip en kost veel minder en je kan zeker nog 5 jaar mee in Compatibiliteit ! :)
Laatst gewijzigd door Gerdje op zo feb 01 2015 2:56 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Gerdje

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor Mieke53 » zo feb 01 2015 2:53 pm

Ik zal van de week even een uitdraai maken wat de inhoud van de huidige PC in zich heeft, dan wordt het nog duidelijker voor iedereen die adviezen wil geven.

Bedankt Gerdje.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor ATOR » zo feb 01 2015 3:19 pm

Erg slim van je zoon om je een game-PC met dikke videokaart aan te praten maar helaas voor hem doen LR en PS nauwelijks iets met de processor van de videokaart. Je huidige videokaart voldoet nog prima.

Een upgrade van het moederbord, de CPU, het geheugen met daarbij een SSD systeemschijf en je huidige kastje kan er weer een aantal jaar tegen. De balans van snelheid en prijs is aan jou.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor Mieke53 » zo feb 01 2015 4:52 pm

ATOR, die videokaart zal nog voldoen, maar er moet behoorlijk snelheid in komen. Ik ben best geduldig, maar als ik wil verscherpen of ontruizen(rekenwerk dus) kan ik wel 5 rondjes om de kerk doen, bij wijze van spreken.
Reken ik nog niet mee dat in CS6 het stitchen heel erg lang duurt alsook het stapelen van foto's.
Dus die snelheid wil ik graag.
Zoon denkt waarschijnlijk: krijg ik die oude computer :D
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor ReneG » zo feb 01 2015 4:54 pm

Nou dat PS nauwelijks iets met je Grafische Kaart doet wil ik niet zeggen (ik merk significante verschillen op), maar een Alienware is inderdaad totale overkill. Ik heb zelf een gaming PC maar dat is overkill voor dit soort werk.

Als je dan toch een laptop zoekt: Zelf heb ik via het werk momenteel ook een Dell laptop (i7, hybride SSD/HD combi, met een Geforce kaart en een dijk van een batterij (11 uur bij normale belasting!). Specs en exacte type zou ik op moeten zoeken maar kwam voor onder de 1000 euro. Ik heb de nieuwste LR en Photoshop erop staan (CC). Dat werkt ontzettend snel met 24MP bestanden uit een D7100. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het met 36MP bestanden significant langer gaat duren. Hang daar een IPS scherm aan en je bent denk ik een heel eind...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor Mieke53 » zo feb 01 2015 5:02 pm

Hoi Rene, ik wil graag een desktop, geen laptop.

Tussen 24 MPen 36 lijkt mij wel een groot verschil, scheelt een derde, toch? Of maak ik een denkfout?
Als ik ga aanschaffen ga ik goed aanschaffen, maar hoef zeker geen overkill. Maar wel snelheid en redelijkheid in prijs.

Ik wacht dus even af op nog meer reacties van D800 gebruikers.

Groet, Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor amjsch » zo feb 01 2015 5:33 pm

Hallo Noortje,

Met de reactie van Ator ben ik het deels eens. Maar helaas is het zo dat wanneer je een nieuw moederbord plaatst alle oude componenten niet in een nieuw/modern moederbord overgezet kunnen worden, omdat alle aansluitingen (om het zomaar even te zeggen), zoals de processor, geheugen, videokaart (je huidige videokaart is waarschijnlijk nog een met de AGP aansluiting alle huidige zijn PSI expres), harde schijven (je huidige hebben een IDE aansluiting en alle nieuwe een SATA). Dit geldt ook voor je DVD of CD speler/brander, en tenslotte is het de vraag of dan de huidige voeding niet te klein is. Kortom, een deel van je huidige PC vervangen is dus geen optie!
Eventueel wil ik wel eens nakijken wat je zoal nodig hebt en bij ALTERNATE, een van de grootste computer- en onderdelenzaken de prijzen er van doorgeven. Deze zaak geeft ook een goed advies en zet alles keurig netjes voor een redelijke meerprijs in elkaar. Ook kan je daar vragen of alles in je huidige kast ingebouwd kan worden. Mocht je daar een prijsopgave willen aanvragen, geef dan duidelijk aan welke software paketten je gebruikt, dit is belangrijk voor de keuze van de processor en het (werk) geheugen.

EDIT: de videokaart heeft geen enkele invloed op de snelheid van de verwerking van bestanden. Dit gebeurt door de processor in combinatie met het (werk) geheugen

Groetjes Fons
amjsch

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: Amsterdam

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor ATOR » zo feb 01 2015 6:26 pm

Fons heeft een punt. 2008 is een hele tijd geleden dus een heel nieuw systeem is wel the way to go. Zoon ook blij :P

De verstandige prestatiekeuze vandaag is denk ik een systeem op basis van een Intel i7-4790K cpu. Er is een nieuwere generatie Intel cpu's maar die is als systeem een stuk duurder omdat het bijpassende moederbord en geheugen duurder zijn.

Voor het stitchen en stapelen in PS geeft vooral een berg geheugen extra snelheid. Hoeveel, dat ligt aan het aantal foto's dat je samenvoegt maar 16GB is niet heel veel, ik zou eerder aan 24 of 32GB denken.



p.s.
Er zijn programma's voor stitchen en stacken waar je, nadat je b.v. van een aantal panorama's de instellingen goed hebt gezet, het rekenwerk achteraf als batch kunt laten uitvoeren. Want zelfs met een snelle PC ga ik niet zitten wachten op een D800E HDR panorama, maar dat is voer voor een ander draadje.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor sled9e » zo feb 01 2015 6:31 pm

Toch maar even zeggen nog dat de grafische kaart met een boel bewerkingen wel degelijk gebruikt wordt in ieder geval vanaf cs6
-/
sled9e

Forumlid
Berichten: 144


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor bjornc » zo feb 01 2015 6:32 pm

Medion i7 met SSD

Vind ik niet duur :idea:
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor CaptainHook » zo feb 01 2015 6:37 pm

amjsch schreef:
EDIT: de videokaart heeft geen enkele invloed op de snelheid van de verwerking van bestanden. Dit gebeurt door de processor in combinatie met het (werk) geheugen

Opmerking hierbij; da's dus niet (helemaal) waar... E.e.a. is sterk afhankelijk v.d. gebruikte software!
Wanneer je b.v. PS CS6 gebruikt voor het stitchen van een panorama opname, heeft de GPU idd geen invloed op die verwerkingstijd. Maar wanneer je PTGui gebruikt juist wel! Dat kan zelfs een vertigvoudiging van de stitch snelheid betekenen (in positieve zin) als je wel een geschikte GPU in je PC hebt zitten... :idea:

Maar grofweg, in volgorde van (ongeveer) belangrijkheid:
CPU, RAM, SSD, GPU.
En uiteraard staan die dingen niet los van elkaar. Ze beïnvloeden elkaar, zowel in positieve als in negatieve zin.
Vergeet daarnaast, uiteraard, niet een geschikt beeldscherm met bijbehorende calibratietool.
En zeker met de toenemende bestandsgrootte van de RAW files van een D800, zal je opslagbehoefte, EN de daarbij behorende backup (!), ook exponentieel groeien!
Geloof me; been there, done that. :lol: (van D100 --> D200 --> D700 --> D800E)

Leesvoer:
http://tweakers.net/tag/Best+buy+guide/reviews/
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Nieuwe computer maar welke

Berichtdoor Mieke53 » zo feb 01 2015 8:16 pm

Captain, dankjewel. Ik heb weer genoeg te lezen, maar het duizelt me nu al als ik zie wat voor onderdelen er voor komen in een comp. :roll: :)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten