Windows 10

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Windows 10

Berichtdoor Jos » wo jun 03 2015 9:28 am

Een gratis upgrade naar Windows 10... Nounou. Ik ga wel eerst even de kat uit de boom kijken na 29 juli, de introductiedag van Microsofts nieuwe versie. Een ding vraag ik me alvast wel af: ik heb liever geen upgrade van mijn bestaande windowsversie (8.1). Zou het ook mogelijk zijn om een schone installatie uit te voeren, zoals dat met de upgrades op schijf tot nu toe wel mogelijk is?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo jun 03 2015 11:13 am

Nee, je kunt enkel het eerste jaar gratis upgraden vanaf Windows 7, 8 en 8.1 op dat device, koop je daarna een nieuw device dan zul je ook een nieuwe versie van Windows 10 aan moeten schaffen. De upgrades van Windows gaan tegenwoordig een stuk beter dan vroeger en als je bijv. een schone install van Windows 8.1 doet en die gelijk upgraded naar Windows 10 dan heb je in principe je schone install.

Ik draai zelf al en insider (ik draag bij aan de ontwikkeling) versie van Windows 10 en heb gisteren geupgrade naar de laatste build voor insiders en deze loopt echt fantastisch. Ik denk dat de versie die op 29 juli uit komt echt een hele goede versie gaat worden. Windows 8.1 was namelijk bij de introductie ook erg goed.

Ik heb de insider versie ook geupgrade vanaf een bestaande Windows 8.1 install en dat ging perfect.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor CaptainHook » wo jun 03 2015 11:19 am

Twee dingen mbt dit onderwerp:

-lijkt me beter op z'n plaats op een specifiek IT forum (b.v. tweakers). :idea:
-ten tweede twijfel ik op zich niet aan een stabiele Win10 versie, maar WEL aan alles wat daar mee samenhangt...

hoe zit het met compatibiliteit met allerlei toepassingssoftware (en specifiek voor ons fotofielen) zoals allerlei Adobe s/w, Nikon s/w, allerlei grafische tooltjes en drivers.
Zaken als calibraties/w, remote tether tools, allerlei drivers voor printers, scanners, MFPs, externe devices, etc, etc...

Kortom; dat moet allemaal nog maar blijken... :think:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo jun 03 2015 11:24 am

CaptainHook schreef:-ten tweede twijfel ik op zich niet aan een stabiele Win10 versie, maar WEL aan alles wat daar mee samenhangt...

hoe zit het met compatibiliteit met allerlei toepassingssoftware (en specifiek voor ons fotofielen) zoals allerlei Adobe s/w, Nikon s/w, allerlei grafische tooltjes en drivers.
Zaken als calibraties/w, remote tether tools, allerlei drivers voor printers, scanners, MFPs, externe devices, etc, etc...


Daar hoef je niet aan te twijfelen :wink:

Wat ze met Windows 10 juist heel goed voor elkaar hebben is het "multi platform", de gedachte van microsoft hierachter is 1 besturingssyteem voor alles. Je kunt bijv. ook Android en/of Apple apps poorten naar Windows 10.

Een voorbeeld: Je hebt een merk lamp die je kunt besturen met een app (app A) en nog een ander merk lamp die je kunt besturen met een app (app B), als consument wil je helemaal niet 2 apps openen om je je lampen te besturen maar alles in 1 app. Juist dit hebben ze met Windows 10 goed voor elkaar door het "multi platform" en is het mogelijk om in 1 app beiden merken lampen te besturen.

Ik draai Windows 10 nu al een aantal maanden en ben nog geen applicatie tegen gekomen wat niet goed werkte.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor CaptainHook » wo jun 03 2015 11:32 am

Ik heb het niet over spielerei apps... :lol: maar over serieuze toepassingen die je b.v. al jaren gebruikt en gewoon prima voldoen.

M.a.w. word je b.v. niet gedwongen om je PS CS6 perse te upgraden naar PS CC (om maar eens voorbeeld te noemen).
En werkt bijvoorbeeld een bestaande Epson grootformaat printer nog of moet je maar een nieuwe kopen? (gewoon absurd al die weggooi mentaliteit)

Nog een voorbeeld:
Hoge resolutie scaling van vensters, iconen en teksten op UHD (en zelfs nog hogere resolutie) schermen; is nog steeds een probleemkindje.
Want dat is een samenspel tussen OS, GraKa driver, en de APIs die de s/w bouwers van je toepassing (b.v. Photoshop) hebben gebruikt. M.a.w. daar zijn niet zo 1-2-3 marketing-hoezee-alles-werkt-fabeltastisch-prietpraat uitspraken over te doen.

en zo kunnen we nog wel ff doorgaan. :mryellow:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo jun 03 2015 11:38 am

De spielerei apps was maar een voorbeeld van de mogelijkheden. Ik draag zelf al een lange tijd bij aan de ontwikkeling van Windows 10 en durf wel te zeggen dat Microsoft hun zaakjes goed voor elkaar heeft en heeft geluisterd naar de insiders (zijn er zo'n 8 miljoen wereldwijd).

Ik draai zelf ook CS6 en dat werkt gewoon prima, je hoeft dus niet perse te upgraden.

Wat betreft je oude Epson durf ik geen antwoord te geven maar de ondersteuning voor oudere apparaten is ook erg goed (was het vanaf Windows 7 al).
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor ReneG » wo jun 03 2015 12:14 pm

Voor windows 10 weet ik het (nog) niet, maar de upgrade van Windows 7 naar Windows 8 is in mijn ervaring bedroevend. Vanaf een vers geinstalleerd systeem lukt het nog wel, maar met upgrades van windows 7 systemen die al wat langer draaien naar windows 8 of 8.1 is het andere koek. We hebben toch hel wat 'dode' systemen gehad (ook al zij de upgrade advisor dat er geen issues waren). Verder moet je veel herinstalleren. Quote uit de upgrade instructie van Win 7 naar 8(.1):

"Zodra u het compatibiliteitsrapport hebt ontvangen, kunt u beslissen wat u op uw pc wilt behouden. U kunt geen programma's en instellingen behouden als u een upgrade uitvoert. Zoek de oorspronkelijke installatieschijven van uw programma's op of e-mailberichten met een aankoopbevestiging als u programma's online hebt gekocht. U hebt deze nodig om uw programma's opnieuw te installeren nadat u de upgrade naar Windows 8.1 hebt uitgevoerd. Dit zijn onder andere Microsoft Office, Apache OpenOffice en Adobe-programma's. Het is ook een goed idee om op dit moment een back-up te maken van uw bestanden."

Hopelijk is dit in Windows 10 beter geregeld, hoe zit het daar? Behoudt die wel al je applicaties? Het OS installeren kost misschien weinig tijd, maar de laatste keer was ik drie dagen kwijt met het installeren van alle programmatuur op een nieuw systeem. Daar zit ik niet op te wachten als ik 90% moet herinstalleren. Misschien dat ik het bij mijn laptop met 8.1 wel aandurf, daar staat weinig op. Maar anders blijf ik nog een hele tijd de kat uit de boom kijken...

Verder heb ik gelezen dat de Home versies niet meer de optie krijgen om updates uit te stellen of te negeren (Pro versies etc. wel); Die gaan geheel automatisch. Dat is in mijn geval niet altijd wenselijk... zeker niet waar het de video drivers betreft (ik wil absoluut geen video drivers automatisch door Microsoft gepusht krijgen). ik denk dus niet dat ik de gratis upgrade ga gebruiken (Zeker niet als het Home is).

Overigens heb ik sinds gisteravond dat irritante 'free upgrade' icoontje. Dat kon ik echter niet op de gebruikelijke manier en ik zag zo snel ook geen optie om dat uit te schakelen. Weinig tijd gehad, maar dat moet ik nog even uitzoeken...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo jun 03 2015 12:33 pm

ReneG schreef:de upgrade van Windows 7 naar Windows 8 is in mijn ervaring bedroevend.


Windows 8 is sowieso bedroevend :(

IK ben van 8.1 naar 10 gegaan met behoud van al mijn applicaties en zonder iets te herinstalleren. Nu ligt mijn technische kennis van Microsoft software wel een stuk hoger dan de gemiddelde gebruiker maar zo eenvoudig als nu moet denk ik iedereen het wel kunnen.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor ReneG » wo jun 03 2015 1:27 pm

Ik zal het eens aankijken. Maar ik word hoe dan ook geen 'early adapter'. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Jos » wo jun 03 2015 6:44 pm

Tja, ik begin met een nieuwe versie het liefst met een schone lei, dus alle software opnieuw installeren. Dat kan natuurlijk nog steeds, maar omslachtig als ik het goed begrijp: eerst Windows 8 installeren en daarna Windows 10 eroverheen. Ik wil mijn progs dus noet behouden, maar alles opnieuw installeren.

Wat betreft de betrouwbaarheid vertrouw ik Microsoft wel. Sinds versie 7 heb ik nooit meer een vastlopers gehad en ultrastabiel. Windows 8.1 bevalt me op zich prima...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo jun 03 2015 9:59 pm

Misschien is er nog wel een truukje om Windows 10 te installeren maar denk dat het dan ook een installatie over een installatie wordt. Maar Windows 8.1 staat er in 15min op en de upgrade naar Windows 10 doe je dan in 10min.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor CaptainHook » wo jun 03 2015 10:49 pm

Dat vind ik altijd zo leuk aan die verhalen hoe snel een Windows installatie verloopt... prima allemaal.
Maar wat ff vergeten wordt is dat het gewoon veeeeeel meer tijd kost om al je applicaties, tools, add-ons, zeker als je ze van scratch, opnieuw moet installeren en weer alle instellingen, kleurtjes, toevoegingen e.d. weer terug moet zetten, testen of alles nog steeds zo werkt. Drivers voor allerlei devices, met hun specifieke settings.
Backup routines, enzovoorts, enzovoorts.

M.a.w. die 15 minuten, of desnoods half uur, is pinda's vergeleken met het traject wat daarna komt. :!:
En nog ff afgezien van een hele backup procedure VOORAF. Want stel je voor dat er iets fout gaat en je wilt weer terug naar je beginsituatie. :think:

Want aan een OS alleen heb je zo weinig...tja, het staat leuk voor de heb, maar zonder toepassingen doe je er zo weinig mee... :wink:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor JaapV » wo jun 03 2015 11:05 pm

Overigens kun je risicovrij "intekenen" op W10 upgrade. Mocht je die later niet (of nog niet meteen) willen uitvoeren dan staat dat je gewoon vrij.
Zo staat dat in één van de pagina's van de blurb en wat dat betreft vertrouw ik M$ volledig.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor ReneG » do jun 04 2015 12:28 am

Alleen.... hoe kom je van die blurb af! :wtf:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10

Berichtdoor CaptainHook » do jun 04 2015 8:50 am

Als je van die Win10 notification af wilt, zul je KB3035583 – Update enables additional capabilities for Windows Update notifications in Windows 8.1 and Windows 7 SP1 moeten deïnstalleren.
En niet vergeten die KB3035583 te 'hiden' bij je Windows Update settings. Anders komt 'ie bij de volgende update run weer terug.

Dus ga naar Windows Update en zorg dat je deze 'hide'.
Om te deïnstalleren: Control Panel --> Programs --> Programs and Features --> Installed Updates en dan vervolgens KB3035583 verwijderen.

FYI:
http://microsoft-news.com/how-to-remove ... windows-8/
CaptainHook




Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten