Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor Sandervb » wo aug 12 2015 10:46 pm

Ik "moet" zelf nog Windows 10 installeren en als ik dit ga doen wil hem wel zo goed als mogelijk instellen.

In het andere Windows 10 draadje is al 1 en ander voorbij gekomen en ook onderstaand goede idee, vandaar dit topic:

CaptainHook
het onderwerp belachelijk maken. Daarmee bedoel ik het bagataliseren van het onderwerp security/privacy.

Om de reden die ik aangaf:
"ik heb toch niks te verbergen", "je hoeft er toch niet druk om te maken" of 'bij mij valt niks te halen" dan beveel ik aan om rustig te gaan slapen en je er verder niet in te verdiepen. :P

M.a.w. als iemand daar specifiek op in wil gaan c.q. wat meer gedachtengoed tot zich wil nemen, open gerust een nieuw specifiek topic en ik kan je wat digitaal voer ter digestie geven. :idea:


Ik heb de volgens mij interessante links uit het vorige topic opgezocht:

Download Windows 10
[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen
[Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2
Microsoft-privacyverklaring NL
Microsoft-servicesovereenkomst
††† PRIVACY - Microsoft 1.8.2015
[GUIDE] How to disable data logging in W10.
Zo forceer je een download van Windows 10

Uiteraard staan hier een paar links tussen die niet per sé met het instellen van Windows 10 te maken hebben maar deze leken mij voor de volledigheid wel handig.

Dus de concrete vraag: Wat kan er beter ingesteld/gewijzigd worden of zie ik nog belangrijke dingen over het hoofd?
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor Sandervb » do aug 13 2015 4:53 pm

In de reactie's bij de data logging guide kom ik o.a. deze reactie tegen:

THEYADON 41 punten 13 dagen geleden
That's my problem with this post. It tells people to change these settings to increase privacy, but does not explain what these changes actually do. No Onedrive integration, no Windows Defender, blocks Microsoft servers for diagnostics and feedback. It disables the p2p windows updates, which if I understand correctly could reduce bandwith usage if you have multiple computers in your network. I'm not going to do this on my computer, but I doubt Cortana is functional at all with all of these changes. Unplugging your PC is the most secure option, but you have to draw the line between functionality and security at some point. This post goes a bit further than I would like with disabling functionality.


Dat is het lastige van zo'n guide volgen zonder dat écht goed de gevolgen te kennen.
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor Sandervb » za aug 15 2015 2:20 pm

Windows 10 is inmiddels geïnstalleerd dus ben nu wel benieuwd naar tips&trucs.
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor reneo57 » za aug 15 2015 9:13 pm

Bedankt Sandervb voor de links ben ze aan het doorspitten.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor Sandervb » di aug 18 2015 9:07 pm

Graag gedaan!

Blijkbaar vinden zo'n 180 mensen het ook interessant.
Alleen wel jammer dat blijkbaar toch weinig mensen met wél veel kennis van dit soort zaken aanwezig zijn op dit forum, misschien had ik toch iets te hoge verwachtingen na het vorige topic :frown:
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor MarcoEos70D » di aug 18 2015 9:21 pm

Ik weet toevallig dat degene van wie je wellicht het meest een reactie zou verwachten, niet in staat is om te reageren.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor Franklin » di aug 18 2015 10:17 pm

Ook hier is wel het e.e.a. te vinden over de installatie en de privacy instellingen:

https://www.schoonepc.nl/windows10.html
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor oud0001 » wo aug 19 2015 2:10 am

Ik heb deze blog met veel interesse gelezen. http://lauren.vortex.com/archive/001117.html
Windows heeft je niets gratis. De prijs is echter in natura. Gegevens over de gebruiker.
Ik heb daarom de upgrade voorlopig nog maar een gecanceled.
oud0001



Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor Peter » wo aug 19 2015 7:45 pm

Exact
rijst de vraag waar 'we' zo bang voor zijn qua privacy.

Eerlijk gezegd,..Google slaat alles al voor je op, je provider doet het, je telecombedrijf doet het, Facebook, belastingdienst, energiebedrijf, je bank/giro, het UWV, de overheid, je smartphone etc etc...

En nu Microsoft -, net zoals voorheen, maar nu voor een 'verbeterde gebruikservaring' :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor Michele » wo aug 19 2015 9:22 pm

privegegevens als adres etc. is niet zo heel erg, die staan ook op mijn website, inclusief KvK, maar ik vind het irritanter als mijn besturingssysteem zich ook gaat bemoeien met mijn online winkelgedrag en zelfs mijn schrijfstijl. Heb al een bloedhekel aan zelfcorrectie op mijn mobiel. Windows XP was een no-nonsense systeem , maar sinds Vista probeert Windows zich steeds meer te bemoeien met de manier van werken op je PC dat wil ik gewoon niet. Blijf dus voorlopig lekker bij windows 7 en mijn laptop met windows 8 wordt binnenkort vervangen door een mac. Dat lost de problemen van windows 8 ook op :-)

Dit nog even los van het feit dat ik geen zin heb mijn wifi te delen met mijn buren en dat windows ongetwijfeld nog weer fanatieker zal proberen om al mijn wat oudere software te deactiveren en firefox en chrome dwars zal gaan zittten. Ik zorg er nu al voor dat updates van W7 handmatig ingesteld worden, anders mikt iedere update stelselmatig office starter en firefox van mijn computers... om nog maar niet te spreken van de neiging om dat stomme Bing iedere keer als standaard zoekmachine in te stellen.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor oud0001 » wo aug 19 2015 11:45 pm

Ach ja, als het te gek wordt installeer ik Ubuntu. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor mandersp » do aug 20 2015 10:51 am

Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor the_cyberspace » do aug 20 2015 12:26 pm

Let wel even op dat er op internet diverse scriptjes rond zwerven die de boel voor je uitzetten / disablen wat betreft de privacy. Deze scriptjes kunnen ook meer kwaad doen dan goed doen en vaak kan je de opties daarna ook niet meer aan zetten mocht je dit willen. Sommige scriptjes doen zelfs meer als alleen wat dingen uitzetten en wat totaal niet met privacy te maken heeft.
Ook zijn er opties om bepaalde apps te verwijderen maar ook hier kan er teveel verwijderd worden waardoor andere apps niet meer werken omdat ze veelal met elkaar samen werken.

Ik heb ook een aantal van de scriptjes geprobeerd en ik ervaar het bovenstaande dus let op: geheel op eigen risico en niet zomaar alle scriptjes op je pc loslaten ;)
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Flickr
Gebruikersavatar
the_cyberspace

Clublid
Berichten: 377


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor JeroenS » do aug 20 2015 6:14 pm

Windows 10 is er in ieder geval klaar voor..
http://privacynieuws.nl/nieuwsoverzicht ... staan.html

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Hoe Windows 10 goed in te stellen qua privacy?

Berichtdoor Peter » do aug 20 2015 7:01 pm

Tuihanti schreef:Ach ja, als het te gek wordt installeer ik Ubuntu. :wink:


In dat geval zal ik Linux Mint kiezen.
Staat er in no time op en stabieler dan Ubuntu.

Na een week wil je niets anders meer

Maar ik ga off topic, excuses
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten