13 inch MacBook voor fotobewerking?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Braincake » wo okt 14 2015 11:32 am

Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd aan het kijken naar een nieuwe laptop.
Vanwege het design, de waardevastheid en natuurlijk het retina scherm ben ik wel geinteresseerd in de MacBook pro.

Nu is het prijsverschil tussen de 13 inch en de 15 inch aanzienlijk en ik vraag me af of het handig is om een 13 inch te kopen om foto's mee te bewerken.

Heeft iemand hier een MacBook pro of air in 13 inch die zijn ervaring met fotobewerking (Lightroom) op zo'n scherm kan delen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Vincent » wo okt 14 2015 11:38 am

Braincake schreef:Heeft iemand hier een MacBook pro of air in 13 inch die zijn ervaring met fotobewerking (Lightroom) op zo'n scherm kan delen?


Ik gebruik Lightroom alleen op een Macbook pro 13 inch, ook veel op locatie en dan is het formaat natuurlijk sowieso een plus. Voor 95% van mijn werk heb ik voldoende aan een 13 inch scherm. Soms is het extern beeldscherm welkom, die heb ik thuis dus ook maar zelfs dan zit ik nog vaak gewoon aan de bar in de woonkamer zonder extern scherm. :wink: 15 inch heeft zeker voordelen in een aantal gevallen maar bij mij is portabiliteit ook echt een belangrijk punt en die 2 inch maken een laptop aanzienlijk makkelijker om mee te nemen.

Retina scherm is erg kleurvast en kleurecht. Heb hem gekalibreerd maar nauwelijks verschil met hoe hij uit de fabriek komt. Verloop heb ik nog niet opgemerkt.

Een Macbook air zou ik niet adviseren want ik denk dat je teveel vertraging krijgt omdat de specs toch minder zijn dan van een pro.

Zorg wel voor een goede muis erbij!! (bijv Logitech Anywhere MX)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Bravo053 » wo okt 14 2015 11:44 am

^
Hier dezelfde ervaring. Ik gebruik ook een Macbook pro 13 inch, met Retina scherm en ruim 90% Lightroom. Kleuren komen goed overeen, ik wordt nooit verrast door afwijkende prints of andere afdrukken.
Macbook gaat vaak mee onderweg en dan is ie inderdaad net wat handzamer dan een 15 inch.
Gebruikersavatar
Bravo053

Forumlid
Berichten: 64


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Dwightjelee » wo okt 14 2015 12:29 pm

Ook ik gebruik de Macbook Pro 13 inch en kom daar prima mee uit de voeten. Indien ik heel veel foto's ga bewerken (bv na vakantie), dan schuif ik mijn MB Pro in zijn Henge Dock in mijn werkkamer en dan heb ik in één keer een extern toetsenbord, muis en scherm tot mijn beschikking.
Nikon D7100 - Nikon D3100 - AF-S DX NIKKOR 35MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 50MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR - AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR - TAMRON AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 - Sigma 70-200 F2.8 APO EX HSM

Flickr
Dwightjelee

Forumlid
Berichten: 84


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor justme » wo okt 14 2015 12:44 pm

Is een dergelijke laptop met 8GB voldoende uitgerust i.c.m. veelvuldig lightroom gebruik? en evt. editen van enkele foto's in bv photoshop
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Vincent » wo okt 14 2015 1:19 pm

werkgeheugen van de nieuwe macbooks kun je achteraf niet bijprikken dus ik zou (indien financien het toelaten) gewoon altijd maximaal erin zetten.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Tien » wo okt 14 2015 1:39 pm

Dwightjelee schreef:Ook ik gebruik de Macbook Pro 13 inch en kom daar prima mee uit de voeten. Indien ik heel veel foto's ga bewerken (bv na vakantie), dan schuif ik mijn MB Pro in zijn Henge Dock in mijn werkkamer en dan heb ik in één keer een extern toetsenbord, muis en scherm tot mijn beschikking.


Ziet er aardig uit!
Hoe vaak doe je dit en wat doet het met de kwaliteit van de poorten?

Kortom, denk jij dat het geschikt is voor dagelijks gebruik?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Dwightjelee » wo okt 14 2015 2:12 pm

Tien schreef:Ziet er aardig uit!
Hoe vaak doe je dit en wat doet het met de kwaliteit van de poorten?

Kortom, denk jij dat het geschikt is voor dagelijks gebruik?


Ik doe dit ongeveer 3 á 4 keer per week en het werkt prima en de poorten blijven naar mijn eigen verbazing behoorlijk intact, alleen mijn usb-poortjes zijn iets (nog geen eens een halve millimeter denk ik) ruimer geworden. Bij ons op kantoor werden ze ook gebruikt maar zijn we overgegaan naar mStands zodat je, je beeldscherm van je laptop als tweede scherm kan gebruiken.
Nikon D7100 - Nikon D3100 - AF-S DX NIKKOR 35MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 50MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR - AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR - TAMRON AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 - Sigma 70-200 F2.8 APO EX HSM

Flickr
Dwightjelee

Forumlid
Berichten: 84


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Braincake » wo okt 14 2015 3:44 pm

Bedankt voor de vele reacties!

Ik heb nu een 14 inch HP laptop met een wat lagere resolutie en daar merk ik dat ik te weinig plek heb op mijn scherm (ik moet in Lightroom standaard alle toolbars onzichtbaar maken om een beetje schermruimte te hebben).
Ik neem aan dat dat met een retina resolutie geen probleem meer is?

Een goede muis vind ik inderdaad ook wel belangrijk, want een touchpad vind ik sowieso geen fijn ding.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Vincent » wo okt 14 2015 4:01 pm

Braincake schreef:Ik heb nu een 14 inch HP laptop met een wat lagere resolutie en daar merk ik dat ik te weinig plek heb op mijn scherm (ik moet in Lightroom standaard alle toolbars


Dat heeft imo weinig met resolutie te maken. knoppen en sliders moeten toch een bepaalde grote hebben om lekker te kunnen gebruiken. Er zit geen schaling op de sliders en knoppen, wel kun je de breedte van de panels smaller maken. Maar je gaat op dat vlak dus niets winnen.

Sowieso verbaas ik me altijd dat sommige personen al hun toolbars, windows taakbalk, mac startmenu etc allemaal in beeld houden. Alles wat je neit nodig hebt en/of met sneltoetsen kunt benaderen hoort niet op je scherm thuis :wink:

Als schermafmeting een probleem is dan kun je toch beter de 15 inch kiezen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Kristian » wo okt 14 2015 8:08 pm

toevallig net een week geleden een macbook Pro Retina 13'' aangeschaft. Dit ook met name voor het meenemen naar klussen en veelvuldig gebruik voor Photoshop.
Ff wennen van windows naar apple, maar het werkt echt perfect, zeker een aanrader.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor dotcat » do okt 15 2015 12:36 pm

Ik heb een 15" macbook pro en in combinatie met lightroom is het wat grotere beeldscherm toch wel handig.
Maar ik ben wat minder afhankelijk van de portabiliteit, als het maar in een tas past dan komt de macbook altijd wel mee.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Drikus70 » do okt 15 2015 3:39 pm

djunclesam schreef:
Braincake schreef:Ik heb nu een 14 inch HP laptop met een wat lagere resolutie en daar merk ik dat ik te weinig plek heb op mijn scherm (ik moet in Lightroom standaard alle toolbars


Dat heeft imo weinig met resolutie te maken. knoppen en sliders moeten toch een bepaalde grote hebben om lekker te kunnen gebruiken. Er zit geen schaling op de sliders en knoppen, wel kun je de breedte van de panels smaller maken. Maar je gaat op dat vlak dus niets winnen.

Als schermafmeting een probleem is dan kun je toch beter de 15 inch kiezen.


Het Retina scherm kan prima geschaald worden door de resolutie te veranderen.
Als ik met mijn 13" Macbook Pro LR opstart, pas ik voor die tijd snel de resolutie aan.
Hierdoor worden de knoppen en sliders weliswaar wat kleiner maar ik krijg er meer ruimte voor de foto voor terug en er passen meer panels in het scherm zodat ik minder hoef te scrollen.
Snel schakelen doe ik met het tooltje 'SwitchResX' waar ik met sneltoetsen direct de resolutie kan veranderen.

Als TS behoefte heeft aan schermafdrukken wil ik die wel toesturen om een indruk te krijgen.

Ook met 8 Gb intern geheugen is LR en PS prima te gebruiken.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Vincent » do okt 15 2015 3:49 pm

Drikus70 schreef:Het Retina scherm kan prima geschaald worden door de resolutie te veranderen.


Op een dergelijke manier schalen is uiteraard een mogelijkheid :thumbup: Persoonlijk zie ik panelgrootte niet als probleem omdat die 9/10 toch gehide staan. Maar dat is een ander verhaal uiteraard

Drikus70 schreef:Ook met 8 Gb intern geheugen is LR en PS prima te gebruiken.


Eens, maar een PC koop je in mijn ogen ook enigszins met oog op de toekomst. Geheugen is niet achteraf te upgraden, dus mocht er over een jaar een pakket uitkomen dat wel 16Gb nodig heeft dan heb je dus een probleem... Prima als je dan alsnog voor 8Gb kiest, maar het is in mijn ogen wél belangrijk om je bewust te zijn van die beperking van de nieuwe macbooks!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 13 inch MacBook voor fotobewerking?

Berichtdoor Braincake » zo okt 18 2015 8:38 pm

Ik zat ook inderdaad nog naar het geheugen te kijken.
Je kan via de webshop van Apple de 13 inch versie (voor natuurlijk een buitenproportionele meerprijs) upgraden naar 16Gb.

Het nadeel is dat je dan weer dichterbij de prijs van de 15 inch komt en dan die 200-300 euro extra ook nog wel kan uitgeven en je dan uiteindelijk toch 500 euro of meer boven je initiële budget zit. :cry:
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten