Wat voor computersysteem voor 1000 euro ?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Wat voor computersysteem voor 1000 euro ?

Berichtdoor ben42 » vr aug 14 2015 5:19 pm

Budget is 1000 (a 1200 Euro).
PC, Mac, Laptop
Voornaamste gebruik is Lightroom.

(Twee 23 inch monitoren hangen al aan de muur).

Wat ?

Ben
Laatst gewijzigd door Remco v/d Sanden op zo aug 16 2015 12:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel en onderwerp aangepast/verduidelijkt.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat voor 1000 euro ?

Berichtdoor Roy Kersbergen » vr aug 14 2015 11:06 pm

Een Intel i7 (4790k oid.) met 32GB geheugen en een redelijke videokaart en daarnaast een SSD er in. Loopt heerlijk met Lightroom en PS.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor 1000 euro ?

Berichtdoor remoss » vr aug 14 2015 11:33 pm

Het voorstel van Roy past mij ook wel. Ik gebruik de HD4000 GPU welke geïntegreerd in de processor chip zit (i7-3770K), draait ook met PS CS 2015 als een trein (wel een SSD erin)
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor 1000 euro ?

Berichtdoor ATOR » vr aug 14 2015 11:46 pm

Je hebt nu net de kakelverse Intel i7-6700K CPU. Ongeveer even duur en ietsjes sneller dan de i7-4790 en de ondersteunende chipset zorgt voor moederborden met veel bandbreedte en aansluitmogelijkheden voor b.v. PCIe gebaseerde SSDs.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor 1000 euro ?

Berichtdoor ben42 » za aug 15 2015 12:35 pm

Voor mensen die de vraag niet begrepen:
Lightroom is een product van Adobe, om het te kunnen gebruiken heb je een computer nodig. Volgens mij kan dit een Windows of een Apple gebaseerde machine zijn.
Uitgangspunt voor mij is als ik een optimale configuratie voor Lightroom kies, dat dan een computer van 1000 Euro (of iets meer) ook voldoende is voor alle andere dingen als browsen, mail etc. Lightroom is dus het enige waarop ik de eigenschappen van de computer wil afstemmen.
Momenteel gebruik ik Lightroom in combinatie met twee 23 inch schermen. Ik wil niet meer terug naar een enkel scherm.



Roy Kersbergen schreef:Een Intel i7 (4790k oid.) met 32GB geheugen en een redelijke videokaart en daarnaast een SSD er in. Loopt heerlijk met Lightroom en PS.

Waar koop je zoiets voor 1000 a 1200 Euro. Als ik naar PC's of laptops kijk met dergelijke specificaties zie ik prijzen die veel hoger liggen.


remoss schreef:Het voorstel van Roy past mij ook wel. Ik gebruik de HD4000 GPU welke geïntegreerd in de processor chip zit (i7-3770K), draait ook met PS CS 2015 als een trein (wel een SSD erin)

Voorgaande lightroom versies konden geen 'echt' gebruik maken van de GPU, dus de GPU was niet zo belangrijk voor Lightroom.
Nu lightroom in de laatste versie wel gebruik kan maken van de GPU, is dit wel een onderdeel om ook rekening mee te houden. Natuurlijk is het zo dat een 'duurdere' GPU dan gecompenseerd moet worden in lagere kosten voor de anderen onderdelen.

Mijn excusus aan de mensen die de vraag dat het een PC of laptop om Lightroom te gebruiken niet duidelijk was. Ik ging er vanuit dat een ieder op deze site wel bekend was met Lightroom. Wat betreft meer budget, leuk, maar de vraag was al heel erg open gesteld, budget was ongeveer de enige randvoorwaarde, als je deze dan ook nog weghaald is er nog minder richtlijn om de vraag te beantwoorden.

Ik sta nog open voor Desktop of Laptop. Moet wel minstens twee 'externe' monitoren aan kunnen sturen. Ik sta ook open voor Windows of Mac (hoewel bij Mac voor deze prijs de installatie denk ik duidelijk minder wordt). Het voorstel van Roy klinkt heel aantrekkelijk, maar ik vraag mij af of een dergelijk systeem binnen het budget blijft.

De specs waar ik aan zat te denken waren:
Laptop, I7, 16 Gb, minstens 1 TB maar liever 2 TB, SSD (hoeveel er binnen het budget past weet ik niet), grafische kaart weet ik niet.
Maar als ik naar Laptop's kijk weet ik niet of dit binnen het budget past. (Ja wil graag 32 Gb, Ja wil graag een grote SSD (256 of meer))
PC's zijn eigenlijk niet veel goedkoper dan laptops. (Voor zover ik kan beoordelen).

De vraag heb ik vooral gesteld om van jullie te horen hoe je binnen het budget voor bepaalde zaken kiest. Niet om van alles maar de hoogste specs te kiezen ongeacht de kosten.

Indien wat Roy voorstelt inderdaad te koop is, waar vind ik dat dan ?

Ben
Laatst gewijzigd door Remco v/d Sanden op zo aug 16 2015 12:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote's verwijderd
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat voor 1000 euro ?

Berichtdoor stouten » za aug 15 2015 3:57 pm

Voor jouw budget heb je een hele mooie 27" Imac met I7 CPU en uitbreidbaar tot 32 GB werkgeheugen
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 162


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat voor 1000 euro ?

Berichtdoor Roy Kersbergen » za aug 15 2015 8:41 pm

@Ben, zelf samen stellen, dan red je het wel in je budget.

De 6 serie i7 kan ook, de processor is vrijwel net zo duur maar de moederborden en geheugen is een stuk duurder. Maar dit biedt wel perspectief voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor 1000 euro ?

Berichtdoor philippe » zo aug 16 2015 9:11 am

Een tweedehandse MacPro (kaasrasp). Je vindt er wel een bij een Nederlandse webwinkel (Googelen).
Een 5.1 mid 2010 6 core 3.3 Mhz Xeon Nehalem, en dan systematisch pimpen tot een super computer.
Dat kost ook geld, maar je doet wat en wanneer dit wilt en maakt zo een betrouwbaar werkpaard (en is ook plezant om doen). :D
Plaats genoeg voor interne (snelle) opslag en PCi uitbreiding voor een SSD bootdisk.

Gebruik die € 1000.- voor een stevige basis...
Laatst gewijzigd door philippe op zo aug 16 2015 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor 1000 euro ?

Berichtdoor Highlander » zo aug 16 2015 11:53 am

Nu we ons lolletje hebben gehad, dan nu maar een serieus antwoord.

Ik heb begin dit jaar het als volgt gedaan.
Een moederbord gekocht waar voldoende uitbreidingsmogelijkheden op zit, niet alle moederborden kunnen die hoeveelheid geheugen aan.
Daar de snelste I7 processor gekocht die kon betalen I7 4790 4.0 ghz
Dan 16 gb internegeheugen, en ik heb nog een slot vrij voor nog eens 16 gb.
Een SSD harde schijf 256 gb voor alle programma's voor het snelle opstarten, en werken, kan later ook nog wel één bij.
Een 1 tb hardeschijf voor alle data, foto`s, muziek , filmpjes enz. kan later altijd nog een bij.
Geen videokaart, LR heeft er nu toch nog veel problemen mee, ik wacht wel tot die opgelost zijn. tot die tijd gebruik ik Lr 5.7.1 en die gebruikt toch geen videokaart.
Een voeding die sterk genoeg is om ook alle uitbreidingen te kunnen voeden.
En een kast met geruisloze fan, en usb 3.0 op de voorkant.

Ik hoop dat je hier wat verder me komt.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat voor computersysteem voor 1000 euro ?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo aug 16 2015 12:11 pm

Zo, topic even opgeschoond, vraag lijkt me duidelijk nu.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor computersysteem voor 1000 euro ?

Berichtdoor ATOR » zo aug 16 2015 12:53 pm

Het is mijn ervaring dat de GPU ondersteuning van LR nauwelijks iets toevoegt als je een snelle CPU hebt. De mensen die wat prestatiewinst zien hebben meestal een langzame CPU.

Je wilt graag 32GB, dat gebruikt LR alleen als je grote pano's maakt en dan nog levert meer geheugen niet meteen meer snelheid op, niet met een snelle SSD als scratch disk. 16GB ipv 32GB maakt meer budget vrij voor zaken die je altijd prestatiewinst opleveren, niet alleen als je een pano rendert. Het is maar een idee.


Roy Kersbergen » za, 15 aug 2015 8:41 +0000
De 6 serie i7 kan ook, de processor is vrijwel net zo duur maar de moederborden en geheugen is een stuk duurder. Maar dit biedt wel perspectief voor de toekomst.

De socket 1151 moederborden zijn toch niet zoveel duurder dan die voor socket 1150? Zeker niet als je kijkt naar waar voor je geld, ze zijn een klasse beter met veel meer bandbreedte en aansluitmogelijkheden. Het DDR4 geheugen is duurder maar het is ook sneller en efficiënter.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor computersysteem voor 1000 euro ?

Berichtdoor Hasselbox » zo aug 16 2015 1:10 pm

Je vraagt waar het e.e.a. te koop is.
Ik koop altijd hier.
https://www.dragoncomputers.eu/gamerPCs ... &filter=31
Hier kan je de pc zelf naar eigen smaak aanpassen
Nette prijzen en goede service.
Enne: Het is geen familie van mij :D

gr H.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor computersysteem voor 1000 euro ?

Berichtdoor Roy Kersbergen » zo aug 16 2015 7:07 pm

ATOR schreef:
Roy Kersbergen » za, 15 aug 2015 8:41 +0000
De 6 serie i7 kan ook, de processor is vrijwel net zo duur maar de moederborden en geheugen is een stuk duurder. Maar dit biedt wel perspectief voor de toekomst.

De socket 1151 moederborden zijn toch niet zoveel duurder dan die voor socket 1150? Zeker niet als je kijkt naar waar voor je geld, ze zijn een klasse beter met veel meer bandbreedte en aansluitmogelijkheden. Het DDR4 geheugen is duurder maar het is ook sneller en efficiënter.

De moederborden niet maar het geheugen inderdaad wel.

Wat ik een tijdje terug heb gedaan (doel van mijn PC is gaming en Foto)
Intel i7 4790K + Gelid Tranquilo koeler
Gigabyte Gaming 7 moederbord
2 setjes Crucial Ballistics Sport geheugen (32GB totaal)
1 250GB Samsung EVO
1 120GB Samsung EVO
Asus STRIX GTX 970 videokaart

Ik heb bewust voor deze set gekozen omdat ik zo binnen mijn budget kon blijven. Met een socket 1151 moederbord en processor en het daarbij behorende geheugen was ik (toen) dik 250 euro duurder uit. Let wel dat deze hardware toen nog aangekondigd was en nog niet op de markt. Wellicht dat je nu wat minder geld kwijt bent.

Kast (Antec Three Hundred), voeding (OCZ 500watt modulaire voeding), toetsenbord (Logitech G15) en muis (Logitech G502) had ik nog dus daar niets aan gedaan. Tevens nog een 500GB hardeschijf er in waar ik al mijn games op heb staan. Zo heb ik 3 schijven welke elk zijn eigen doel hebben (Windows, Foto's en Games). Mijn games staan allemaal op Steam dus de settings en savegames worden daar gebackupt en mijn fotoschijf laat ik synchroniseren met mijn NAS.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor computersysteem voor 1000 euro ?

Berichtdoor A3jaan » zo aug 16 2015 9:36 pm

Vorige week heb ik mijn 6 jaar oude PC vervangen.
Omdat ik van PC's niet veel verstand heb, ben ik bij een vertrouwd adres gegaan waar ik al jarenlang klant ben.
Daar heb ik verteld wat ik zocht:
- Een PC die snel opstart.
- Gebruik voor Lightroom 6 + Photoshop Elements, die vaak beide open staan, met op de achtergrond ook vaak Internet, Outlook en Word.
- Fotobewerking met panoramafoto's en, in de toekomst, HDR. Fotobestanden zijn ca. 33 Mb groot.
- Geen scherm, toetsenbord of muis, want die had ik al.

Ik heb in Sliedrecht gekocht:
Een systeemkast van Yours (black intel i7)
Moederbord Gigabyte B85M / 1150 / 4 x DDR3 / USB 3.0 / HDMI /M- ATX
Intel® Core™ geen i7-4790, maar de i7-4770K Black Edition*)
12 GB DDR3/1600
SSD Intenso Top 2.5Inch 256GB ( 400MB/s Read 520MB/s )
HDD Seagate 2TB - 3.5inch - 7200RPM - 64MB - SATA
Opti DVD±RW LG Writer 24speed Sata Black
PSU Silenzio Power 600Watt / Colour box with handle
Retail 16 in 1 Cardreader intern USB3.0 Black + 1 x USB Port
Microsoft Windows 8.1 64bits OEM NL
De kosten inclusief het overzetten van allerlei data, in totaal € 1.199,-

*) De i7-4770K was eerder leverbaar. Het is een black Editon met een snelheid van 3,4 Ghz. Quad Core. De K staat voor Overklok baar dus een betere CPU dan de normale 4770. Deze K CPU heeft ook 256mb meer Cache dan de gewone 4770 en ook als de 4790. Deze wordt ook niet zo warm en is sneller dan de 4770, maar iets langzamer dan de 4790 welke er origineel in zou gaan (scheelt 0,1 GHz en voor mij niet te merken).

Het systeem is inderdaad snel. Als ik voorheen de RAW-bestanden van 33 Mb uit de Nikon D7200 importeerde, was Lightroom 6 een aardig poosje bezig of de oude PC sloeg soms vast.
Als ik nu 50 stuks RAW-bestanden van 33 Mb importeer, is dat in 1:25 minuten gedaan. 5:30 minuten later heb ik de 1:1 voorvertoningen.
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6
A3jaan

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat voor computersysteem voor 1000 euro ?

Berichtdoor philippe » ma aug 17 2015 8:01 am

Als ik dit hier allemaal zo bezie, dan is m'n 'oude' kaasrasp nog zo traag niet… :D

Een 50 tal RAW's van 33Mb naar 1:1 preview in 5:30 min, dat neemt zo m'n frustraties weg dat m'n D800 RAW's zo traag naar 1:1 werden weergegeven, vooruit met de geit!
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten