Windows 10

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor FritsS » ma aug 03 2015 5:44 pm

Ja, daar mag je wel een half uur voor uittrekken. :roll:
En inderdaad ik heb nog weinig voordeel kunnen vinden tussen al de nadelen. :?
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma aug 03 2015 8:01 pm

Hier stond hij er tussen de 20min en 30min (heb het niet exact gemeten) op, upgrade van Windows 8.1. Dus downloaden en installeren ;-)
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor hans1956 » di aug 04 2015 9:26 pm

het is me gelukt om W10 op mijn PC te zetten. Het heeft wat denken zoekwerk gekost maar dan heb je ook wat. Alleen Lightroom start niet meer op omdat er een onverwachte fout is opgetreden bij het openen van de catalogus :frown: :frown:
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3487


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor MarcB » di aug 04 2015 9:30 pm

Wellicht niet voor iedereen interessant maar het leek me toch de moeite waard dit te delen (mocht dit nog niet gedaan zijn). Ik ben bezig geweest om te kijken of het mogelijk is om een clean install uit te voeren gebruik makend van de gratis update licentie. Ofwel een volledig schone installatie op een kaal systeem waar dus geen besturingssysteem op staat. Het voordeel hiervan is dat je geen “vervuiling” van je registry hebt maar je zal wel alle applicaties opnieuw moeten installeren. Wat op zich ook weer een voordeel is want je hebt hierna een volledig schoon systeem.

Je moet er wel wat voor doen maar het blijkt inderdaad mogelijk te zijn. In het kort is de werkwijze als volgt. Als eerste zal je op je systeem dat je wilt upgraden, de gratis upgrade moeten uitvoeren. Hierna moet je de nieuwe Windows 10 Product Key uit de registry halen. Deze heb je naderhand nodig.
Vervolgens download je de volledige Windows 10 Pro versie en brand je deze op DVD. Hierna installeer je Windows 10 en tijdens de installatie geef je aan dat je een custom installatie wilt uitvoeren. Hierdoor kan je de partities van je harde schijf of SSD wissen om vervolgens een nieuwe partitie aan te maken.
Windows 10 vraagt nu om de Product Key waarna je de Key moet invoeren die je eerder hebt gevonden. Na installatie blijkt Windows 10 netjes geactiveerd te zijn. :thumbup:

Ik heb deze werkwijze meerdere malen op hetzelfde systeem getest en iedere keer was Windows 10 geactiveerd. Tevens heb ik getest of hetzelfde systeem nog steeds geactiveerd kon worden nadat ik de SSD had vervangen voor een harde schijf. Ook dit bleek goed te werken!

Echter, de Product Key toepassen op een totaal ander systeem gaf de melding Error code: 0xC004C003 Error description: The activation server determined the specified product key has been blocked…. :silent:

Kortom, op basis van je huidige Windows 7 licentie kan je meerdere malen een schone installatie doen op hetzelfde systeem van Windows 10.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor ReneG » di aug 04 2015 9:31 pm

Je zegt Pro versie, was je originele versie dan ook Pro? Want ik weet niet of Pro en Home keys uitwisselbaar zijn (waarschijnlijk niet).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor ReneG » di aug 04 2015 9:32 pm

hans1956 schreef:Alleen Lightroom start niet meer op omdat er een onverwachte fout is opgetreden bij het openen van de catalogus :frown: :frown:


Heb je misschien heel toevallig Lightroom via CC en heb je die geherinstalleerd via de Cloud app?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor MarcB » di aug 04 2015 9:34 pm

ReneG schreef:Je zegt Pro versie, was je originele versie dan ook Pro? Want ik weet niet of Pro en Home keys uitwisselbaar zijn (waarschijnlijk niet).


Ik vermoed dat ze uitwisselbaar zijn. Ik heb het alleen niet getest. De werkwijze blijft overigens hetzelfde.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Peter » di aug 04 2015 9:42 pm

MarcB

Nu een upgrade kun je gewoon naderhand gewoon een 'clean instal' doen. Check echter wel vooraf of je windows 10 versie is geactiveerd !

Je kunt tijdens de installatie gewoon het invoeren van de product key overslaan. Activatie zal geen problemen geven
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor MarcB » di aug 04 2015 9:50 pm

Peter schreef:Nu een upgrade kun je gewoon naderhand gewoon een 'clean instal' doen. Check echter wel vooraf of je windows 10 versie is geactiveerd !

Je kunt tijdens de installatie gewoon het invoeren van de product key overslaan. Activatie zal geen problemen geven



Niet helemaal juist, je moet je Windows 10 Product Key invoeren. Bij mij heeft hij er tot nu toe bij alle 5 de (clean) installaties om gevraagd.... En aangezien Microsoft je niet verteld wat die Product Key is zal je hem zelf uit de registry moeten trekken.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Peter » di aug 04 2015 9:54 pm

dan verschillen we van inzicht, c.q. hebben we wellicht een andere versie van windows 10 ?. das vreemd
Na upgrade van mijn laptop heb ik een clean instal gedaan, geen key ingevoerd en naderhand was activatie geen probleem.

Je windows 10 key is al eerder namelijk gekoppeld aan je specifieke hardware.
Wel is vereist dat een eerdere upgrade naar windows 10 al was geactiveerd.

edit
het lijkt me trouwens sowieso wel handig om die key te hebben, dat terzijde

zie ook hier, vandaar het verschil in onze benadering :wink:
http://answers.microsoft.com/nl-nl/wind ... bf6?auth=1
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Ed Post » di aug 04 2015 10:05 pm

Peter schreef:het lijkt me trouwens sowieso wel handig om die key te hebben, dat terzijde

Een paar pagina's terug staat een linkje hoe je je key kan vinden.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor hans1956 » di aug 04 2015 10:13 pm

Dat is een goeie Rene.....Ik ben vanaf Lightroom 5.... overgegaan op Creative cloud abonnement en is de catalogus regelmatig daarop aangepast.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3487


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor JaapV » di aug 04 2015 11:17 pm

Ik had tot nu toe altijd de indruk dat mijn ok voor W10 vrijblijvend was en dat ik altijd nog "nee" kon zeggen, of "voorlopig nog even niet".

Dat was dus niet zo. Plotseling werd me een uurtje geleden medegedeeld dat W10 nu geïnstalleerd ging worden. Ik kreeg nog wel de mogelijkheid om die installatie op een door mij gekozen tijdstip binnen maximaal de eerstvolgende 3 dagen te laten uitvoeren, dus ik wilde dat dan maar uitstellen tot a.s. donderdagmiddag.

Voordat ik het kon verhinderen (in mijn paniek schoot mijn muishand uit) klikte ik ergens anders dan op die keuze en kon ik niet meer terug. Nou ja, vooruit dan maar, dacht ik. Maar toen die "up"grade na ruim een halfuur klaar was zag ik tot mijn schrik dat de "MS Basic Display Driver" mijn monitor ineens interpreteerde als "Generic Non-PnP Monitor", met een resolutie van 1024x768, zonder optie voor de werkelijke resolutie van de monitor: 1920x1280.

Ik word hier erg moe van. Heeft iemand een suggestie hoe ik die driver kan confronteren met de werkelijkheid?

EDIT: Laat maar :wink: Dat was kennelijk een "Safe Modus" scherm. Na opnieuw opstarten werd de Nvidia erbij geschakeld. Te vroeg gepanikeerd... :oops:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Brutus » wo aug 05 2015 12:26 am

Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Richard » wo aug 05 2015 8:37 am

Bij vrouw- en dochterlief Windows 10 geïnstalleerd, zijn ze voorlopig bij. Zelf gebruik ik voornamelijk Linux, Window m.b.v. virtualbox.

Zakelijk zal het tot september niet handig zijn: Windows 10 is niet te sysprep'en. Sysprep geeft een blauw scherm en daarna een nieuwe installatie nodig... :huh: Net vernomen van een collega.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3580


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten