Opslag plus back-up

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Opslag plus back-up

Berichtdoor Yannic » ma jun 08 2015 11:36 am

Beste,

Ik vroeg mij af hoe jullie je back-up en opslag van foto's hebben geregeld. Op dit moment zit mij mbp echt nok vol, die nef bestanden zijn het ergst :o. Ik zit al een paar dagen te twijfelen wat ik nou moet doen. Koop ik een NAS of 2 externe harde schijven.

Ben benieuwd hoe jullie dit hebben geregeld zodat ik misschien tot een besluit kan komen ''eindelijk''

Yannic
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
Gebruikersavatar
Yannic

Forumlid
Berichten: 182


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Remco v/d Sanden » ma jun 08 2015 11:45 am

Ik heb vroeger altijd losse externe HDD's gebruikt. 1 hier andere op een andere locatie en regelmatig omwisselen. Nu heb ik 2 NAS'en staan. Eentje hier eentje op een andere locatie. Mocht er zo ooit iets gebeuren als brand of diefstal ben ik niet alles kwijt.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Richard » ma jun 08 2015 11:50 am

Hier staat een QNAP NAS en een LTO 3 tape drive. Tapes liggen ook buitenshuis die worden gewisseld.

In dit onderwerp is er ook over gediscussieerd: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=52&t=60558
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor ReneG » ma jun 08 2015 12:52 pm

Een NAS ligt tegenwoordig het meest voor de hand, maar zoals men eerder al suggereerde, er is één gouden regel:

Een backup die niet op een andere fysieke lokatie staat/ligt is géén backup, enkel een hulpmiddel!
En dat kan niet vaak genoeg herhaald worden...

De meeste (goedkopere) NAS'en ondersteunen 1 of 2 harddisks. Met 2 harddisks zou ik normaal kiezen voor een RAID1 configuratie (mirrored disks). Je kunt RAID0 kiezen (striped). Duurdere modellen hebben nog andere of gecombineerde modi. Kies daarnaast voor harde schijven die geoptimaliseerd zijn voor

Qua NAS merken zijn er eigenlijk maar 2 echt goede, Qnap en Synology. Er zijn wel NAS'sen van andere merken. Deze werken ook wel maar vaak boet je op andere punten in (zoals bijv. performance). Als je niet zoveel verstand hebt van NAS of IT in het algemeen ben ik geneigd Synology te adviseren, mijn ervaring is dat hun gebruikersinterface wat beter functioneert voor mensen die wat minder ervaring hebben met dit soort technieken. Kies verder bij voorkeur nooit het goedkoopste model uit de range; Daar is vaak bespaard op de processor power, wat significante invloed kan hebben op de verwerkingssnelheid van een NAS. Zo heeft Synology de DS2xxj en de DS2xx modellen (de laatste 2 getallen staan voor het jaar waarin deze is uitgebrecht).; Beide prima NAS'en, de j versie heeft echter meestal een lichtere en goedkopere processor waardoor deze minder performance levert. Zeker bij kopieeracties van grote hoeveelheden data heeft dat invloed.

Verder is een snelle netwerkverbinding aan te raden. Bij voorkeur een Gigabit wired connectie (dat is tegenwoordig standaard) of, als dat niet kan, de nieuwste standaard Wifi (ik vergeet het nummertje altijd). En dan geén B-merk switch/router, dat is wederom een performance kwestie. Uiteraard werkt het ook wel met tragere netwerkverbindingen maar je moet gewoon veel langer wachten. Vergis je er niet in hoeveel verschil een goede netwerkinfrastructuur kan maken.

Case-in-point, ik heb recent een Sitecom switch vervangen door een Netgear met op papier dezelfe specs. Kopiëren via de Netgear ging ongeveer een factor 4 sneller. Los van eventuele merkvoorkeuren, wat er aan feitelijke processing power in een switch/router zit is wel degelijk van belang.

Eventueel kun je je daarnaast een extra harddisk (USB 3.0, FW) gebruiken (of aanschaffen als je die niet al hebt) om periodiek een backup te maken en die elders te bewaren. Als je een goed backup programma gebruikt kan die ervoor zorgen dat alleen de delta (nieuwe en gewijzigde bestanden) worden gebackupt.

Nog een andere oplossing is online storage regelen (in een cloud of een (eigen) virtuele server). Kost ook niet zo verschrikkelijk veel meer, maar of je dat wilt is een tweede.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Léon Obers » ma jun 08 2015 1:20 pm

Zelf maak ik gebruik van een NAS die extern is ondergebracht voor belangrijke data.
Thuis heb ik verder nog allemaal "losse disks" als back-up, zowel als aansluitbare USB ofwel direct in een "laadje" van de PC stoppen (met SATA slot).
Het wordt hier inderdaad ook tijd om een en ander flink te reorganiseren, omdat die losse schijven, (met relatief beperkte opslag) niet echt handig meer werkt.

Omdat ik inmiddels pakweg ruim een jaar ervaring heb met een NAS van Synology die extern staat opgesteld, ga ik in die lijn verder intern.
Juist de mogelijkheden, beheer etc. van dit merk Synology ervaar ik als "een schot in de roos".
Omdat het hier toch om nogal wat data gaat, wordt het hier waarschijnlijk wel direct een 4-bay NAS, waar ik in eerste instantie 2x 4TB schijven inzet (mirrored).
Gaandeweg zal ik de ander twee slots erbij opvullen. Naast de NAS nog steeds versies als back-up op een aantal externe schijven + opslag extern.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor CaptainHook » ma jun 08 2015 1:45 pm

Een tip qua optimale doorvoersnelheid tussen je computer en de gebruikte NAS:

Ik heb zelf ook een 4bay Synology en die heeft dual gigabit Ethernet poorten aan boord.
Die kun je teamen/bonden met elkaar, zodat je 2 (!) gigabit throughput kunt halen. :thumbup:

Uiteraard dient de switch tussen je PC en de NAS dit te ondersteunen en je PC dient ook minstens een dubbele NIC te hebben met s/w + h/w die teaming ondersteund.
Ik heb voor een paar tientjes een Intel Pro/1000 PT dual port adapter in de PC gezet, de teaming s/w geïnstalleerd. Gezorgd dat de switch een LAG/LACP groep heeft waarop de twee netwerkkabels vanuit de PC binnenkomen. En eenzelfde LAG/LACP groep richting de NAS (waar NIC bonding is gedefinieerd).
Met als resultaat dat backup/restore snelheid zowat is verdubbeld! En als ik Resource Monitor/Network I/O bekijk, tijdens een backup/restore actie, dan zie je regelmatig pieken > 1GB/s! 8) M.a.w. méér dan ooit één enkele netwerkkaart zou aankunnen.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor ReneG » ma jun 08 2015 2:02 pm

Ik heb om die reden idd. ook een Intel Pro netwerkkaart. Mijn backup is nu flitsend snel (via Wifi is het bedroevend langzaam). Een 4-bay NAS staat nog op mijn wensenlijstje, maar er staan andere zaken op die voorrang hebben. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Yannic » ma jun 08 2015 3:57 pm

Het is een heel uitgebreid item lees ik al. Ik heb idd naar Qnap en Synology gekeken alleen wat me op dit moment even tegenhoud is dat je daar nog losse disks voor moet kopen en kijk je dan naar een standaard HDD of ga je dan weer naar een SSD. Kwa inhoud van me macbook kan ik niet veel veranderen dus die veranderingen gaan hem niet worden. Als ik die NAS aanschaf zal deze op de Horizonbox komen van UPC of nu Ziggo dan. Ik heb ook gekeken naar WD en Lacie maar ook naar de time capsule van Apple zelf. Gezien in huis alles apple is zou dat wel het meest voor de hand liggend zijn.

Ik ga nog even op onderzoek uit. Thanks voor de goede reacties alvast..
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
Gebruikersavatar
Yannic

Forumlid
Berichten: 182


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Tien » ma jun 08 2015 4:52 pm

ik heb een Synology (en de HDD's zijn niet meer zo duur tegenwoordig hoor en je kan er Multimediaal nog wat meer mee dan alleen opslag). De 1e NAS draait een backup naar een 'oude' externe tweede NAS en die draait dagelijks een (time)backup naar een externe USB schijf en die staat weer in sync met Google Drive unlimited (beetje paranoia, dat wel...)
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Jos » ma jun 08 2015 5:35 pm

Ik heb een NAS van LG die al jaren geruisloos en betrouwbaar zijn werk doet. 2 x 2 Tb, raid 1. verder de nodige externe harddisks en ik brand alles ook nog eens op blue ray om ook een ander dan magnetisch medium erbij te hebben. Uiteraard is alles ook extern, dus niet in huis opgeslagen)
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Léon Obers » ma jun 08 2015 8:18 pm

Tien schreef:....(en de HDD's zijn niet meer zo duur tegenwoordig hoor.....

Dat valt eigenlijk erg tegen. Door de slechte koers van de Euro tegenover andere valuta zijn HDD's (een stuk) duurder dan dezelfde capaciteit HDD's (ruim) een jaar geleden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor ReneG » ma jun 08 2015 9:32 pm

Ik zou denk ik overigens geen SSD's nemen in een NAS. Qua capateit nog steeds duur vergeleken met HDD. En de SSD zal echt wel sneller zijn, maar je haalt er meestal bij lange na de winst niet uit die je in een systeem of als externe SSD wel haalt, zeker niet als het netwerk niet optimaal is.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor Remco v/d Sanden » ma jun 08 2015 9:42 pm

Ik zou voor een NAS met de huidige SSD techniek en prijs nooit geen SSD erin plaatsen. SSD's hebben zich nog niet bewezen met long term storage. HEt schijnt zelfs zo te zijn dat er data corrupt kan worden als het er lange tijd opgeslagen staat. Weet er niet helemaal het fijne van maar zoek maar eens op de term SSD long term storage.

HDD's zijn vooralsnog onverslaanbaar qua opslag, betrouwbaarheid en prijs zeker als je in een RAID omgeving gaat werken ( waar SSD's ook niet altijd voordeel uit kunnen halen ) Ik draai zelf al jaren van hele dure RAID systemen naar nu 4 disk NAS in RAID 5 en heb zelden tot nooit ergens problemen mee. SSD's daarentegen heb ik al wel meer problemen mee gehad. Uiteraard stond het toen nog in de kinderschoenen en is het sterk verbeterd, maar kritische data zet ik niet op een SSD.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor ReneG » di jun 09 2015 9:49 am

Op basis van de artikelen die ik heb gelezen (dit was +/- 1 jaar geleden) zijn er nogal veel twijfels over de SSD's die zijn gebaseerd op techniek van het voormalige SandForce, wat eerst door LSI is overgenomen en daarna door Seagate. Helaas zijn de SSD's van bijna alle merken gebaseerd op die techniek. Qua levensduur is e.a. pas over een aantal jaren definitief te zeggen, maar zeker de Sandforce-gebaseerde schijven hebben vrij veel uitval (2,5% uitval). Ter vergelijking, normale HDD's hebben 0,5% uitval (binnen 5 jaar meen ik). Uitzondering hierop zijn Intel SSD's die vergelijkbare uitvalcijfers hebben als normale HDD's. De meeste datacentra (want vergis je niet, veel zijn toch al overgeschakeld op SSD of zijn ermee bezig) kiezen om die reden nagenoeg uitsluitend voor Intel SSD's. Overigens heeft Intel ook een aantal types op Sandforce SSD gebaseerde schijven. Sinds kort zou e.a. betrouwbaarder moeten zijn maar dat is natuurlijk nog te vroeg om dat definitief te stellen. Op basis van die gegevens heb ik dus voor de oudere Intel SSD's gekozen die niet op Sandforce gebaseerd zijn in mijn systeem.

Laat niet weg dat HDD in mijn optiek op dit moment nog steeds de beste keus is voor in een NAS, zeker voor particulieren. Al is het maar vanwege de prijs/prestatie/capaciteit verhouding.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag plus back-up

Berichtdoor CaptainHook » di jun 09 2015 10:03 am

SSDs in een NAS is overkill. Zonde van je geld en minder betrouwbaar (op langere termijn) dan magnetische media.
De uiteindelijk transfersnelheid wordt gelimiteerd door de netwerkinterface op die NAS. En de interne HDD's (dus geen SSDs) zijn snel zat om zelfs een dual gigabit NIC vol te pompen met data.

SSDs die direct op een MB gekoppeld zijn profiteren vaak wel van de hogere interne doorvoersnelheden. Maar dat is niet van toepassing bij externe opslagapparaten waarbij de koppeling naar de buitenwereld (USB 3 of Ethernet of iSCSI, etc.) de limiterende factor is...
En, consumentenNASsen met 10GB interfaces zijn er volgens mij nog niet... :wink:
CaptainHook




Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten